Tegendraads?

• MauriceE

Het Parker-gehalte op het prikbord viel me van het begin op. En hoog in de PP is volgens mij ook pijn in de portemonnaie (rijmt ook nog trouwens). Voor mij is Parker: hout, dieppaars, bakken met kersen, zwarte tanden, zeker niet tanden poetsen, je kent het wel.

Vandaar eens een lekkere tegendraadse combi die ik vandaag met veel plezier heb genoten: vis met rode wijn! Waarschijnlijk voor de ware prikker geen geheim, maar voor menig canoniek wijn-spijsliefhebber een klassieke gruwel: jawel, vis met rode wijn. Een prachtige zeebaars, op de huid gebakken op risotto met morieljes en madeira-morieltjessaus en daarbij een heerlijke Chinon (rood, reeds) - Château de la Grille. En nog wel uit dat veel te warme 2003. Maar gelukkig heeft de wijnmaker zich uitstekend weten te beheersen en heeft de krenten uit de pap gegooid :) en het echte fruit genomen voor de wijn.

Na een (wederom voortreffelijke) indrinker (met heerlijke hapjes van gerookte zalm) Isabel Estate sauvignon blanc 2008 (Marlborough) waan ik mij voor de luttele som van € 12 (Isabel) + € 17 (Ch de la Grille) = € 29,- toch echt de koning te rijk.

Ik weet proefondervindelijk echt het verschil tussen “gewoon” goede wijnen en de top, maar vraag mij “in gemoede” echt wel eens af - vooral als ik zo'n mooie combi van wijn en spijs proef - in hoeverre de prijzen van de 95+PP hun prijzen rechtvaardigen…

Zomaar een draadje hoor…

MauriceE

• Juan

Maurice,

De prijzen voor de meeste wijnen met 95+ parkerpunten zijn uiteraard niet te rechtvaardigen. Neemt niet weg dat ik ze graag koop om zodoende regelmatig het ultieme wijn genotsgevoel te ervaren…..(wat uiteraard ook kan met 95- wijnen, maar die kans is simpelweg kleiner)

Even over het veel te warme 2003……..het zal ongetwijfeld met mijn smaakvoorkeur te maken hebben (rijp, zwoel, dik etc etc), maar ik ben een groot liefhebber van de Europese wijnen uit 2003. Duitse Rieslings, Oostenrijkse GV's, Bordeaux, Noord en Zuid Rhone, Spanje…..heeeel veeeel topwijnen gedronken uit die streken van dat jaar.

Hasta Luego

John

geen liefhebber van Sauvignon Blanc en Chinon

• romke van dijk

Juist Maurice,

You got the vibe!

Dit is leuk, leerzaam en prikkelend.

Keep it alive!

romke

• Ruud Göebel

Maurice rode wijn en vis, is bijvoorbeeld in een land als Portugal heel normaal, vooral wijn met veel zuren en tannines wegen prima op tegen bacalhau van de grill en daar is men te plekke dol op! Zeker met wijnen die wij hier nauwelijks kennen, bijv. de rode wijnen uit Vinhos Verde.

Ruud.

• Jan J.

Helaas kon ik op mijn maandelijkse strooptocht door de Makro geen sauvignon blanc en chinon vinden. Voor de zware laatste maanden van het jaar is een zuurtje in de wijn best wel handig om in evenwicht te blijven. Wel vond ik een pinot gris waar het etiket meldde dat het prima paste bij een foie gras. Merkwaardig genoeg kende deze wijn nauwelijks zuur en dus totaal ongeschik voor deze hap. Was wel een lekkere wijn.

Maurice, een prima reactie. Het is mij ook uit ervaring wel bekend dat sommige rode wijnen heel goed passen bij vis. Maar je moet het maar doen. Dit prikbord heeft een zodanige normatieve werking dat je alleen nog maar vloeibaar goud durft te drinken bij welke hap dan ook. Ook moet je als het aan deze haantjes ligt bij elke slok een soort smaaktest doen waarbij je alleen voor vol aangezien wordt als je de meest bizarre smaakassociaties weet op te dreunen varierend van bloemen, fruit, teer, leer, potloodslijpsel en het moet vooral kakstrak zijn.

Mijn enige criterium is dat wijn overal lekker moet zijn. Ik ga bij een biefstuk ook niet onderzoeken en opdreunen welke deelsmaakjes ik wel proef.

• MauriceE

Juan,

Jouw lijstje 2003 - met uitzondering van de Oostenrijkers? - bevestigt dus mijn beeld van PP: Spanje (vooral Priorat), Bordeaux, veel, heel veel Bordeaux en de Duitsers (vooral de zoete). Uiteraard vind ik veel wijnen daarvan ook (heel) lekker, zelfs uit 2003. En heb zeker ook toppers gedronken uit dat vermaledijde jaar.

