Welke wijn bij...

• Udo Göebel

Krijg de volgende vraag gemaild:

Binnenkort hebben we met het werk een etentje bij onze baas. Zij gaat als hoofdgerecht varkensfricandeau met in balsamico stroop gestoofde verse vijgen klaarmaken. De vijgen worden apart gestoofd, zo vertelde ze, maar het stoofvocht komt wel op het bord bij het vlees. Er zal aardappelpuree en gewokte spruitjes bij worden geserveerd.

Nu heeft ze mij gevraagd om voor de wijnen te zorgen.

Je voelt 'm aankomen: welke wijn zou passen bij een dergelijk (zoetig) hoofdgerecht?

Ik heb al wat gegoogled en kom dan op eventueel Elzasser Pinot Noir/Pinot Gris, maar ik voel me daar niet zo zeker over.

Mag ik jou om enkele suggesties vragen? Alvast enorm bedankt voor je hulp.

Ik zou zeggen een zondoorstoofde merlot? Suggesties welkom zodat ik punten kan scoren met mijn antwoord.

Aan het gerecht zal niks veranderd worden lijkt me.

• romke van dijk

Hoi Ruud,

Ik ken een 15 % alcohol bevattende Merlot uit SA klinkt als koelraithin oid.

Die heeft wel wat power over en door het pittige maar mooi verpakte alcoholgehalte kan die het best aan denk ik.

En dan wordt het in ieder geval een vrolijke bende daar, belangrijk adviseer met klem ruime glazen zodat de wijn en beetje lucht kan krijgen. Ruim 2 uur van te voren decanteren is waarschijnlijk te veel gevraagd.

Volgens scoor jij dan wel punten.

Groet,

romke

• Paul Brasz

Je zou een gerijpte Riesling Spätlese uit de Pfalz kunnen overwegen, of een hout gerijpte Weisburgunder*** uit hetzelfde gebied.

Groet,

• Dick Schinkel

Udo,

Ook zou je een 100% Aglianico uit Basilicata kunnen overwegen.

Met smakelijke groet Dick

• martin

Udo,

Een rode Atlantis van Mattheos Argyros uit Santorini. Gemaakt van de Mandilaria en Mavrotragano druiven. Een, volle, krachtige, licht kruidige wijn waar het zondoorstoofde rode fruit overheerst. Krachtige afdronk. Hiermee verras je zeker je klant. Geweldige prijs-kwaliteitverhouding.

Mvg

Martin

• John Copier

Een niet al te droge bubbel. Beter is champagne. Staat feestelijk en smaakt lekker. Hiervoor krijg je de maximale score. Mijn voorstel is een Blanquette de Limoux of een Crémant-de-Loire. Ik denk dat een rosé ook wel zal gaan. En waarom dan ook niet aan de Loire gedacht?

John

• VinnoTIM

Inderdaad Dick,

Monteventrano uit 03 of 05

Tim

• Eelco van Wieringen

Die fricandeau als borrelhapje zou prima een witte wijn kunnen verdragen. Maar zo geserveerd, met een zoete balsamicojus, gaat dat geheid mis. Rood dus, dik, niet te rijp, veel alcohol en niet teveel straf zuur. Zo ziet het DNA van de juiste wijn eruit. Kom je toch al snel bij NW - ZA - merlot of pinotage uit. Of Rhone meridionale van een jaar of 5 oud (wellicht kunnen de laatste 2003's eraan?) Ga iig cool-climate-wijn uit de weg.

Salut,

Eelco

• iRalph

Die zoete balsamicojus vraagt om een dikke Amarone met veel nieuw hout. Allegrini, denk ik dan meteen aan. Een pietsie gerijpt: een 2001. Ik zou ook geen wijn met stevige zuren nemen; en dan vallen vrijwel alle Nebbiolo's en Aglianico's af.

• Udo Göebel

Moeilijk gerecht, zelden zoveel verschillende antwoorden gezien. Ga morgenmiddag antwoorden, kom maar op met meer suggesties. Voorlopig neig ik naar Eel's antwoord, maar hoeft niet persé ZA te zijn hoor, weet geeneens of de betreffende klant bij mij gaat bestellen.