Proefnotities Hudelot-Noëllat 2006

• MauriceE

Zoals beloofd bij deze mijn proefnotities van de proeverij gisteravond van Hudelot-Noëllat 2006:

Flight 1

Bourgogne rouge

Licht van kleur, paars/roze. In de neus wat rood fruit met een wat “stoffige” indruk. Direct in de mond een klein prikkeltje, dat snel verdwijnt. Veel smaak voorin de mond, vooral bitters, minder op het middendeel. Daar zit ook het verschil met de neus: er ontbreekt wat fruit. Niettemin een keurige instap-Bourgogne. 13 punten. Prijsindicatie: € 20,-.

Flight 2

Chambolle-Musigny villages

Iets fluweliger van kleur. In de neus direct duidelijk dat dit een serieuze stap omhoog is in vergelijking met de vorige wijn: wat dieper rood fruit, een kalkachtige mineraliteit die in het glas ook toeneemt. Neus vlakt wel wat af na een minuut of 10 in het glas. Duidelijk meer body in het midden, mooie afdronk. Als geheel is de wijn wat minder geïntegreerd dan de Vosne. Lijkt erop alsof er ook wat groens te bespeuren valt. Onrijp geoogst? Angst voor hagel? Of na de hagel geoogst en kapotte druiven meegenomen? 14 punten, Prijsindicatie: € 35,-.

Vosne-Romanée villages

Qua kleur meer richting paars. Veel dieper rood fruit, zelfs een beetje jammig (maar zeker niet gekookt), bramen, spicy, ook wat kalkachtige mineraliteit, klasseneus, wat een verschil met de Chambolle! Fluwelig op het gehemelte, mooi rijp fruit. De kalk in de neus leidt totaal niet tot droogheid in de mond. Meer materie dan de Chambolle, betere harmonie. Voor dezelfde prijs geen twijfel welke wijn wint. 15- punten. Prijsindicatie: € 35,-.

Flight 3 – vanaf hier werden de wijnen uit karaf geschonken

Vougeot 1e cru “Les Petits Vougeot”

Veel hout in de eerste indruk van de neus, dit verdwijnt vrij snel. Zoals altijd in Vougeot een wat “wilde” indruk (term Cor: “bonkig”), maar wel in harmonie. Een “mannelijke” wijn tegenover de “vrouwelijke” Chambolle. Interessant maar niet bekoorlijk. Lastig een oordeel over te geven, gelet op de weinige flessen Vougeot die ik tot nu toe heb gedronken. 15 punten. Prijsindicatie: € 70,-.

Chambolle-Musigne 1e cru “Les Charmes”

Klasseneus, heel mooi verfijnd fruit. Elegant, doet de naam “Charmes” eer aan. Over de balans waren de meningen verdeeld, ik vond die heel mooi, vooral in de mond, Cor vond dat minder. Het fruit viel in relatie met de belofte in de neus wat tegen. Lag dat weer aan de hagel? 16+ punten. Prijsindicatie: € 70,-.

Flight 4

Vosne-Romanée 1e cru “Les Suchots”

In vergelijking met de “Beaumonts” een wat “boerse” indruk in de neus, lijkt in eerste instantie wat krachtiger, maar bij doordrinken blijkt het andersom te zijn. Mooie complexiteit, wel wat “korrelig”. 17 punten. Prijsindicatie: € 80,-.

Vosne-Romanée 1e cru “Les Beaumonts”

Wat donkerder dan de “Suchots”. Ronder, meer fruit, betere balans. Krachtig, mooi verpakt. Waait nog breder uit dan de “Suchots”. Dit is serieuze wijn. Subtiel. 17,5 punten. Prijsindicatie: € 85,-.

Flight 5

Clos de Vougeot Grand cru

Enorme toastlucht bij net ingeschonken, na 5 minuten in het glas verwijnt dat. In de eerste aanzet lijkt de wijn ook wat op het hout gebouwd, maar ook die indruk verdwijnt na enige tijd. Dan breekt de klasse door van deze wijn. Ook al is ook deze wijn “bonkig”, het uit zich toch vooral in een gespierde indruk, veel kracht. Dit gaat wel ten koste van de subtiliteit. In die zin was de “Beaumonts” net zo interessant. Goed gemaakte Clos uit het betere deel. 18 punten. Prijsindicatie: € 110,-.

