Proefvolgorde bij verticaaltje

• MauriceE

Op een proeverij laatst suggereerde een medeproever om bij een verticale proeverij de wijnen van oud naar jong te proeven in plaats van - zoals gebruikelijk - andersom. Argument was dat de kracht van de wijnen zou afnemen met de jaren. Er ontstond een hele discussie, allereerst over de stelling dat de kracht van wijnen zou afnemen met de jaren, maar uiteindelijk waren er drie varianten waar voorstanders (en tegenstanders) van waren:

1. zoals boven: van oud naar jong

2. de traditionele: van jong naar oud

3. van lichte jaren naar krachtige jaren

Zijn er hier ervaringen met deze varianten? Argumenten voor en tegen?

Vineuze groet,

MauriceE

• romke van dijk

Ha Maurice,

Over wat voor een wijn gaat het?

groet,

romke

• Juan

Hey Maurice,

is van Jong naar oud traditioneel? Enfin, mijn voorkeur gaat uit naar “van oud naar jong”, maar de vraag van Romke is terecht…..De wijn bepaalt uiteindelijk de volgorde….

Hasta Luego

John

• MauriceE

Hallo Romke,

Het gaat niet om een specifieke wijn, meer in het algemeen. Volgens mij was die mooie d'Yquem proeverij van laatst in Seinpost gebaseerd op de derde variant (van (relatief!!) licht naar krachtig). Maar is er iets te zeggen over het type wijn dat je in de ene of de andere volgorde zet? Maakt wit, rood, port of zoet uit? Streek? Niveau wijn (cru classé of niet)?

Ach we kunnen altijd een paar varianten proefondervindelijk uitvinden, toch?

Groet,

Maurice

• ChrisW

Voor beide is wat te zeggen, maar het hangt denk ik van de wijnen af en vooral ook van het aantal wijnen.

Als je relatief weinig wijnen drinkt zijn je smaakpapillen nog vers genoeg om de hopelijk extra complexiteit van de oudere wijn te beoordelen en te waarderen. Dat is echter niet zo als je er al 10-15 of meer wijnen op hebt zitten. Als je dan eerst 10 zware Australiërs en Spanjaarden drinkt, voordat je een oude Bourgogne of Bordeaux gaat drinken dan loop je het risico dat je bij lange na niet meer alles meekrijgt van wat de wijn te bieden heeft. Bij een redelijk aantal flessen waaronder een aantal heel zware wijnen (veel alcohol en tannines, o.a. van hout), zou ik eerst de lichtere en dus veelal de oudere wijnen drinken.

In het algemeen trek ik me trouwens niet veel aan van de zogenaamde wijnwijsheden die zeggen in welke volgorde je iets moet drinken of welke wijn-spijscombinatie wel/niet goed zou zijn. Als de wijnen maar goed zijn, is het moeilijk om het vervolgens in een foute volgorde of in een foute wijn-spijscombi te serveren (en dat is weer mijn wijnwijsheid waar natuurlijk ook weer niemand zich iets vanaan hoeft te trekken :) ).

ChrisW

• Ruud Göebel

Je hebt absoluut gelijk Chris, wijnwijsheden zijn er om te debiteren, niet om ze toe te passen!;)

Ruud.

• romke van dijk

Van lichtvoetig, elegant, subtiel, fragiel, ouder etc. naar zwaarder, pittiger, voller, heftiger, blockbusterig en alcoholischer…

Maar de proof of the pudding is in the eating.

Toen wij in de Librije de fantastische Yquem proeverij meemaakten hebben we gelukkig van oud naar jong geproefd.

1925 na 2001 Yquem is niet verstandig.

• Hendrik de vierde

Ja Maurice, dat wordt nog een heel gepuzzel voor de line up in Zwolle!:D

Van oud naar jong, en van minder krachtig naar krachtig lijkt mij verstandig.

Misschien moet de organisatie alle flessen een paar keer voorproeven?X(

Hoe dan ook, ik denk dat die 100 punten Napa vogel in de achterhoede vliegt.

je Hendrik

• Peter Z.

Maurice,

Over het algemeen (!) heeft mijn voorkeur van oud naar jong.

Daarbij geldt natuurlijk dat je ook de stijl van het jaar mee moet nemen bij het opstellen van de volgorde. Wat bedoel ik: wanneer het een Bordeaux verticaal betreft, komt 1997 waarschijnlijk “ouder” over dan 1996, ook al is het feitelijk een jaartje jonger. Het gaat dus niet alleen om het jaartal, maar ook de ontwikkelingsfase van de wijn.

Mijn argumentie voor deze voorkeur is dat de vaak krachtig overkomende jonge wijnen de gerijpte oudere wijnen volledig kunnen overschaduwen. Daarmee kom ik aan bij jouw derde optie: van lichte jaren naar krachtige jaren, dit is volgens mij zeker zo belangrijk.

Uitzondering was bijv. de Moulin Touchais proeverij, waarbij de keuze om van jong naar oud te gaan absoluut de juiste was. Dit zijn wijnen die minstens 15 à 20 jaar nodig hebben om hun schoonheid te tonen, en als je dan eindigt met de jonge jaren, hadden we de climax van de 1959 en 1937 waarschijnlijk anders ervaren.

Daarmee kom ik op een vierde optie: bouw de verticaal zodanig op dat je steeds weer mooie(re) wijnen te proeven krijgt. Of zet toch tenminste niet de naar verwachting mooiste wijn als eerste in de proefvolgorde, dan gaat de rest alleen maar ‘minder’ zijn. Steeds de mooiste als laatste is dan ook weer erg voorspelbaar.

Als ik zelf een proeverij organiseer verander ik vrijwel dagelijks (in mijn hoofd of op papier) de volgorde van de te proeven wijnen, juist omdat het jongleren met de gegevens van de wijnen zo leuk is om tot een hopelijk zo interessant mogelijke degustatie te komen. Volgens mij is er geen goed of fout in een vertikaal, gewoon een voorkeur die heel persoonlijk is. Persoonlijke voorkeuren leiden tot discussies, en dat is toch geweldig!

Cheers

Peter Z.

• Peter vdB

Ik ben het helemaal eens met de nieuwe optie van mijn naamgenoot. Steeds mooiere wijnen is een fijne proefvolgorde.

Stel: je organiseert een Bordeaux proeverij met de jaren 1995 tot 2005.

Als je dan van oud naar jong proeft, proef je de meest rijpe wijnen aan het begin, da's zonde.

Als je van jong naar oud proeft, heb je extreem mooie jaren zoals 2005 en 2000 al gehad, als je aan 1997 etc. komt. Doet ook niet helemaal recht aan zo'n wijn (behalve misschien als je zwaar serieus/studieus proeft en minder om te genieten).

Nog eens even nagekeken hoe ik dat zelf in het verleden heb gedaan. Bijvoorbeeld: Sociando Mallet verticaal. Daar schonk ik 1994, 1999 en 2001 vóór 1998, en daarna 1993, 1992 en 1991 vóór 1990.

Of: La Tour Carnet. Daar vond een wissel van eigenaar plaats die bij de jonge wijnen een aanmerkelijke kwaliteitsverbetering te zien gaf. Daar schonk ik 1995, 1999 en 1998 vóór 2002, 2001 en deze weer vóór 2004 en 2005 om te eindigen met 2000 en 2003.

Wat vinden de andere Peters. We moesten eens een Peter proeverij gaan doen!