Maar het is zeker niet mijn favoriete jaar voor mijn favoriete streken: Bourgogne (rood en wit), Piemonte (de tweede en derde B's - sorry Bordeaux!), Mosel-Saar-Ruwer. Qua stijl kom ik die streken op het prikbord toch minder tegen.

En sauvignon blanc en Chinon zijn ook niet mijn absolute favorieten, maar met de kwaliteit van wat nu nog in mijn glas fonkelt… hmmm, best interessant. Rhône 2003 heb ik tot op heden te weinig gedronken, maar houd me van harte aanbevolen :).

Beetje plagen mag toch wel?

Maurice

• Willem(***)

Hey Jan,

wat mij aan jouw stukjes opvalt is dat jij niet van Haantjes houdt, dit terwijl er best lekkere biologische haantjes zijn..

Vanuit jouw deskundigheid denk je (voor zover ik kan bedenken) niet in problemen. En ik hoor je niet spreken over: ik ken geen problemen wel uitdagingen en dat soort gekraam :D

Maar ik merk niet iets uitdagends Jan in jouw kleine prikkels, iets innovatiefs..

Ook de opmerking dat het prikbord normatief werkt vind ik bijzonder, zouden de prikkers/lezers zo makkelijk te beinvloeden zijn Jan?

Hmmmmmmmm….

Ik hoor het wel weer(:D

• ChrisW

Maurice,

2003 is juist heel erg goed voor de rode Loire wijnen. Dit heeft zeker te maken met de warme zomer: in veel andere jaren worden de druiven in dit relatief noordelijke gebied veel minder rijp. In 2003 zijn de druiven daar wel goed rijp geworden.

Er zijn trouwens ook veel wijnen die parker >95 geeft die geheel geen (nieuw) hout hebben. De wijnen uit Chateauneuf du pape zijn daar een heel goed voorbeeld van. De meest toppers uit deze regio hebben nooit nieuw hout van dichtbij gezien en hebben in de neus en afdronk geheel niets van hout. Ook hebben veel van de lichtere wijnen uit Bordeaux hoge ratings van parker gekregen (zoals bijv. haut brion, cheval blanc, haut bailly)

Het is perfect als je je wijnkeuze kunt beperken tot de relatief goedkopere wijnen. Dat is mij ook enkele jaren goed afgegaan, terwijl ik mezelf toen al redelijk wijnenthousiast noemde. Ik ging toen allerlei proeverijen af en proefde rond de 2000 wijnen per jaar, vrijwel alles met een flesprijs tot EUR 15,-. Helaas is dat op een gegeven moment fout gegaan toen ik echt een aantal keer wat wijnen had gedronken die een kwaliteit hadden die ik echt niet eerder was tegengekomen bij de wijnen die ikzelf voor een schappelijke prijs eerder had gekocht. Ik drink nu nog steeds regelmatig, zeker doordeweeks, wijn van tussen de EUR 6-15 die veelal door critici als parker niet zijn beoordeeld maar goed te drinken zijn. Het echte wijngenot komt voor mij echter zelden uit deze momenten, maar komt toch echt uit die momenten dat ik een fles opentrek die niet onopgemerkt is gebleven voor de vele internationale critici (waaronder Parker) en daardoor helaas ook wat duurder is.

ChrisW

• Juan

Ben je aan het plagen dan? Volgens mij geef je gewoon je voorkeur weer en dat is uiteraard meer dan prima. Bourgogne kom je inderdaad niet veel tegen op dit bord. Een groot deel van de “vaste” prikkers zijn niet erg gecharmeerd van die wijnen. Dan heb ik het over rood. Wit uit bourgogne kan volgens mij zo goed als iedereen hier wel bekoren en lees je ook wel regelmatig proefnotities van. Italie komt ook wel regelmatig voorbij. Mosel-Saar-Ruwer komt zelfs heel vaak voorbij. Er zitten hier heel veel Duitse Riesling fans. Menig prikker gaat wel een aantal keren per jaar naar de Moezel om diverse wijnboeren te bezoeken. Aanstaand weekend gaan we met z'n 4en weer naar de Moezel.

Jouw smaakpallet staat in ieder geval haaks op die van mij….de wijnen die mij absoluut niet kunnen bekoren zijn rode bourgognes en wijnen uit Piemonte (op een paar domeinen na die A-Typische krachtpatsers maken)……….maar in de Moezel vinden we elkaar….Duitse Rieslings zijn geweldig!

Hasta Luego

John

• Chris

Ben gek op Bourgognes zowel rood als wit zit dan wel bij de minderheid maar weet dat er nog vele prikkers zijn die een verborgen liefde hebben met de rode wijnen uit de Bourgogne (:P). plaats ook geregeld wat hier op dit PB, zit dan ook wel minstens 1x per jaar in de Bourgogne.

Gr.Chris, die ook gek is op Priorat,MSR,Baden, Piemonte en Toscane.