onbekende druif uit Duitsland

• Juan

ik had werkelijk nog nooit van deze druif gehoord totdat ik een maand geleden deze fles kreeg:

Frühburgunder 2007 Weingut Burggarten Ahr:

In de neus duidelijk familie van de Spätburgunder…koffie, chocolade, mokka, aardbeien. Doorzichtig rode kleur. Heerlijke wijn om nu te drinken. 92/100

Weet eigenlijk veel te weinig van de domeinen in de Ahr….

Moet ik me nu dom voelen of zijn er meer prikkers die nog nooit van de druif Frühburgunder hebben gehoord?

Hasta Luego

John

• Markvandewijn

Hoi Juan,

Jij dom?!

Früburgunder is een vroeg rijpende variant van de Spätburgunder. In de Ahr (D) redelijk veel geproduceerd. Minder in de Mosel en Nahe.

Mooie rode wijnen die liefst jong gedronken worden…

Plezierige proost! Markvandewijn

• Ruud Göebel

Juan, komt nog veel meer voor in Rheinhessen en Pfalz en heeft het onvoorstelbare aantal synoniemen gekregen als “Augsttraube, Augustiner blau, Augustclevner, Augustklevner, Augusttraube, Black Inly, Blaue Jakobstraube, Blauer Frühburgunder, Burgundac crni rani, Burgunder früh blau, Champagner schwarz, Claevner früh, Clevner, Clevner Frühburgunder, Frauentagtraube, Frühburgunder blau, Frühe Jakobstraube, Früher blauer Klevner, Frühreifer schwarzer Burgunder, Frühes Möhrchen, Frühtraube, Gospinsza, Ischia, Iskiya, Jackobstraube, Jacobitraube, Jacobstraube, Jacobszoeloe, Jakobstraube, Jakubske, Jakubske skore, Juliusi szoeloe, July Grape, Korai kek kisburgundi, Laurenzitraube, Laurenziustraube, Loerinc szoeloe, Lujega, Luviana Veronese, Maddalena nera, Madeleine noire, Magdalenentraube, Magdolna szoeloe, Möhrchen, Morillon hâtif, Morillon noir hâtif, Morillon parisien, Noir précoce de Gênes, Noir précoce de Hongrie, Noir printannier, Petit noir précoce, Petit noirin, Pineau de juillet, Pineau Madeleine, Pino cornij ranij, Pino ranii, Pinot hâtif de Rilly, Pinot Madeleine, Pinot nero precoce, Pinot Noir précoce, Pinot Noir précose, Pinot plant de juillet, Pinot pommier, Pinot rannii, Pinot timpuriu, Plant printanier, Précoce noir, Raisin de juillet, Raisin de la Madelaine, Raisin de St. Jean, Raisin précoce, Rani modri burgrendac, Saint Jacques, Szent Anna szoeloe, S. Lorenzo, Tidlig bla burgunder, Tuannes negres, Uva de Trivolte, Uva di Tre Volte, Vigne d'Ischia und Zherna mushza”.:)

Groet Ruud (met dank aan Wikipedia)

• Robèrt Koopman

Als ik een wijngaard met deze druif had hing ik vanmiddag nog voor elke rij stokken een andere naam uit dit lijstje :D

Wat een indrukwekkende lijst met namen zeg, heerlijk!

• romke van dijk

Hoi Ruud hoe heb je dit aangepakt, om zó een lange lijst te produceren?

groet,

romke(tu)

• sjaak kaptein

Heb in 2008 voor het eerst van de Frühburgunder gehoord en kreeg gelijk de mogelijkheid om een wijn gemaakt van deze druif te proeven.

Dat was een wijn van Jean Stodden die beschouwd wordt als beste producent van rode wijnen in de Ahr.

Wijnen gemaakt van de Spätburgunder/Pinot Noir.

Overtuigend was te proeven dat Jean Stodden de subtiele kracht van Spätburguner/ Pinot Noir en de mogelijkheden van terroirexpressie helemaal begrijpt.

Hij laat zich regelmatig inspireren door collega’s in de Bourgogne.

Tussen de veschillende Spätburgunders was ook een Frühburgunder te proeven.

Duidelijk familie van de Spätburgunder maar een wijn met extra, subtiele aangename frisheid. Verrassende wijn van een groot wijnmaker.

Ken de smaak van John van T. .

Krachtige intense wijnen. En dan ook nog het liefst met bielzen houtrijping

En nu ineens zulke aardige woorden over een deze subtiele, maar wel intense rode wijn.

Jean Stodden is een wijnmaker waar de wijnen niet mogen ontbreken in de kelders van wijnliefhebbers die van Spätburgunder/Frühburgunder houden.

Sjaak Kaptein

• Juan

Gelukkig merk ik indirect uit de reacties op dat er nog maar weinigen van deze druif hadden gehoord……..

Sjaak, je hebt helemaal gelijk vwb mijn persoonlijke smaakvoorkeur. Ware het niet dat ik altijd al heb genoten van de (dikke) Spätburgunders. Bijvoorbeeld van Markus Molitor, Duyn, Knipser, Fürst. Heerlijk! Het zijn juist de ,uit het glas stuivende, geuren van Mokka, Koffie en Chocolade die mij zo prettig raken…..voor mij niet te vergelijken met de pinot noirs uit Bourgogne. Voor mij geen enkel plezier aan te beleven…..

Hasta Luego

John

• Ruud Göebel

Dag Romke, dat was niet zo lastig hoor. Even naar Google, frühburgunder ingeven en je krijgt een aantal uitkomsten, ik heb hier de tekst met CopyPaste neergezet die ik vond in Wikipedia, vandaar de bronvermelding. Ik had eerst even gezocht in: Vines, Grapes & Wines van Jancis Robinson, maar hier vond ik slechts 4 synoniemen.

Ruud.

• Udo Göebel

Uit Oxford Companion to Wine:

Frühburgunder, Blauer

increasingly highly regarded, small-berried mutation of Spätburgunder (Pinot Noir) which ripens a good two weeks before it. There were 176 ha/435 acres in southern Germany, particularly on the red sandstone soils around Miltenberg and, historically, Bürgstadt in FRANKEN, in 2003. Low-yielding examples can taste of black fruits.

De druif is ooit op dit PB voorbijgekomen maar de zoekfunctie werkt voor geen meter.

• sjaak kaptein

Gelukkig functioneert mijn geheugen nog steeds behoorlijk.

Daarom hoef ik niet zo veel op te zoeken

Dat was een stukje van de inmiddels overledenm Ed Starren.

Die heeft toen dezelfde wijnen van Jean Stodden geproefd.

Sjaak Kaptein