kwaliteit

• Jan J.

Op dit prikbord is het af en toe wel boeiend hoe hier met kennis over wijn gesmeten wordt. Alleen voor een betrekkelijke leek als ik en mogelijk ook andere prikkers is het vaak onnavolgbaar waar het dan over gaat. Vaak valt out of the blue een wijnnaam waarop de diverse deskundigen dan hun mening over geven terwijl voor mij onbekend blijft wat voor wijn het is uit welk jaar die komt waar je hem kunt aanschaffen en eventueel de prijs.

Verder valt het mij ook op dat humor, naar ik aanneem, op dit prikbord vaak de vorm heeft van neerbuigendheid. Ik heb dit de laatste tijd mogen ervaren. Ik lijdt er niet onder maar het wordt dan wel een melige boel en daar lijdt het prikbord wel onder.

• Juan

Hey Jan,

“Op dit prikbord is het af en toe wel boeiend hoe hier met kennis over wijn gesmeten wordt. Alleen voor een betrekkelijke leek als ik en mogelijk ook andere prikkers is het vaak onnavolgbaar waar het dan over gaat. Vaak valt out of the blue een wijnnaam waarop de diverse deskundigen dan hun mening over geven terwijl voor mij onbekend blijft wat voor wijn het is uit welk jaar die komt waar je hem kunt aanschaffen en eventueel de prijs”…………..

Die uitspraak begrijp ik. Een groot deel van de prikkers zijn naast wijnliefhebbers ook wijnfreaks……kortom: personen die alles willen weten over zo veel mogelijk wijnen en daardoor inmiddels al zoveel weten over wijnen dat het noemen van een naam, streek of druif al genoeg is om exact te weten wat er bedoeld wordt. Als ik mezelf als voorbeeld pak….iedere dag stop ik gemiddeld 1,5 uur tijd in “lezen” over wijnen, druiven, jaargangen, scores, proefnotities etc etc. En dat is exclusief de tijd dat ik actief bezig ben met wijnproeven cq drinken…..

In mijn geval is het “hobby”, dat wil zeggen dat ik commercieel niet “in de wijn zit”. Een grote groep prikkers zit commercieel “in de wijn”. Die personen zijn dus nog meer uren per dag bezig met “wijn”……

Ik heb “hobby” tussen haakjes gezet omdat ik, volgens mijn vriendin, getrouwd ben met mijn kelder en vreemd ga met haar…..:D

Kortom: de algemene wijnkennis onder de vaste prikkers is afschuwelijk groot….en ik kan me goed voorstellen dat dit er voor zorgt dat de toetredingsdrempel voor “leken” hoog is……(en dat is jammer, maar je kan moeilijk aan de prikkers vragen om zich dommer voor te doen…)

“Verder valt het mij ook op dat humor, naar ik aanneem, op dit prikbord vaak de vorm heeft van neerbuigendheid. Ik heb dit de laatste tijd mogen ervaren. Ik lijdt er niet onder maar het wordt dan wel een melige boel en daar lijdt het prikbord wel onder”

Die snap ik niet helemaal….kan je met voorbeelden komen?….overigens neem ik aan dat je slotzin een persoonlijke mening is (ook al stel je hem niet zo), want voor mij persoonlijk lijdt het prikbord niet onder “te veel” meligheid. Integendeel zelfs….

Hasta Luego

John

• Jan J.

John, Tijdens mijn studies rechten en sociologie heb ik altijd geleerd dat je zodanig moet schrijven dat het voor een intelligente leek toegankelijk en begrijpelijk is. Een intelligente leek hoeft dus geen deskundige te zijn.

Ik denk dat dat voor de deskundigen hier ook moet gelden. Dat dwingt de deskundigen dus niet dat zij zich dommer moeten voordoen dan zij zijn. Integendeel, het is juist een proeve van intelligentie als je in staat bent om ook de wijnleek te betrekken bij je passie.

