Pingus 2006

• Dick Schinkel

Vanmiddag in Mol geweest om een aantal Spaanse wijnen te proeven, je kent het wel :

Een slok nemen, in je mond gorgelen, veel lucht erbij en dan uitspugen :D en dan weer het volgende proefglas, met helzelfde ritueel.

Er was weer veel moois te proeven waaronder Dominio Pingus 2006.

Wordt door veel wijn-schrijvers / journalisten al jaren zeer goed beoordeeld.

van deze wijn worden elk jaar maar 5000 flessen van gevuld.

En daardoor is hij extreem aan de prijs, helaas past deze wijn niet in mijn budget.

Maar een normaal gevuld wijnglas, belgen zijn gelukkig zeer bourgondisch, a 40 euro moet kunnen voor een wijndebiel >:D<

Hier wat informatie over deze wijn voor de “wijnleken” van dit WijnPrikbord :

Zonder twijfel één van Spanjes meest bekende wijnmakers. Peter Sisseck, Deens van oorsprong, kwam midden jaren 90 als oenoloog naar het toen nog vrij onbekende Ribera del Duero. Hij had zijn vorming gekregen bij de vernieuwers uit Bordeaux (de zogenaamde “vins de garage”) en wist als geen ander het potentieel van de Tinto Fino-druif in deze regio in te schatten. In 1995 vinifieerde hij zijn eerste wijn, “Pingus”. Een Amerikaans wijncriticus op trip bezoek in Bordeaux proefde bij toeval deze wijn en Pingus’ naam en faam werden vereeuwigd! Gedurende lange tijd vinifieerde hij bij zijn vriend Pedro Cuadrado van Finca Villacreces - tot 2003 kwamen de druiven voor de Flor de Pingus ook van dit domein. Sinds kort heeft hij zijn eigen installaties gebouwd, niet zo ver van Villacreces in Quintanilla. Deze wijn is één van Spanjes meest gezochte juweeltjes en heeft alles in zich: kracht, finesse, concentratie en vooral: evenwicht. Ook zijn tweede wijn, de Flor de Pingus, is meer dan de moeite waard. Gemaakt met dezelfde precisie en kunde.

Voor mij nu de derde keer dat ik deze wijn mag drinken na de 2000 en de2001 hier mijn indrukken van de 2006 :

Kleur: Diep kersen rood met een zwarte kern

Geur: Zeer rijp zwart bosfruit, balsamico, mineralig, en zeer complex, wel nog wat gesloten (Helaas niet in de karaf maar zo uit de fles)

Maar na veel walsen geeft hij steeds meer prijs , een echte snuffel wijn……………….. Hier blijf je aan snuffelen!

Smaak: Complexe nuances van dik rijp fruit, hout en kruiden, zalvende tannines met zeer mooi verweven zuren, complex, grafiet, met een enorme lengte!!!

Een feest in je mond en een voorrecht om deze wijn te drinken. op mijn puntenschaal :19,5

Met smakelijke groet Dick

Nb. 1 deze wijn niet gespuugd maar door de keel naar binnen.

Nb. 2 De vertegenwoordigster van Habla no 5 & 6 was mooier dan haar toch al heel mooie wijnen

• ChrisW

Klinkt fantastisch!!

Was dit dezelfde proeverij waar de clos mogador 2007 (zie andere bericht van Dimitry) was geopend? Zo ja, dan is natuurlijk mijn vraag of je hem hebt geproefd en wat je ervan vond.

ChrisW

• Ruud Göebel

Dick: prachtig! Ik zal helpen met prikbord “Nieuwe Stijl”

Garage wijn:

1 Ook boutique wine, of icon wine. Rode wijn gemaakt op basis van lage opbrengsten, wordt veel met zuurstof in contact gebracht en op nieuw hout gerijpt. Kleine productie. Veel kleur en veel smaak. Hiermee ontstaan niet voor het wijnbouwgebied traditionele smaken, maar wijnen welke in proeverijen altijd goed scoren. Vaak prijzig, maar kan wel erg lekker zijn. Kan goed oud worden. Vaak van superkleine percelen, met oude wijnstokken. Gemaakt in een kelder met een Piet Hein Eek-uitstraling (beetje rommelig) of juist hyperclean

Garagisten: aanhangers van garagewijnen. De klacht is dat deze wijnen uitsluitend worden gemaakt om punten bij Robert Parker te scoren.

FR: vin de garage

2 Wijnen welke in een garage worden opgeslagen, meestal geen goed teken, tenzij de temperatuur constant wordt gehouden

Dank aan: wijn.org

Tinto Fino: ook tempranillo, Ull de Llebre, Cencibel ,Tinto Madrid, Tinta Roriz, Tinto del Pais, Jacivera, Ojo de Liebre, Tinto de Toro, er zijn er nog een aantal, door mij vergeten waarschijnlijk door: ouderdom of erger, nl. die Rus waarvan ik de naam ook al weer vergeten ben!, zijn neef heet Alzheimer;)

De Amerikaanse wijncriticus was naar alle waarschijnlijkheid: Bobby Parker.(:D

De wijn is in alle flesmaten te vinden in de kelder van Juan!(tu)

Ruud.

• Dick Schinkel

Hoi Chris,

Helaas niet Chris, Clos Mogador 2007 was niet aanwezig! :(

Moet dus ergens anders zijn geweest.

Met smakelijke groet Dick

• dimitry

Wel in de zelfde ‘buurt’: Herentals

Was geen proeverij, maar ze hebben wel altijd voldoende openstaan.

(en als het niet openstaat, maken ze het gewoon open ;)

ook de nelin 2008, alhoewel wit niet zo mijn ding is, was ook deze erg mooi.

MvrGr Dimitry

• Hendrik de vierde

Dick, kan ik een paar kistjes van je overnemen?

beste groeten van socioloog Hendrik:D

• depolle

Van Eccelpoel??