Jacob op de mail. “Ik zou je graag tijdens Klassiek Europa in de Riesling masterclass willen begroeten”. En wat ben ik blij dat ik op die uitnodiging ben ingegaan. Zoveel kansen krijg je in Nederland niet om Rieslingbreed te kunnen doorproeven. Misschien de Arena uitgezonderd maar dan mis je de bevlogen uitleg van Lars Daniels. Om rieslingkennis op te doen moet je doorgaans naar Duitsland. Ik heb geen idee of de bezettingsgraad bij de andere masterclassen tijdens Klassiek Europa goed te noemen zijn geweest maar ik denk dat de organisatie van de Riesling masterclass met tevredenheid kan terugkijken. De zaal puilde werkelijk uit.
Klassiek Europa Noordwijk 11 oktober 2009
De vele gezichten van riesling
1e Groep – Classificatie VDP trocken
Wagner Stempel Rheinhessen Riesling 2007 trocken 86/100
In het glas een licht gele wijn. In de neus pittige aroma’s van rijpe gele vruchten met een lichte minerale ondergrond. In de mond goed samengestelde structuur tussen zuur, zoet en het fraaie fruit. Sappig en elegant. Aan het eind komt de minerale karakter van de wijn naar boven. In de afdronk blijft het mooie zuur met wat restzoetstof hangen. De wijn is verfrissend, sappig en met een stevige structuur. Misstaat in het glas en op het terras niet.
Wagner Stempel Rheinhessen Siefertsheimer Riesling vom Porphyr 2007 trocken 88/100
Siefertsheimer Riesling staat garant voor iets moois. Zo ook nu. Het “vulkaansteen” Porphyr is in werkelijkheid kalk met een volledig eigen smaakpalet. Het is poreus en regelt als een filter en een spons het regenwater voor de wijnstok. Daarnaast slaat het de warmte van de zon op en geeft dit in de nacht aan de wijnstok terug. Het “kalksteen” is dus de basis van deze droge wijn. De kleur zit een beetje tussen glas 1 en 3 in. In de neus dringt een geur van kalk, ijzervijlsel en vuursteen naar binnen verweven met rijp zacht witfruit. Op de achtergrond ook iets van noten. In de mond komen de mineralen tot volle uitbarsting. Het rijpe fruit heeft moeite om goed tegenspel te geven. Ik neem appel, perzik en amandelpitten waar. De wijn is strak en droog.
Wagner Stempel Rheinhessen Heerkretz Riesling 2007 Grosses Gewächs 92+/100
In het glas de kleur van rijpe citroenen. In een weelderige neus komen de complexe aroma’s van mango, gele pruimen en gesuikerde citroenschilletjes naar voren die een kompositie maken met moeders kruiderij, dit alles met mooie zuivere mineralen. In de mond is er duidelijk wat restsuiker die krachtig de jeugdigheid van de wijn onderstreept. De wijn heeft mondwaterende zuren. Suiker en zuur is in prachtige harmonie met de minerale ondertoon. Het vruchtextract haalt het mooiste in de wijn naar boven. In de aanzet is er appel en perzik in een samenhang met tropische vruchten. De wijn blijft geweldig lang hangen. De mooie zuren met het aanwezige restzoet voorspellen een lang en gezond leven in de fles met over een aantal jaren een hogere waardering voor hem of haar die kan wachten.
2e Groep Riesling Feinherb/medium dry
Forstmeister Geltz Zilliken Saar 2008 Riesling Butterfly. 85/100
Feinherb is meer voor de liefhebbers. In de verte doet het denken aan de periode dat droge Riesling met een kaarsje te zoeken was. Momenteel heeft en is het een aparte klasse. Dit is een gastronomische wijn met “slechts” 11% alc. Wij kregen van Lars 11,5% door maar ondertussen heb ik een aantal flesjes in de kelder waar toch echt 11% opstaat. Dat ½% zal ons de das niet omdoen. Mooie licht gele kleur met zeer heldere tinten. In de neus als eerste rijp fruit. Appel, perzik en een citroenschilletje. Ook wat butterscotch en honing. In de mond is de wijn wat dunnetjes. De wijn heeft een fraai zuurtje. Dit biedt goed tegenspel bij de aanwezige restsuiker. De wijn zal het goed doen als tegenhanger bij Aziatische gerechten. De wijn heeft een gemiddelde afdronk.
