Goedkopere wijnen zijn minder karakteristiek

• Christian Callec

Misschien eerder als ‘morillon’ herkenbaar? (:P)

M.vr.gr.

Christian

• romke van dijk

Beste Christian,

Ik ben heel enthousiast over je verhaal, het onderstreept heel veel van mijn persoonlijke stokpaardjes op wijngebied.

Wanneer ga je een boek schrijven die meer over de economie van de wine-business gaat?

Op dat gebied is er volgens mij heel weinig, ook al zal de markt best wel klein zijn…

Groet,

romke

• Jan J.

Ik vind dit een merkwaardige en onhoudbare stelling. Het streekeigen karakter van de wijnen die vroeger wel heel sterk meespeelde in de aldaar geproduceerde wijnen en dat niet altijd even vrolijk stemde, is ook nu nog heel herkenbaar in de wijnen daar, alleen de kwaliteit is behoorlijk verbeterd maar de teeldomstandigheden zijn niet wezenlijk veranderd.

Vroeger toen we nog arm en gelukkig waren gingen we aan het begin van de vakantie in de Ardeche altijd meteen een paar plastic vaatjes wijn met kraantje erbij halen bij o.a. Vigier. Die stelden we in ons huis zo op dat je voortdurend in de verleiding was om bij het passeren een glas te pakken. Binnen een dag was je dan gewend aan de zeer herkenbare lokale karakteristiek van die wijn om ons de hele periode daar gelukkig te houden. Nu kopen we de wijn daar alleen per fles.

Ook de cremants zijn ook heel herkenbaar naar de streek waar ze vandaan komen.

Er is ook al in beperkte mate een cremant van Adechedruiven voorhanden. Maar die wordt nog wel voorlopig in de Bourgogne geproduceerd. Komend jaar wordt die ook in de Ardeche geproduceed. Ik kijk er nu al naar uit.

Chardonnay is wel een heel slecht voorbeeld van je om te beweren dat die kennelijk overal gelijk is.

Door schade en schande wijs geworden drink alleen nog maar chardonnaywijn uit Frankrijk omdat die nog lekker fris is vergeleken met die uit gebieden die veel te heet zijn voor deze druif.

• Juan

Jan,

Dan heb je duidelijk nog geen top chardonnay´s op uit andere landen…….in blindproeverijen niet meer van oude en nieuwe wereld te onderscheiden…in vele gevallen door de kenners zelfs aangezien voor grote witte Bourgognes….ik denk dan bijvoorbeeld aan: Leeuwin Estate (Australie), Felton Road (Nieuw Zeeland), Kistler (USA), Gantenbein (Zwitserland), Velich (Oostenrijk)………….weet zeker dat je je uitspraak meteen intrekt……

Als je je beperkt tot flessen tot 10 euri, dan geef ik je gelijk…geen fatsoenlijke Chardi te krijgen…overigens ook niet in Frankrijk voor mijn smaakpallet….

Hasta Luego

John

• Willem(***)

Klasse stuk Christiaan.

En eens met Ralph!

Beste groet,

Willem