Humor, meligheid en neerbuigendheid kunnen vlak naast elkaar liggen. Humor bedrijven gaat vaak gepaard met nonverbale communicatie. Op een prikbord is dat wat lastig en de kans is dan groot dat je niet overkomt en dus de plank misslaat. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat hier nogal wat reacties langskomen die neerbuigend bedoeld zijn tegen zo veel domheid van de leek. Ik ga geen voorbeelden noemen ieder weet wel waar hij of zij mee bezig is. Naar mijn mening is het uitgangspunt van humor dat je mensen in hun waarde laat. Dat laat onverlet dat een grap wel eens kan mislukken of niet als leuk ervaren wordt. Daar zullen we allemaal wel eens evaring mee hebben gehad.

Daarnaast zijn er natuurlijk ook kwestbare zieltjes die wat zwakker in hun schoenen staan en elke grap als een persoonlijk affront zien. Dat moet dan maar.

• Ger

Een jurist die heeft geleerd begrijpelijk te schrijven………..kijk, dat is nu humor :D

Ger

• Juan

Beste Jan,

Persoonlijk heb ik helemaal niet de behoefte om wijnleken te betrekken bij mijn passie……sterker nog…ik voelde mij al jaren verloren met mijn passie omdat de mensen om mij heen die passie niet hadden en ook niet begrepen…tot de dag dat ik dit prikbord trof en zag dat er gelukkig nog meer wijndebielen rondlopen…….

Wil overigens niet zeggen dat ik wijnleken niet wil helpen….integendeel….

Zojuist uit de kelder gerukt: Flor de Pingus 2004 (zegt de wijnleek helemaal niets, maar de wijndebiel alles)……zo meteen in de karaf knallen en over een uur in het glas……..

Hasta Luego

John

• romke van dijk

Lekkerrrrr Juan ik smul mee op afstand, wat een wijn!

Bij mij de Almaviva 2002 ben heel benieuwd.

Lekkerrr weekend,

romke

• Chris

Vanmiddag aan de Meursault 2007 van Parigot , niet de klasse van Juan zijn rode wijn, maar dit is een vette/dikke wijn zonder kapsones, heb er van genoten bij de lunch.

Maar hou ons op de hoogte Juan, ben benieuwd.Ga zelf vanavond aan een Scali 2004.

Gr.Chris,

• Champy

De kritiek van Jan J. is volkomen terecht. Ook ik heb het gevoel dat de Parkertjes hier anderen belachelijk trachten te maken. Met alle respect voor iedereen en alleman, mijn opvoeding leerde me geen vooroordelen te hebben en met respect om te gaan met mensen, zelfs als ze minder kennis van zaken hebben. Vaak komen mensen hier terecht om zich te informeren en worden ze vaak afgesnauwd.

• Hendrik de vierde

Dag Jan en Champy

wanhoop niet!

Gewoon een keer mee doen met een prikbord proeverij, en het is als een warm bad:D

Feit is dat veel “prikkers ”elkaar kennen, en al menig glas samen hebben gedronken.

Zie het als een dorpsplein, de laatste nieuwtjes worden uitgewisseld. Rijp en groen, Drs. en wijndebiel het komt hier allemaal samen.

Op een serieuze vraag komt vaak binnen een paar uur ook een serieus antwoord.

Er is hier enorm veel kennis aanwezig.

Maak er gebruik van, of voeg iets toe.

Hendrik

• Champy

Ik weet heel goed dat er prikkers zijn die het zéér goed menen en waar je terecht kan voor wat deskundige uitleg ed. Maar we weten allen dat enkel ‘gerespecteerde’ prikkers er plezier in scheppen een bepaalde discussie te kelderen door neerbuigend en onrespectvol te reageren. Andere schapen gaan daar in mee en je kan erop aan dat de discussie ‘professioneel’ gekelderd wordt. Ook aan het aantal reacties kan je gemakkelijk merken of het onderwerp door een ervaren prikker of niet geplaatst werd. Jullie moeten durven kritisch zijn en dus toegeven dat jullie dit forum enkel nog voor een exclusief clubbie willen waar er geen plaats is voor ‘nieuwe’ wijnliefhebbers=wijnleken.

By the way Hendrik: ben je zeker dat je gemakkelijk aan zo'n proeverij kan deelnemen als leek en dus niet gekend bij de forumpiraten?