Reinhold Haart Mosel 2008 Riesling Haart to Heart 85/100
Dit is ook een feinherb maar door zijn toch wat hogere zuren doet de wijn eerder denken aan een droge wijn. Zeer fraai samenspel tussen restsuiker en zuur. Deze wijn heeft met de neus boven het glas een sterke mineraliteit die aan bevroren ijzer doet denken. Ook ruik je lei- met wat vuursteen met ook wat minttonen. De wijn is zuiver en kraakhelder met een licht gele flame. In de mond valt op dat de wijn naast z’n suiker en zuur ook bitter heeft die aan grapefruit doet denken. De wijn heeft een lichte kruidigheid. Het fruit doet mij aan kruisbes en appel denken. Aan het eind neemt het “zoete” af en daarvoor komt het fraaie zuur. Ook deze wijn heeft een gemiddelde afdronk.
3e Groep Riesling Spätlese
Forstmeister Geltz Zilliken Saar 2007 Saarburger Rausch Riesling Spätlese 91+/100
Deze wijn doet mij sterk denken aan de jaargang ’93. Wanneer de 2007 zich net zo ontwikkelt dan moeten we waarderingscijfer sterk bijstellen en zou 93/100 haalbaar moeten worden. Het zou zo maar kunnen dat proevers de verhouding restsuiker en smaakstoffen verkeerd uitleggen en vast blijven houden aan hun eerste indruk dat de wijn restsuiker heeft. Dat heeft de wijn ook maar is absoluut niet hinderlijk. Stap je daar dus overheen of geef je de restsuiker de juiste plaats in het smaakpalet dan zal iedere proever erkennen dat je hier een waarlijk grote wijn in het glas hebt. In het glas gele citroenreflexen met nu al een lichte overgang naar goudgeel. In de neus komt als eerste appel en citroen naar boven. Daarboven een subtiele vanille toon met een vleugje kaneel. Floraal en de geur van honing. In de mond komt het samengebalde fruit goed tot uitdrukking. Rijk, weelderig en opnieuw honing. Een verfijnde klasse waarin ook abrikozen hun rol spelen. In het eindsegment zijn ook tropische nuancen merkbaar. Bovenop al dat fruit en de restsuiker is een klein pepertje merkbaar. De wijn heeft een finish van onwaarachtige lengte en blijft maar hangen.
Schäfer-Fröhlich Nahe 2007 Bockenauer Felseneck Riesling Spätlese 90/100
Een wijn om nu al stil van te worden. Als deze spätlese al zo’n kwaliteit heeft hoe moet het zwaardere werk dan wel niet zijn. Dit gaat in de loop der jaren nog veel beter worden, noteer het maar. De kleur is goudgeel. Boven het glas nemen we direct aroma’s van muskaatmeloen, ananas en citroen waar. De wijn is dik en sappig met fraai zuur. Ook is er een ziltig karakter van rookvlees waar te nemen. Het fruit is dominant aanwezig op een minerale ondergrond. Prachtig in balans en zeer zuiver. De wijn heeft een mooie toekomst voor zich wanneer je er vanaf kan blijven. Deze wijn naast een bordje zuurkool uit het vat en natuurlijk een flinke eisbein.
Reinhold Haart Mosel 2007 Piesporter Goldtröpfchen Riesling Spätlese 91+/100
Ook weer zo’n wijn waarbij de wijn nu al prachtig is en zeer zeker gedronken kan en moet worden maar waarbij de toekomst alleen maar beter en zonniger is. De kleur is goudgeel. In de neus komt een samenstelling van geuren bovendrijven. Dit doet mij denken aan gekarameliseerde perzik, licht geroosterde noten, gebakken ananas en saffraansaus. In de mond komt als eerste citrus gevolgd door tropisch fruit zoals ananas naar voren maar bovenop dit alles komt in golven de saffraansaus. Briochebrood gesopt in honing maken het spel kompleet. De afdronk blijft lang aanwezig waarbij als laatste rozijnen zijn te proeven.
4e Groep Riesling Auslese
Reinhold Haart Mosel 2003 Piesporter Goldtröpfchen Riesling Auslese 92/100
Met in gedachten de vorige wijn is deze wijn in de kleur naar oud goud geëvolueerd. In de geur komt de zon je tegemoet. Zeer rijp tropisch fruit met een flinke dosis karamel. De geur van grootmoeders gebakkraam. De wijn is dik en wat siroopachtig. Lichte botrytisch is aanwezig. De wijn heeft fijne zuren maar persoonlijk zou ik die wel wat dominanter willen hebben. Verder gebakken perzik en ananas waarbij met cointreau is afgeblust. De smaak van mandarijn maakt het af. De wijn blijft geweldig lang hangen.
