Hogere wijnprijs dreigt

• Robèrt Koopman

Lees net dat de politiek plannen heeft om de accijns op wijn met 2,7 procent te verhogen.

Zo willen ze 7 miljoen euro ophalen om daarmee een vrijstelling voor de erfbelasting te betalen.

Sinds wanneer moeten we weten wat ze precies met nieuw belastinggeld gaan doen?

En als ik dan twee flessen minder ga drinken, gaat het plan dan niet door?

Elke keer dat de burger iets “krijgt” is het wel weer een sigaar uit eigen doos :)o

• Juan

hmmmm onbewust vroeg ik me meteen af hoeveel flessen wijn ik in NL koop……nog geen 3% van mijn totale voorraad……..(tu)

Hasta Luego

John

• Robèrt Koopman

Om de ene onzinnige belasting te verminderen voeren ze een andere belachelijke belasting in.

Erfbelasting is middeleeuws, een soort van struikroverbelasting.

Maar goed, het is nog maar een plan.

• Marcel H

Tja… hierdoor ga je echt minder wijn drinken…

Op een gemiddelde fles wijn (mousserende en versterkte wijnen niet) zit ongeveer € 0,61 accijns (incl. BTW).

Een verhoging van 2,7% betekent een prijsverhoging van 1,65 eurocent.

Overigens ben ik tegen het hele accijnsbeleid want bijvoorbeeld in Italië betalen ze helemaal geen accijns.

Mooi hè, één Europa. Maar ja dat is weer een andere discussie.

• Robèrt Koopman

Zit er ook nog BTW op accijns?

• iRalph

Er is ook overal een verschillend BTW tarief.

Trouwens, of je nou in NL of of buiten NL koopt, als je wijn op afstand koopt moet er altijd NEderlandse BTW en NEderlandse accijns in rekening gebracht worden. In die zin maakt het dus niet uit of je de wijn nou via Internet in NL koopt of in een ander EU land

• Juan

Ralph,

Ik koop het niet via internet, maar ter plaatse.

Hasta Luego

John

• iRalph

Juan Schreef:

——————————————————-

> Ralph,

>

> Ik koop het niet via internet, maar ter plaatse.

>

> Hasta Luego

> John

dan hoeft er inderdaad geen NLse BTW en accijns in rekening gebracht te worden door de verkoper. Je zou alleen wat accijns moeten aftikken als je meer dan 90 liter meeneemt over de grens. Maar dat doe jij ook niet, toch? :P

• Juan

8-)…………………

• Udo Göebel

De accijns op een normale fles wijn is € 0,51405 (75cl tussen 7,5 en 15% alc), we praten dus over een verhoging van € 0,0139 per fles.

BTW over accijns rekenen is onzin, je draagt BTW af over je verkoop min de BTW die je al betaald hebt bij inkoop. Dus alleen als je de verkoopprijs verhoogt betaal je meer BTW. Het zal lastig zijn een prijsverhoging door te voeren van iets meer dan 1 eurocent. Voor de paar duizend flesjes die ik verkoop is het te overzien, als je als grote keten miljoenen flessen per jaar verkoopt loopt het op, voor G&G gaat het al om meer dan twee ton.

Er is nog geen besluit genomen, het amendement wordt volgende week in de Tweede Kamer behandeld.