Chateau Gazin 2001 wordt langzaam groter...

• Thijs

Beste wijnliefhebbers,

Wat is wijn toch een opmerkelijke drank. Steeds weer sta ik versteld hoe eenzelfde wijn steeds in beweging is, verandert, zich ontwikkelt. Ik herinner mij nog goed mijn eerste kennismaking met Gazin 2001, eind 2007. Inmiddels zijn we bijna twee jaar verder. De wijn en ikzelf zijn veranderd, we ontmoeten elkaar opnieuw:

Mijn hemel, deze wijn is nu helemaal potdicht. Wat een wereld van verschil met krap een jaar geleden. De wijn komt nu veel aristocratischer over, is minder boers en benadert kwa bouw nu werkelijk namen als La Mission Haut Brion en zelfs Petrus. Stringente tonen van bakeliet, teer en ecoline, gevolgd door indringende gedroogde groene kruiden. Er komt een mineraliteit en karakter naar boven, welke wordt aangezwengeld met een enorm gelaagde kracht. Kwa plezier nu minder punten dan 1 jaar geleden voor de puntenfetishisten (nu “nog maar” dik 18), maar kwa potentie zeker 19+. Ik volg de groei van de wijn en 24 uur later heeft deze duidelijk toegelegd, maar laat veel van haar karakter nog niet zien. Sluimert hier in stilte een Pomerol legende?

Ik graaf in mijn herinering en zie voor mijn oog de proefnotitie van twee jaar geleden:

De kleur is bijna zwart! Fantastische neus waarin vanalles te ontdekken valt: viooltjes, donker fruit, ecoline, olijf, paardenstal en een enorme aardsheid. Diep indringende, kruidige terroirexpressie. Dit alles komt heel gelaagd en complex terug in de mond. Deze wijn combineert op magistrale wijze een verleidelijk parfum (zonder overrijpheid), elegantie, gebalde kracht en een aristocratische complexiteit. Enorme lengte! Zeer bevredigendde afdronk. Deze wijn is voor mij van ongekende klasse, en behoort tot de grootste wijnen die Pomerol ooit heeft voortgebracht. Nog erg jong, heeft minstens nog 3 jaar nodig om alle troeven te laten zien. Maar misschien is deze schatting nog wel te conservatief…Nu 18.5++/20 met nog veel potentie! Zal het in een blinde proeverij moeiteloos op kunnen nemen met Pétrus en consorten. De 2001 is m.i. een heel stuk beter geslaagd dan de 2000, wat voor meerdere rechter oever wijnen geldt uit 2001.

Hmmmm…Misschien is Gazin 2001 dus beter af met nog een jaar of vijf down under. Dat de wijn vanaf nu nog minstens twintig jaar meekan, staat voor mij vast. Wat geweldig dat er nog Bordeaux huizen zijn die wijnen maken voor de lange adem…

Welke wijn zien jullie graag groter worden?

Thijs

• Juan

Thijs,

Wat een toeval man! Heb gisteren nog getwijfeld om een Gazin 2001 uit de kelder te rukken, maar zag er van af omdat ik eigenlijk gewoon nog een jaar of 5 van deze flessen af moet blijven….en nu jouw notitie hier! Toeval bestaat niet!

Ik kan die zondag van 2 jaar geleden (was het geen 3 jaar?) nog goed herinneren. 2 wijnen sprongen er voor mij uit….Gazin 2001 en Pichon Baron 1998…..Beiden nu nog piepjong en groots!

Welke wijnen ik graag groot zie worden zijn:

Pichon Comtesse 1996, L' Eglise Clinet 1998 en Figeac 1998. Dronk ze alle 3 in het laatste half jaar……Deze 3 wijnen gaan heeeeeeeel erg groot worden! Maar nog minstens 10 jaar afblijven….helaas…..:?

Hasta Luego

John die vrijdagavond voor jou waarschijnlijk toch een Bordootje opentrekt……:)o

• Peter vdB

Thijs, wijn is als het leven, lijkt het wel. Jeugdige onbevangenheid, moeilijke pubertijd en dan later toch weer in balans. Ik ben sowieso liefhebber van de meer gerijpte wijnen. Het blijft verbazingwekkend hoe lang wijnen vitaal blijven. Ik heb voor deze week een pinot noir uit 1996 rechtop gezet. Maar… vin de pays. Ik denk dat de kennerts al snel zullen oordelen dat die wijn ‘om’ is. Ik ben benieuwd, volgt nog proefnotitie.

• Hendrik de vierde

Thijs,

Wat een pracht p.n.

F$%^@ wijnen zijn niet mijn ding, maar als er een wijn is die ik graag groot zie worden is het de Ch9dP 2007 van die twee broertjes Usseglio.

Op de tweede plaats de Nit de Nin 2005.

Mag toch hopen dat die nagellak meur er tijdens mijn leven nog van af gaat:X

je Hendrik

• Thijs

Ik ben jullie nog een update schuldig. Ik proefde het laatste deel uit de fles op de derde dag en was verrast: de wijn stond nog als een huis, had toegelegd getuige meer de uitgesproken complexiteit en diepgang. En die geur..Zo klassiek, zo nobel, zo rijk. Voor sommigen misschien onbegrijpelijk, maar voor mij is de geur veel belangrijker voor wat betreft de beleving van een wijn dan de smaak…Heerlijk! Alleen maar ruiken, genieten Op de achtergrond de ontroerende Passacaglia uit het vioolconcert van Britten. Dit is beleving ten top. Puur geluk. Ik bedenk me dat punten hier helemaal niets meer zeggen, ik ben ook geen boekhouder. Ik besluit domweg tevreden te zijn, waarvan akte.

• Juan

hmmmmmmmm….dus als ik nu snel naar de kelder ren en met spoed een fles Gazin 2001 openruk….dan drinken wij samen vrijdagavond een topwijn!…….maar ik kies toch voor een andere fles…….>:D<

Hasta Luego

John