Schäfer-Fröhlich Nahe 2003 Bockenauer Felseneck Riesling Auslese Goldkapsel 93/100
Deze wijn is wat mij betreft fractioneel beter dan de vorige wijn maar heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ik de wijn met het stijgen der jaren eigenlijk steeds voortreffelijker ga vinden. Wat een kracht, elegantie en wat een souplesse. Diepe goud gele kleur. In de neus komt een mineraaltoontje bovendrijven. Vervolgens tropische vruchten en wat kruiden zoals mint. In de mond komen we zoet en zuur in perfecte balans tegen. Ietsje botrytis. Spicy abrikozenjam op een plakje cake. Grootse wijn met kapitale lengte. In te zetten bij het dessert.
Forstmeister Geltz Zilliken Saar 1999 Saarburger Rausch Riesling Auslese 91/100
De wijnen van dit huis heb ik tot midden ‘90er jaren met enige regelmaat in het glas gehad. Vervolgens is dit huis bij mij op de achtergrond geraakt. Nu weer in het glas en dat haalt de herinneringen boven. Ik zie mij nog wandelen in de zon tussen de Rausch en Kupp. Heel verhaal. Terug naar het glas. Strogeel met opvallende rijpheid. De leeftijd van 10 jaar is niet of nauwelijks merkbaar in een verkleuring. Jeugdig is eerder aan de orde. Waarschijnlijk is de wijn ietsje te rijp want een lichte petrolgeur komt in de neus. Absoluut niet vervelend en maakt het spel van geuren voor mij eerder mooier. Bij deze eerste aanzet komt ook de geur van ijzervijlsel en sinaasappel bovendrijven. In deze aroma’s merk ik ook leer. Dit is iets dat ik mij niet kan herinneren als een element vanuit het verleden. De wijn is sappig en zit nog barstensvol mooie zuren. Naar mijn inschatting kan de wijn nog jááááren mee en heeft momenteel de potentie van een jonge hengst. Enige tijd van te voren openen zal de wijn zeker ten goede komen. Zoet zuur balans is goed afgesteld. Dit is precisiewerk van de eerste orde. Zeer mooie lengte.
5e Groep Riesling BA/TBA/Eiswein
Wagner Stempel Rheinhessen 2007 Höllberg Riesling Beerenauslese 95+/100
Ook weer een wijn die een ieder over pakweg 20 jaar versteld zal doen staan. Deze wijn wordt alleen maar beter. Deze wijn in grote flessen en dan voor 25 jaar vergeten, en dan…! Goud geel met neiging naar honing. Stroperig en dik in het glas. Botrytis in optima forma. Floraal. Vloeibare zoetheid met prachtige zuren. Zest van citrus en sinaasappel. Peer, rozijnen, perzik en abrikoos, zwaar ingekookt en zacht geworden in honing. Wat een bulk van een wijn. Geweldige lengte.
Wagner Stempel Rheinhessen Heerkretz Riesling 2007 Trockenbeerenauslese 95+/100
Fractioneel ietsje minder dan z’n voorganger. Toch zijn alle superlatieven van toepassing. Ook deze wijn verspel ik een grote toekomst met haast eeuwige jeugd. Het zou mij niet verbazen wanneer over een aantal jaren deze wijn door z’n grotere rijpheid in combinatie met de formidabele zuren toch iets hoger scoort dan zijn voorganger. Dat is toekomst muziek. Deze welhaast perfecte wijn heeft en goudgele kleur. De geur is overweldigend en intens. Alles van z’n broer “Beerenauslese” is ook op deze wijn van toepassing met dien verstande dat de vorige wijn jeugdiger op mij overkwam terwijl je in deze wijn de diepte in gaat. Het ietsje minder jeugdig elan doet mijn voorkeur naar de BA uitgaan. Verder niets dan lof voor de wijnmaker om zoiets moois te maken. Vergeet port en serveer deze wijn bij een blauwschimmel kaas.
Schäfer-Fröhlich Nahe 2007 Bockenauer Felseneck Riesling Eiswein 91/100
Na het geweld van de vorige wijnen viel deze wijn een beetje weg. Daar kan de wijn niets aan doen maar het was beter geweest om de wijn als eerste in de flight te zetten. In het glas een zeer lichte waterige kleur. Waterig moet niet verkeerd worden opgevat. Boven het glas rozijnen, amandelen en perzik. De wijn blijft stroperig aan het glas hangen. In de mond komt het geconcentreerde fruit zoals abrikoos, zachte handperen en ananas pas goed tot uiting. Het doet mij denken aan een vloeibare vorm van suikerbrood, zo dit al bestaat heb ik dit nu uitgevonden. De wijn heeft een formidabele afdronk met een groot plezierfactor. De wijn kan nog jaren mee.
Jacob, bedankt voor deze uitnodiging.
John