Richebourg Grand cru

De Richebourg werd als tweede in de flight gezet, vóór de RSV. Zou niet mijn keus zijn geweest, zeker na een minuut of 10 wint de Richebourg het in complexiteit, prachtig koel fruit in de neus. De kleur is toch wat lichter dan de RSV. Dit is echt waar Bourgogne om draait, jawel, de beroemde pauwestaart. Schitterende complexiteit, de wijn blijft zich maar ontwikkelen, gaat maar door. Ook in de mond, wat een afdronk! 19+ punten. WOTN. Prijsindicatie: € 200-,+.

Romanée-St.-Vivant Grand cru

In eerste instantie de subtielere neus, maar wordt na een tijdje hierin overtroefd door de Richebourg. Zwarte besjes, kruiden. Voor een RSV best krachtig, maar minder dan de Richebourg. Typisch “ijzerbittertje”. Heel bijzondere wijn, blijft zich ook prachtig ontwikkelen in het glas. 19 punten. Prijsindicatie: € 200,-+.

Conclusie:

In tegenstelling tot eerdere jaren lijkt Hudelot-Noëllat voor 2006 meer geslaagd te zijn in Vosne dan in Chambolle. Het is bekend dat Chambolle in 2006 veel last heeft gehad van hagel, zou het daar door komen?

Hudelot-Noëllat is één van de hoger geprijsde producenten, maar het geld bij bepaalde wijnen zeker waard, dit jaar dus vooral in Vosne. De grand cru’s uit Vosne zijn briljant gemaakt, volledig ondersteunend aan het terroir, terwijl de signatuur van de maker (in alle wijnen) absoluut herkenbaar is.

• Juan

Bedankt Maurice. Mooie Notities! Absoluut niet mijn wijnen, maar neemt niet weg dat het leuk is om te lezen. Ik herken in jouw notities voor mij bekende Bourgogne kenmerken. Leuk!

Hasta Luego

John

• Hendrik de vierde

Mooie p.n. Maurice.

Zou bijna eens een flesje van die F@#$% wijn open maken:D

je Hendrik

p.s. na al die subtiele wijn beschrijvingen heb ik maar een beest in de karaf gemikt:D

voor heden avond staat klaar de Amon Ra 2005 van Ben Glaetzer

• MauriceE

Ha die Hendrik,

Hoe was 'ie? Ik heb het beperkt tot een wat bescheidener Rioja: Viñas de Gain 2006 van Artadi met pittig gekruide spaanse gehaktballetjes van lamsvlees met pilaf.

Groet,

MauriceE

• Chris

Mooie notities Maurice, herken in je proefnotities erg veel, heb Vosne altijd iets hoger zitten dan Chambolle vanwege de kracht die in de Vosne zit ,meer diepgang ook.Wel kan ik zeer goed genieten van een Chambolle op een mooie lente dag of als ik in de stemming ben voor iets vrolijks, m.i. altijd zachte romige wijnen.

2006 is geen gemakkelijk jaar in de Bourgogne maar beter in de Nuits dan in Beaune, koop liever de witte wijnen uit 2006 en de rode uit 2002 of 2005.

Maar lees erg graag je pn's Maurice.

Gr.Chris,

• Hendrik de vierde

Maurice,

het was zoals de oude heer Pieter de Bruin uit Nijmegen placht te zeggen: een bek vol wijn!

Tikje Pamela Anderson, maar dan zonder die tattoe s .:D

Diep rood, in de neus van allerlei donker fruit en een klein vleugje nagellak remover

Gaat er wel af met wat tango s

Ondanks het Riedel Syrah glas toch ook niet helemaal dat pepertje, maar wel een heel sjieke wijn.

Massief, zwart fruit, potloodslijpsel, doorgeknipt rotje, etc etc. bijna volledig geintegreerde tanninen

Nu al 93 Hendrik punten maar met een paar jaar geduld kunnen er best een paar bij komen

Voor wat het waard is

Hendrik