Inderdaad prachtig Tom. Uit St-Maurice om precies te zijn. Heb Viret sinds een jaar of 4 continue in mijn kelder liggen en heb er vorig jaar dit over geschreven:
"Iets verder in de zuidelijke Rhône is het even zoeken naar het iets meer afgelegen Domaine Viret in St. Maurice. Philippe Viret heeft hier samen met zijn vader een cathedraal uit de grond gestampt die gebouwd is volgens de principes van de kerken vroeger wat weer gebaseerd is op de bouwtechnieken van de pyramides in Egypte. In deze imposante cathedraal wordt zijn wijn gevinifieërd. Op het domein wordt de “kosmos cultuur” toegepast, een cultuur die veel verder gaat dan de principes van de biodynamische wijnbouw en waar gebruikt wordt gemaakt van “géobiologie, le balisage planétaire, la radionique en la memoire de l'eau”. Hoe dat allemaal in elkaar steekt kun je hierlezen.
Een must als je in de buurt bent en ik raad je zelfs aan om er voor om te rijden indien het niet op je weg ligt. Absoluut de moeite om te bezoeken. Ik ben er in juni dit jaar zelf geweest en Philippe Viret (die zich zelf een heel mannetje vindt) heeft ons zijn manier van wijnmaken uitgelegd tijdens de rondleiding. Tijdens de degustatie daarna was hij naar mijn mening iets teveel met andere zaken bezig dan met ons maar dat neemt niet weg dat wat er in ons glas kwam de moeite waard was. Probeer de rosé Solstice soft eens, een rosé met ballen, eerder een zeer lichte rode wijn eigenlijk (5€). Zijn rose 100% bulle heeft een kurk en een kroonkurk voor de veiligheid om te voorkomen dat de kurk er niet uitvliegt. De wijn is licht parellend door zijn gisting op de fles (8€).
Een wijn die niet veel indruk maakte ter plekke was de rode wijn Energie Yin(6€). Echter thuis toen ik de gratis fles die ik had meegekregen deze week koud serveerde was het een verademing. Zo correct gemaakt en fruitig en in evenwicht, wel koud serveren en in de zomer drinken.
Dan zijn topgamma met de perceel wijnen waar Mareotis 2005 (15€) en Emergence (17€) 2004 mijn voorkeur hebben. Wat een finesse in die krachtige fruitige wijnen, alles klopt gewoon, perfect. Zijn Emergence 1999 staat vandaag nog op een voetstuk, heerlijk. Na een tijdje werd er ook nog een fles 100% mourvedre uit 2000 van zijn Trilogie open getrokken. De Trilogie zijn drie flessen uit 2000 met elk 100% Grenache, Syrah en Mourvedre (elk 33€). Het kost wat maar je krijgt er wel enorm veel voor terug.
Ooit ook dit over hun wijn uit amforen geschreven:
Domaine Viret, Amphora IV, vin de table: Deze wijn is opgevoed op amphoren. Philippe Viret maakt wijn volgens bio-dynamische principes maar tevens ook rekening houdt met geobiologie, aardse stralingen en radionique. Deze manier van wijn maken stoelt onder andere op de landbouwprincipes van Maya's, Inca's en Egyptenaren. Het doel is opnieuw heel pure, evenwichtige en typische wijnen te maken zonder of met zeer weinig sulfiet. Voor meer info over deze cosmo cultuur zie hier.
De wijn heeft een intens paarse kleur. In de neus eerst wat ingetogen maar na walsen komt er cassis naar voren, bosgeuren, licht zoet fruit aroma's en wat alcohol. In de mond een volle fruitige aanzet van zeer rijp rood fruit met een iets zalvende textuur. Er zit ontzettend veel materie in deze wijn. Kruiden, wat romig en lichte, sappige tannines. Iets alcohol in de afdronk. Ik adviseer om de wijn te karaferen wat ik niet gedaan had. 16pnt.
Heb op het domein een magnum Collanades 2000 gekregen die nog op me ligt te wachten. Heb jij er een PN van?
Hun Mareotis 04 en 05 zijn super. In België is Viret o.a. te verkrijgen bij Vinikus in Merchtem.