Wat u?

• Eelco van Wieringen

Op de zaterdagmarkt van Nijmegen heb ik zojuist de hand weten te leggen op een fijn stapeltje sliptongetjes. Die gaan vanavond in de bruisende boter. In de koeling stond al een Colle dei Venti van Caldora 2008 klaar en met dank aan Ralph nog een staartje Riesling Donnhoff Tonschiefer Trocken 2008. Wil ik zowel de visjes als de wijnen recht aandoen, is het zaaks de saus zorgvuldig te kiezen. De vis is gebaat bij frisheid, de saus dient dat ook te zijn. En wellicht wat vet om het zuur op te vangen. Vet doet de drie-eenheid “trouwen”.

Nu nog kakelvers ligt er een remouladesaus te rijpen. Goede mayonaise als basis, augurkjes, kappertjes, mosterd en fijngewreven ansjovis erbij, bladpeterselie en dragon voor een hoger aromatisch gehalte. Ik sta nu al paf van de rijkdom aan smaken.

Dit is een heel fijne dag. Wat u?

Salut,

Eelco

• romke van dijk

Sliptongetjes moet je niet kopen Eelco, en dat zouden we echt allemaal niet moeten doen.

Een verbod moet er op!

Wacht totdat ze de 1kg zijn gepasseerd en daarna pas vangen. Je moord de jonge populatie uit en ik wil hel graag dat mijn kinderen nog wilde vis kunnen eten!

Maar ik begrijp best dat in het oosten het moeilijker is om zo streng in de leer te zijn hier in Scheveningen is het aanbod enorm en van een gemiddeld hele goede kwaliteit.

Groet,

romke

• Mathieu Wechseler

Vanmorgen vroeg toen ik wakker werd, had ik zin in vers ambachtelijk brood voor bij mijn zachtgekookt ei. Dus naar Utrecht gereden naar het “Vlaamsch Broodhuys”. Na terugkeer lekker ontbijten. Wat smaakt zo'n eitje dan lekker.

Voor de lunch kocht ik 4 malse haringen. Daarbij dronk ik een heerlijk, strakdroge Fino van Domecq “La Ina”. Ik blijf me elke keer weer verbazen dat je voor dat geld (8,50 euro de fles) zo'n lekker glas wijn kunt drinken.

En voor vanavond een huisgemaakte tonijntartaar met daarbij misschien een Luxemburgse Pinot Gris / Grand Premier Cru van Krier Frères / Remich Primerberg of een Grüner Veltliner van Domäne Wachau. Heb er nu al zin an!

Amitiés,

Mathieu

• JEroen

Tja….

Hier net Snoekbaars gekocht en inktvis. Van die laatste wordt calamaris gemaakt en die eerste weet ik eigenlijk nog niet, zag er mooi en vers uit. Mss gewoon licht bakken en met wat boter.

Wijn … ik zit te denken aan een Riesling Spatlese trocken van Muller Catoir maar ook aan een Egon Muller Riesling ( zeg maar halbtrocken)

• TGG

Hier… vanvond een uitgenodigd voor een feestje, met alle bijbehorende hapjes. Zal wel aan de beertender hangen worden :)-D

Theo

• Robèrt Koopman

Na lang “zeuren” kreeg ik eindelijk weer eens een Engels curry op mijn bord.

Huisgenoten vonden het toch wel lekker dus dat geeft hoop voor de toekomst (:D

Dronk hierbij een eenvoudige Chileense Chardonnay waar ik de naam even niet van weet, weet ook niet hoe ik aan die fles kwam.

Toch erg prettig in smaak en paste er goed bij.