"wijn-wijn situatie"

• w3ssen

Gisterenmiddag, we willen er even uit. Herinner me een bericht op het internets over een “wijnbar” – onlangs geopend aan de kade van de rivier die langs de stad stroomt. Veel restaurants in de buurt, kunnen we daarna nog ergens een hap doen.

Ik check de openingstijden op de site, bekijk ook gelijk even de wijnkaart-zonder vermelding van jaargangen en prijzen. Staan aardige wijnen op; laat m’n oog vallen op iets wat ik al heel lang geleden eens proefde en wil herhalen. Chateau Musar.

Eenmaal binnen; een groot gezelschap jonge dames aan de “High Tea”. Kippenhok. Aan de bar, kaart bekijken – andere wijnen dan die op de site.

Willen we bestellen? Ja, maar de wijn waar ik voor kwam staat niet meer op de kaart! Nee, zei de jongedame van de wijnbar: is er niet meer want andere leverancier.

Oh jawel, zegt mevrouw 3ssen, daarboven in het schap staat ‘ie! “Doe maar, wat vraag je ervoor per glas?” (ik ben vaker opgelicht in dergelijke etablissementen, dus gewaarschuwd mens telt voor 2.)

5 euro, zegt de jongedame van de wijnbar.

Mevrouw 3ssen en ik kijken elkaar aan en denken hetzelfde. Dekennie.

Snel hoofdrekenen: gemiddeld kleine drie tientjes in de wijnhandel. Gedeeld door 6…

Nou, schenk maar in dan.

Het blijkt de 2002 te zijn. Ook hier binnen op de wijnkaart geen vermelding van de jaargangen, toch slordig. Ook levert de nieuwe leverancier veel minder “spannends”.

Zo recht uit de fles nog wat dicht. Vrij licht doorschijnend, heel lichte bruining aan de rand. In de neus valt direct het zondoorstoofde fruit op.

Wat ceder, iets medicinaals.

We proeven het rijpe donkere fruit, iets van pruim. Fijne zuren en rijpe tannines; mooi op dronk al. Sappig, het heeft zelfs iets dorstlessends. Wat kruidigheid, kaneel. Na iedere slok wil je er nog een! Enig minpuntje is de afdronk, wat kort.

Het kippenhok vertrekt, de jongedame van de wijnbar heeft veel aandacht voor haar I-phone en een vriendinnetje aan de bar. Het wordt stil.

We gaan maar weer eens, en vraag de rekening. Inderdaad 5 per glas.

De fles is nog halfvol – of is het halfleeg?

Ik vraag: wat moet je hebben voor de rest als ik ‘m mee wil nemen?

“Oh, niks. Neem maar mee”, zegt de jongedame van de wijnbar…

“Nee, dat kan je niet menen. Zet maar een paar glazen extra op de rekening.” Ze zet er eentje bij.

En zo lopen we voor 32.50 voor wat hapjes, flesje water en een (inmiddels halve) fles Chateau Musar rijker de deur uit richting de Thai. (daar beter bier gedronken, dus de fles is thuis geleegd)

Dat noem ik nou een “wijn-wijn situatie”

• Juan

Haha Mooi Verhaal! maar geen wijnbar waar ik naartoe zal gaan…..heeft de wijnbar de naam van een Franse druif?

Hasta Luego

John

• w3ssen

John, denk dat jij daar idd verdrietig van zou worden.

De jongedame van de wijnbar is notabene de eigenaresse!

Behalve de prijs kan ik ook weinig positiefs melden, heb een hele waslijst met wat ik anders zou doen…

Nee, het is niet MERLOT in A'foort als je dat dacht. Die weten hun prijzen wel 8-)

Iets zuid-oostelijker.

william

• Ruud Göebel

William, gevonden ! :) Kat'O in een stad, gelegen aan een rivier, die bij Lobith ons land binnen komt.

Ruud.

• w3ssen

>:D<

da's 'm!

Maar “K” is “Ch” in de naam.

Bekend mee?

• Ruud Göebel

William, ik had die chat natuurlijk expres vertaald, ik ken de wijnbar niet, maar het is mij wel een treinreis waard! ;)

Ruud.

• Jan J.

