Hollandse polderhaas

• VinnoTIM

Vandaag van onze plaatselijke jager de eerste 8 Hollandse polder hazen binnen gekregen op het werk (Jachtseizoen gestart vanaf 15 Oktober). Ze waren lijkstijf en nog warm alles erop en eraan inclusief hun bondjas….Mooie zware rakkers vandaag/vanacht nog even lekker laten besterven en ze morgen uit elkaar halen. De schouders verwerken tot saus de rug volgende week braden eerst een beetje laten rijpen en de bouten verwerken tot een zalige hazen peper. In het restaurant ga ik het serveren met in ganzenvet gekonfijte ‘Prinses Amandine’ aardappeltjes gemarineerde rode kool en hazenjus met kruidnagel en sinaasappel…..Heerlijk

Maar het mooie is nu dat er vanavond voor ik naar huis toeging er één het haasje was en spreek woordelijk gezien in mijn rugzak verdween…..en die hangt nu in de schuur te wachten tot die maandag de sjaak is om te worden gevild te worden…..Het bereiden is verder geen probleem dat is wel in goede handen(:D.

Alleen wat ga ik erbij drinken??? Dat is dus de vraag op mijn hele verhaal.

Amarone? of iets anders???

Ik hoor het graag voor Maandag middag>:D<

Timmus

• Juan

Hey Tim,

Amarone zou ik niet doen…niet boers genoeg. Persoonlijk zou ik kiezen voor Syrah uit Noord-Rhone of een toppertje uit de Languedoc….Gerijpte Mas Daumas Gassac, Gauby VV, Grange des Peres……hmmmm krijg er trek van!

Hasta Luego

John

• Willem(***)

Hey Tim,

leuk draadje :D

Maar wat ga je er mee doen als gerecht?

Gisteren avond heb ik Konijn rugfilet gegeten met Octopus op een boerenkool stamp met Jus van het konijn. Hierbij dronken wij 2 Italiaanse wijnen, 1 100% Cabernet Franc en de andere een blend van Merlot, Cab/Sav en Shirah.

De Cabernet Franc (stijl La Jota John) ging er perfect bij!

gr

Willem

• MaartenZzzzz

Konijn met octopus? Octopus als in inktvip?

Lijkt me helemaal niks. Moderne fratsen.

• VinnoTIM

Heren,

Gister was het zover de hazen waren het haasje, het valt altijd toch weer tegen de eerste hazen van het seizoen. Je kan het niet vergelijken met die 10 tallen wilde eenden die ik dit jaar alweer geplukt en verwerkt heb. Maar je moet toch elk jaar weer wennen aan het ‘luchtje’ van het haasje de inboedel van het beestje wat bij sommige toch weer een beetje aanvlarden is geschoten….Ben blij dat ik geen soldaat in oorlogsgebied ben! Maar als ze dan schoon zijn en je de boutjes van de rug gaat scheiden, de rug van de voorlopers en zo verder dan weet je uiteindelijk wel weer waar je het voor doet…Vanaf woensdag gaan we ze verkopen! Ik kijk er al naar uit, nu genieten van mijn weekend met een lekker glas en dit fantastische prikbord(:D

Juan mooie wijn iedeeen, Alleen Mas heb ik teveel gedronken de laatste tijd….dus dat wordt hem niet Grange des Peres heb ik alleen wit, Maar misschien moet ik een goede vriend uitnodigen die wel rood heeft en dan mag die gelijk een flesje meenemen en haas komen eten:D

Willem ben het wel een beetje eens met Maarten….Ik vind het stuk voor stuk mooie en fantastische producten maar konijn en octopus gaat mij toch ook even te ver!!! of ik moet het misschien gewoon een keertje proberen!

Wat ik zelf met mijn haas ga doen ik ga hem in 2 keer verorberen de rug gebraden met spruitjes stampot en een beetje sinaasappelcompote en de boutjes ga ik het klassieke Toscaanse recept, Papardelle con lepre van maken, de boutjes door een 3 mm plaat draaien en een lekkere ragout van maken met verse papardelle en wat ik zelf altijdwel erg lekker vind is er wat blokjes eendenlever door heen roeren voor de smeuig heidX(

Vineuze groet Timmus

Die net een glaasje André Merckle Gewurztraminer ´Keafferkopf´ Cuvee Prestige 2000 heeft ingeschonken en het wel toch wel erg lekker vind voor een doorsnee huis uit de Elzas Mooie zuren, licht zoetje superdik goudgeel en eigenlijk nog erg jong

• Willem(***)

Hey Tim,

allemaal prima hoor..

De combi van Knijn met Octopus is prima hoor, en wat nu moderne fratsen!

Kent uw klassiekers zeg ik dan en varieer op het thema.

Welk restaurant kook jij naar desterren Tim?

gr

Willem

• van gruijthuijsen

misschien een vega 1991…..

• Ruud Göebel

Michiel, zoals gewoonlijk, door mij totaal niet begrepen! :(Wellicht een aantal woorden méér inzetten voor enige duiding) ?

Ruud.