Topper van 10 euro en 30 cent.............

• Juan

Deze week is het bij de Gall….de wilde wijn dagen……kortom: iedere 2e fles voor de helft van het geld. Ik had nog een berg van die tegoedbonnen liggen dus…………….lagen even later in mijn auto:

6 flessen Montus 2004

6 flessen Montirius Vacqueyras Les Clos 2007

en voor de vrouw 6 flessen Les Femmes Gooi 2008 (over geweldige marketing producten gesproken)

Zojuist opengerukt:

Montirius Vacqueyras Les Clos 2007…..Parker gaf deze wijn in Februari 90-93/100…….geen flesscore gekregen, anders was ie misschien nog hoger uitgevallen gezien de overige scores

Nu met de 2e fles voor de helft komt ie net boven een tientje…..een lachertje voor de kwaliteit!

Zwart/Donkerrood, in de neus/mond kersen, frambozen, peperkoek, bramen, chocolade, koffie, ietwat zoetig. Mooie lengte…heeeeerlijk glas! 93+/100

Een half jaar geleden dronken we op een maandagavond in Gilze blind de 2001 (was ook deze Les Clos)……we waren allen onder de indruk en gaven zo rond de 94 punten. Ongekende kwaliteit voor het geld!

Hasta Luego

John die dus niet altijd duur drinkt…..;)

• Roger

vorig jaar ook al Montus weggehaald bij G&G tegen een spotprijsje..

het hoeft idd niet altijd duur om lekker te zijn

• ChrisW

Juan,

Ik neem aan dat je wel de gebruikelijke neerwaartse prikbordcorrectie van de score hebt doorgevoerd i.v.m. de lage prijs van deze wijn :D

De wijn zelf heb ik nog nooit geproefd, maar ga dit wel eens doen in de komende tijd omdat ik inmiddels wel diverse uiteenlopende proefnotities heb gelezen. Het is een publiek geheim dat ik een fan ben van zuid-rhone wijnen en het zou mooi zijn gezien de prijs van deze wijn als ik hem ook erg kan waarderen. Ons blijft een Hollander :)

• Udo Göebel

recent de 2000 gedronken, was nog tiptop in orde. Ze werken BD, ook mooi meegenomen.

• WilD

Juan,

Ik heb het gevoel dat onze smaken redelijk aansluiten bij elkaar als ik al je PN's lees ('stevige parkerwijnen').(:P)

Aangezien ik zelf gisteren ook een doosje Montus 2004 heb gescoord lijkt mij jou aanbeveling ook wel interessant. Ik dus naar de lokale G&G. Nog nooit van de Montirius Vacqueyras Les Clos 2007 gehoord:S

Wel hebben ze de Montirius Vacqueyras Garrique 2005. Deze kost overigens ook10.30 euro per fles tijdens de WW dagen.

Waar heb jij de Montirius Vacqueyras Les Clos 2007 gescoord?? Wil ze graag ook in mijn keldertje hebben.

Gr, Wil

• Udo Göebel

Over Garrigues:

•Grape Varieties : 70% Grenache, 30% Syrah.

•Maximum Yield allowed : 35 hl per hectare.

•Yield of estate : 31 hl per hectare.

•Pruning : Goblet or Royat cordon pruning with a maximum of 6 spurs and 2 buds.

•Vinification : Traditional - total destemming - very lightly crushed.

•Aging : Oak-free.

•Output : Approximately 70,000 Bottles.

•Laying down : 5-7 years.

Over le Clos:

Classified as a “CRU” in 1990.

A promontory parcel of 8,5 hectares which rises above the plain of the “Comtat” with, on each side on slopes of 11 hectares, 100 year old oak woods which protect and isolate it from the rest of the “appellation”.

A specific microclimate prevails here where the rainfall is less than elsewhere.

•Grape varieties : 50% Grenache, 50% Syrah.

•Maximum Yield allowed : 35 hl per hectare.

•Yield of estate : 31 hl per hectare.

•Pruning : Goblet or Royat cordon pruning with a maximum of 6 spurs and 2 buds.

•Vinification : Traditional - total destemming - very lightly crushed.

•Aging : Oak-free.

•Output : 40,000 Bottles.

•Laying down : 6-8 years.

De Garrigues is trouwens wijn van het jaar geworden bij Proefschrift.

• Paul Brasz

John met alle respect ik hecht meer waarde aan jou score punten dan aan ene RP. dat station vind ik gepasseerd.

Naar mijn idee is dat toch meer voor de mensen die de ster willen zien blinken maar nooit onder de motorkap kijken.

Gr. Paul

• Juan

Paul,

Dat is natuurlijk niet voor iedereen zo. Ik hecht heel veel waarde aan de punten van Parker, om de dood eenvoudige reden dat zijn smaakvoorkeur gelijk is aan die van mij.

Wil,

Heb mijn wijnen gekocht in Terneuzen. Maar iedere Gall is anders. Ze verkopen volgens mij wel allemaal wijnen van Montirius, maar de cuvées en jaren verschillen enorm!

Overigens scoort de 2005 en 2006 van Garrigue 92/100 zag ik zojuist, moet dus ook wel in onze smaakrichting zitten….

Hasta Luego

John

• TGG

Ben een enorme liefhebber van zowel Vacqueyras als Gigondas. Al is het maar omdat we elk jaar naar een fantastisch kasteel hoteletje gaan met uizicht over Gigondas :-)

Vind de prijs/kwaliteit perfect daar, voor inderdaad 10-15 euro heb je een dijk van een wijn (mischien 1-2 puntjes minder dan C9dP….), en voor minder dan 10 euro heb je een mooie wijn.

Kijk nu al weer uit naar September volgend jaar

Theo

• D

Net de twee laatste flessen Montirius 2006 Garrigues gekocht. Verder had men alleen de 2007 van de Garrigues op voorraad. Geen Le Clos bij ‘mijn’ G&G. Helaas.

Eens zien of dit bij mij ook 92 punten scoort. Ik dronk een paar maanden geleden de 2000 Le Clos, die was nog geweldig en scoorde 17,5/20 op mijn schaal, als ik het me goed herinner. Deze wijnen gaan makkelijk 10 jaar mee!

Ik vind het overigens wel opvallend dat in een groot jaar als 2007 deze cuvee een stuk lager scoort bij Robert Parker dan 2006 of 2005.

Proost,

D.