Na de Polderhaas....Nu patrijs!!!

• VinnoTIM

Zoals menige wel gelezen hebben ben ik al weer een tijdje in de weer met polderhazen en het is een succes, dus gaan we weer in de weer met andere beestjes die momenteel heel erg in trek zijn. Sinds de Hanos de ISPC heeft overgenomen is het een drukte van jawelste in Nieuwegein, ze zijn er een echte winkel van aan het maken, Ik ben niet overal even gelukkig mee maar wel met de wild afdeling, ik loop er rond als een kind in de ballenbak. Aangezien mijn jagertje mij alleen beestjes kan leveren die in nederland geschoten mogen worden….Dus hazen, eenden en volgens de jager smienten, Maar volgens wildboer van de afdeling mag het niet en mogen ze alleen maar aangevoerd worden uit Groot-Brittanië, Mij maakt het geen r**t uit, als ze toch al dood zijn kan je ze net zo goed opeten, Misschien kortzichtig.

Zo was ik nu ook weer aan het shoppen op de afdeling, ze hadden nog enkele (zeer zeldzaam en dus is de vraag groot) hout & watersnippen, streng verboden om in Nederland op te jagen, Maar in Engeland is net een schiettent alles gaat eraan. Alleen zijn snippen vrij prijzig tussen de 12 en 15 euro per vogeltje wat niet veel groter is dan een muis…..Maar dan heb je wel een zeldzame delicatesse vooral de hersentjes en de orgaantjes voor in de saus. De Talingen waren zo mooi, mooie mini eendjes met zwarte snaveltjes, Alleen ook vrij prijzig en vertel het maar is aan een Nederlander dat die 50 euro'tjes voor een eendje moet betalen en dat het super zeldzaam is, ze begrijpen het niet….Dus met pijn in mijn hart heb ik ze daar laten liggen in het kratje ondergedekt onder vloepapiertje….Ik zou ze graag braden met een klompje gebakken ganzenlever, met rozemarijn en zwarte peper gepocheerde perzik, plukje zuurkool en wat gele cantarelletjes…..Zalig. Waar ik uiteindelijk voor gekozen heb er stond een kistje roodpoot patrijzen (kweek, het wordt geboren in gevangenschap en dan losgelaten en bijgevoederd) en dat kost dan 2,50 voor een vogeltje in de veertjes….dat plukken is 10 keer makkelijker dan een eend en 6 keer sneller, de veren zitten veel losser. ik heb het kiste patrijzen meegenomen en ze geplukt……Buiten de kaart verkocht met in ganzenvet gekonfijte zuurkool, puree van tamme kastagne kweepeer en wildgevogelte jus…..Binnen 1 avond 8 stuks weg!!! dus ik terug de volgende ochtend de Zaterdag dus een dag datje een beetje korting krijg omdat ze op Zondag dicht zijn en graag de beestjes in de veren kwijt willen! Maar het roodpoot/kweekpatrijsje was uitverkocht ze hadden alleen nog de grijspoot (wilde) patijs alleen kosten die 5,40…..Maar niet voor mij op zaterdag…voor 2,45 mochten ze naar Oudewater!!! Het is zo'n verschil. kweek en wild…..als ze geplukt zijn is het vlees van de kweek net een kip en wild is een beetje paars….en duidelijk wilder van geur en smaak!!!!!!…..Maar wat drinken we bij Partijs….Tam en Wild gaan we daar kwa wijn nog onderscheid in maken door een Veilles Vignes wijn te nemen voor de wilde en een normale voor de tamme iets dergelijks.

Ik hoor het graag

Timmus

Die niet aan de bediening heeft gevraagd wat ze erbij schonken!!

• Juan

Hey Timmus…..volgens mij heb je een aantal mensen afgeschrikt met je posting….:D

Bij mij loopt het water in ieder geval in de mond! De passie voor de producten knalt uit je bericht….geweldig om te lezen…….

Ik heb nog nooit een hout- of watersnip gegeten……ben ik wel benieuwd naar….zit over een paar weken in London…..zal er eens naar op zoek gaan.

Bij Wild denk ik aan Rhonewijnen, zowel noord als zuid. Ook een stevige bordeaux vind ik een perfecter match. Denk dan aan St. Estephe of Pauillac.

Hasta Luego

John

• TGG

Tim,

als ik een keer in NLD ben kom ik zeker bij je eten, tijdens het wildseizoen lijkt me het beste.

Theo

• Eelco van Wieringen

Rijpe smaken, rijpe wijn! Ik weet niet of het wijnarrangement het toelaat, maar dit schreeuwt om adelijke Bourgogne en Bordeaux, oude Barolo en meer schoons op leeftijd! Wildgevogeltejus heeft niets met jeugd dus ik zou maar eens diep het keldertje induiken.

Salut,

Eelco

• Eelco van Wieringen

Tim, we moeten even onze recepten voor (geconfijte) zuurkool uitwisselen. Ik ben benieuwd naar jouw recept, wellicht hecht je enig belang aan het mijne.

Salut,

Eelco

• Hendrik de vierde

Tim,

kun je niet is een prikkers-diner organiseren?

Daar zal nog lang over na gepraat worden in OudewaterX(

je Hendrik

• VinnoTIM

Hendrik,

Dat doe ik met alle plezier! Als daar animo voor is:D

• VinnoTIM

Eelco…

Recepten zijn meer dan welkom!!! Ik heb er altijd wel iets aan.

Mijn recept:

Ik prefereer Elzasser zuurkool, die is zachter en minder scherp

Men neme een kilo'tje zuurkool en doe dat in een braadpan zo'n lekkere dikke gietijzeren doe daar wat verse takjes tijm & laurier bij. Stuk of 10 gekneusde zwarte peperkorrels, 5 tot 8 jeneverbessen een hale litertje goedkope witte wijn (voor zover dat mogelijk is voor sommige prikkers….Dus geen Batardtje nemen van leflaive>:D<) er mag een klein restzoetje inzitten.

dan nemen men een hele grote klont hartzalf (ganzenvet) onsje of 3 vervolgens staat het oventje al aan op een graadje of 85 en knikker de pan met deksel een hele middag de oven in zo nu en dan is omroeren……het kan ook op het gasfornhuis met een ‘ouwewijven’ sudderplaatje eronder…..of wat 1 van de prikkers ook wel tot zijn beschikking heeft een AGA fornhuis.

Het mooiste resulaat heb als de zuurkool mooi glazig is en het meeste witte wijn verdampt is, de zuurkool is in het vet wekenlang houdbaar….als je het gaat opdienen er nog even een lekker klontje roomboter doorheenroeren!!!! als je de zuurkool gaat gebruiken bij vis….neem dan minder ganzenvet en iets meer wijn en doe er wat draadjes saffraan bij!

Culinaire groet Timmus

• Juan

Nondeju….krijg honger!

Hasta Luego

John die nu nog meer uitkijkt naar vrijdag Librije

• Hendrik de vierde

Nou Tim, de miss en ondergetekende doen graag mee.

In mijn herinnering kun je je in Oudewater ook nog laten wegen na zo n etentje>:D<

je Hendrik