Domaine Gauby Vieilles Vignes 2006 en 2007

• Juan

Onlangs heb ik van beide jaren een aantal flessen gekocht aan net iets meer dan 20 euro de fles. Eigenlijk omdat ik al jarenlang hoor en lees dat Gauby 1 van de beste domeinen uit de Languedoc is. Helaas is het de laatste keer, toen wij in de Minervois waren, er niet van gekomen om het domein te bezoeken (te ver)

Wie kent deze wijnen? Waar kan ik ze mee vergelijken? Met een Mas Daumas? Grange des Peres? Zijn deze 2 jaargangen nu al goed te drinken?

Alvast bedankt.

Hasta Luego

John

• Ruud Göebel

John, wat heb je gekocht? de witte La Roque, La Coume de Gineste, La Jasse of de rode Les Calcinaires of de Muntada?

Ruud.

• Juan

Geen enkele van jouw genoemde volgens mij. De Vieilles Vignes rood…

Hasta Luego

John

• Ger Bouten

Heb van de Vieilles Vignes van Domaine Gauby nog flessen van de jaargang 1999 en 2005 in de kelder liggen, gekocht bij respectievelijk Ron Cohen en de Duitse importeur Pinard de Picard. Op de site van de laatste (www.pinard-de-picard.de) vind je veel informatie over Gauby maar ook over de verandering van stijl in de wijnen sinds eind vorige eeuw. Van de heel krachtige, volle wijnen van heel rijp fruit is hij overgestapt op een stijl die veel meer wordt gekenmerkt door elegantie en verfijning. Sommigen noemen dat een meer Bourgondische stijl van wijn maken. Hoe dat ook zij, de 2005 is een niet te versmaden wijn, met een prachtige neus met aroma's van onder andere kaneel die je ook in de smaak tegenkomt, naast specerijen. Hij heeft - mijn proefnotitie dateert alweer van mei vorig jaar - stevige tannines maar is tegelijk heel elegant en verfijnd.

Dat de meningen over Gauby's wijnen behoorlijk uiteenlopen, kun je ook lezen op het Franstalige wijnforum La passion du vin (www.lapassionduvin.com), waar beoordelingen van een aantal jaargangen staan en de waardering, op zijn zachtst gezegd, bepaald niet over houdt.

Overigens is de 1999 wat mij betreft helaas over zijn hoogtepunt heen ook al beweerde Ron Cohen toentertijd dat de wijn makkelijk tot 2025 mee kon. Maar ja, volgens Ron konden zowat al zijn wijnen met gemak enkele tientallen jaren aan.

Zij tenslotte opgemerkt dat Parker de 2005 de Vieilles Vignes 93 punten gaf en dat is voor jou waarschijnlijk voldoende indicatie.

Groet, Ger

• Juan

Ger,

Bedankt voor de info. Dat van die Parkerscores dat wist ik natuurlijk al….:D

Vroeg me eigenlijk af met welke wijn ik ze kan vergelijken, maar kan het best een fles openrukken om zelf te oordelen.

Overigens wel een teleurstelling dat de 99 al over zijn hoogtepunt heen is….als je dat vergelijkt met Mas Daumas, Granges des Peres en Peyre Rose……

Hasta Luego

John

• ChrisW

Juan,

Kijk je wel eens op cellartracker.com?

Ik kijk daar in ieder geval héél erg vaak als ik extra opinies over een wijn wil zien. Ik kan het echt aanraden want het is ongelooflijk hoe groot die database met proefnotities al is geworden. Echt petje af voor de persoon die deze site zo snel zo succesvol heeft gemaakt.

Op cellartracker tref je nog geen proefnotities aan van de VV 06 en 07. Er staan wel 19 proefnotities van oudere jaargangen van deze cuvée (met scores tussen de 86 en 93). Als ik zo de notities lees, dan klinkt het niet als een wijn die door jou jong niet met plezier gedronken kan worden.

ChrisW

• Juan

Kijk nooit op cellertracker Chris. Misschien eens gaan doen.

Hasta Luego

John

• ChrisW

Juan,

Zeker voor wat minder bekende wijnen of voor iets oudere wijnen die al een tijdje niet door de bekende critici zijn beoordeeld vind ik cellartracker een hele goede aanvulling.

Eigenlijk vind ik het sowieso nu zo'n omvang bereiken met zo'n groot aantal notities van veel wijnen, dat het me vaak meer gevoel geeft over een wijn dan een individuele notitie van een van de bekende critici. Van bijvoorbeeld een pichon baron 1990 staan er 115 proefnotities en van de 2000 zo'n 60 op cellartracker. Als je daar doorheen leest dan haal je de minder representatieve uitschieters er zo uit en blijft een representatieve set aan meningen over waar ik zeker iets mee kan. Volgens mij elimineren ze bij het berekenen van de gemiddelde score ook de hoogste en laagste waarderingen. Ik zie ook steeds vaker een referentie naar een “CT” score staan, op dezelfde wijze als dat er een “WA” score wordt gequote. Het zou me niets verbazen als dit snel veel verder doorzet.

Er staan nu iets van 1 miljoen individuele proefnotities in en er komen er volgens mij elke dag nu zo'n 1000 bij (en dat aantal per dag stijgt snel de laatste jaren).

Ik heb geen enkel belang in cellartracker en heb zelfs mijn wijnboekhouding er niet inzitten, dus ik hoop dat de moderatoren dit stukje gratis PR voor cellartracker willen vergeven :)

• Eelco van Wieringen

Sure! Het wordt tijd dat ook ik de voordelen van CT eens ga bekijken. Maar een voorraad van (nu) 1 stuks ga ik niet op die site beheren. Dat lukt me zo ook wel :P.

Salut,

Eelco

• Robèrt Koopman

ChrisW Schreef:

——————————————————-

> Ik heb geen enkel belang in cellartracker en heb

> zelfs mijn wijnboekhouding er niet inzitten, dus

> ik hoop dat de moderatoren dit stukje gratis PR

> voor cellartracker willen vergeven :)

Voor deze ene keer dan :D

Ik heb CT al heel lang niet meer bekeken, ik ken het nog van de stand-alone versie velgens mij.

Kreeg het op 5,25" diskettes van een Australische collega. De internetversie kwam al snel daarna uit.

Krijg nog wel regelmatig mailtjes van de oprichter, ik zit dus in het bestand.