Wijnbars hebben iets vreemds als je het mij vraagt. Je krijgt een wijnkaart met een hele serie wijnen en veel wijnen in diverse kwaliteitsklassen en dat per glas geprijst. Het vergt wel behoorlijk wat kennis van de klant om zonder te kunnen voorproeven bij het maken van een keuze te kunnen genieten van een heerlijk glaasje wijn. En inderdaad ga je zo'n glaasje dan voor je geld eens grondig doorproeven op het palet van smaakdiversiteiten dat voorhanden is of je wel waar voor je geld heb gekregen. Een vermoeiende bezigheid dat zich niet verhoud tot ontspannen een goed glas wijn drinken in een aangename omgeving. Mijn eerste slechte viognier heb ik in zo'n bar gedronken. Het binnenkomen van ook nog een werkelijk beeldschoon meisje die de adem in mijn keel deed stokken deed die wijn ook geen goed.

Ik weet nog steeds niet hoe ik me moet gedragen in een wijnbar. De sfeer is door al die wijnkasten en koelers bepaald niet sfeervol. Zeker niet als zo'n tent vol zit met wijnkenners of beborneerden types die dat graag willen doen voorkomen.

Kortom ik ben geen kenner ondanks de sloten wijn die ik in mijn leven heb geconsumeerd maar meer een wijnzuiper die wil genieten van een lekkere fles wijn en niet van enkel engafgemeten glaasje wijn, in een sfeervolle omgeving zonder al die wijnkasten. De fles moet dan wel goedkoper zijn dan de afzonderlijke glaasjes.

De wijnbar moet er ook zorg voor dragen dat alle wijn van goede kwaliteit, hoe dat mogelijk is met al die open wijnen vraag ik me wel af, en gewoon lekker is. Dus niet dat je een viognier kunt bestellen, vertrouwend op mijn ervaring van altijd lekkere viogniers gedronken te hebben, die werkelijk onder de maat was.

• w3ssen

Niet helemaal mee eens:

Term “gezelligheid” is zeer persoonlijk, zoals ieders smaak qua wijn.

Belangrijker vind ik het dat het personeel/eigenaar goede tot zeer goede vakkennis heeft. Dat was gisteren duidelijk niet het geval.

De “menukaart” moet iedere wijn goed en duidelijk beschrijven zodat men makkelijker en sneller de goede keuze kan maken

Er moet keuze zijn om ergens te gaan hangen aan de toog, te loungen of gewoon aan tafel zitten.

(Bijna) alle wijnen moeten ook per glas te koop zijn, flessen zijn m.i. altijd heel te koop. Of het dan goedkoper is relatief gezien is de vraag.

Wijnen MOETEN op de correcte temperatuur geschonken worden en “VERS” zijn, al dan niet door het gebruik van die kasten en/of stikstof.

Glazen MOETEN brandschoon zijn en van het juiste model.

KEUZE: voor ieder wat wils: spannends voor de kennerts en het bekende werk voor de doorsnee wijndrinkert. Om wijnen te leren kennen en voor de leuk zou men ook met “flights” moeten werken.

Kijk, die prijs van gisteren kan natuurlijk niet. Maar een fatsoenlijke prijs is wel erg belangrijk. Ik word iedere dag al genaaid door minister Bos en zijn collega's, dat wil ik niet nog eens in een wijnbar laten gebeuren.

Was dit jaar in USA en daar weten ze hoe het werkt. Er ging een wereld voor me open!

Aan Ruud: bespaar je de reis, Musar is nu echt op en voor de rest was het mwa…

• Jan J.

Het zal wel moeten zoals je beschrijft. Ik blijf het echter een opgefokte situatie vinden. Ik vermoed dat deze hype niet lang zal standhouden.

Ik kom ook wel eens in de USA. Ook in de wijk the Castro, de bekende homofielenwijk van San Francisco. Daar kom je nog echte bruine Amsterdamse kroegen tegen met de bekende perzische kleedjes op tafel. Ondanks dat toen ik er kwam de Aids-epidemie nog niet onder controle was en diverse bezoekers dat zichtbaar ook op hun gezicht droegen was het toch een aangename manier om de dag stuk te slaan vergeleken met die typisch moderne amerikaanse bars.

• Ruud Göebel

Jan J. Zo'n zin; “Ondanks dat toen ik er kwam de Aids-epidemie nog niet onder controle was en diverse bezoekers dat zichtbaar ook op hun gezicht droegen was het toch een aangename manier om de dag stuk te slaan vergeleken met die typisch moderne amerikaanse bars”, daar kan ik heel lang naar kijken, en dan schenk me nog maar eens bij.::o:?

Ruud.