Hey Jan,
“Op dit prikbord is het af en toe wel boeiend hoe hier met kennis over wijn gesmeten wordt. Alleen voor een betrekkelijke leek als ik en mogelijk ook andere prikkers is het vaak onnavolgbaar waar het dan over gaat. Vaak valt out of the blue een wijnnaam waarop de diverse deskundigen dan hun mening over geven terwijl voor mij onbekend blijft wat voor wijn het is uit welk jaar die komt waar je hem kunt aanschaffen en eventueel de prijs”…………..
Die uitspraak begrijp ik. Een groot deel van de prikkers zijn naast wijnliefhebbers ook wijnfreaks……kortom: personen die alles willen weten over zo veel mogelijk wijnen en daardoor inmiddels al zoveel weten over wijnen dat het noemen van een naam, streek of druif al genoeg is om exact te weten wat er bedoeld wordt. Als ik mezelf als voorbeeld pak….iedere dag stop ik gemiddeld 1,5 uur tijd in “lezen” over wijnen, druiven, jaargangen, scores, proefnotities etc etc. En dat is exclusief de tijd dat ik actief bezig ben met wijnproeven cq drinken…..
In mijn geval is het “hobby”, dat wil zeggen dat ik commercieel niet “in de wijn zit”. Een grote groep prikkers zit commercieel “in de wijn”. Die personen zijn dus nog meer uren per dag bezig met “wijn”……
Ik heb “hobby” tussen haakjes gezet omdat ik, volgens mijn vriendin, getrouwd ben met mijn kelder en vreemd ga met haar…..
Kortom: de algemene wijnkennis onder de vaste prikkers is afschuwelijk groot….en ik kan me goed voorstellen dat dit er voor zorgt dat de toetredingsdrempel voor “leken” hoog is……(en dat is jammer, maar je kan moeilijk aan de prikkers vragen om zich dommer voor te doen…)
“Verder valt het mij ook op dat humor, naar ik aanneem, op dit prikbord vaak de vorm heeft van neerbuigendheid. Ik heb dit de laatste tijd mogen ervaren. Ik lijdt er niet onder maar het wordt dan wel een melige boel en daar lijdt het prikbord wel onder”
Die snap ik niet helemaal….kan je met voorbeelden komen?….overigens neem ik aan dat je slotzin een persoonlijke mening is (ook al stel je hem niet zo), want voor mij persoonlijk lijdt het prikbord niet onder “te veel” meligheid. Integendeel zelfs….
Hasta Luego
John