BBM proeverij

• MauriceE

Vandaag een geweldige proeverij Bienvenues-Bâtard-Montrachet proeverij gehad in De Librije ***. Het betrof uitsluitend wijnen van de huizen: Domaine Leflaive, Domaine Ramonet en Domaine Carillon. Georganiseerd door DJ en Marcel, waarvoor hartelijk dank. Wat een boeiend vergelijkend warenonderzoek! Ik ben erg benieuwd naar de definitieve scores van alle aanwezigen, maar ik geef mijn eigen scores maar even weg in onderstaande lijst:

Opmerking: alle flessen werden blind geschonken, alleen het jaar was voor iedere flight bekend.

Flight 1: 2006

Fles 1: Licht alcoholisch in de aanzet, klein bittertje achterin. Lichte toets van vuursteen, dit ontwikkelde zich tot een mooie mineraliteit. Van de drie wijnen in deze flight het krachtigst qua intensiteit, ook bij naproeven. Een “commercieel” zoetje in vergelijking met wijn 2. Veel rijp, overrijp? fruit. My guess: Leflaive. 17 punten.

Demasqué: Ramonet.

Fles 2: In de neus het meest banaan, vanille. Minder ontwikkeld in de mond, minder mineraliteit dan fles 1. Ontwikkelde zich minder, maar ik wijt dat aan geslotenheid. Zeer ingetogen, belofte voor meer. Mooie stijl. My guess: Carillon. 17,5 punten.

Demasqué: Carillon.

Fles 3: In eerste instantie de minste geur, later ontplooide zich dit. Zelfs wat kalk in de neus. Waaiert mooi uit in de mond. Na enige tijd wat minder, er ontbrak wat mineraliteit. My guess: Ramonet. 17+ punten.

Demasqué: Leflaive.

Flight 2: mystery guest 2006

Fles 4: Yoghurttoetsen, mollig, zoetje, venkel, kalk in de neus. Droogde achterin wat uit, wat bitter. Minder definitie, wat grover. Niet gewaardeerd, geen peil op te trekken. Is dit een top-Kistler? Nieuwe Wereld? Nee, wel klassiek, maar moeilijk te peilen.

Demasqué: Sauzet Bienvenues-Bâtard-Montrachet 2006.

Noot: door Allen Meadows hoger gewaardeerd dan alle voorgaande wijnen. “Weird!”

Flight 3: 2005

Fles 5: Behoorlijke toast maar eleganter dan in de eerste flight. In eerste instantie de suggestie van complexiteit, maar die valt weg. Ontwikkelt zich naar bittere tonen, oxidatief? Ontbeert bruit, uit balans. My guess: Ramonet die zich heeft vergaloppeerd. 15(+) punten.

Fles 6: Enorme toast in de eerste neus, dit gaat maar moeilijk weg. Uiteindelijk wat subtieler, maar blijft aan de oppervlakte. “Oriëntaals”. My guess: Carillon. 16,5 punten.

Fles 7: Direct interessant, lichee, mooie overvoeiende tonen. Ingetogen wijn, heel mooi. Rijker in de mond. Vlakt eerst wat af, maar waaiert daarna schitterend uit. My guess: Leflaive. 17,5 punten.

Flight 4: 2004

Fles 8: Mooiere bittertjes, hoewel behoorlijk houtgebruik. Complexe neus, gaat maar door. Ook op de tong behoorlijke bittertjes, maar absoluut interessant, mooi. Yoghurt in de neus, minder in de mond. Heel mooi, nog niet geïntegreerd, maar in mijn ogen gaat dat nog wel komen. Wijn voor de long run. My guess: Leflaive. 17 punten.

Fles 9: Mooi fruit in de neus, licht (in kleur en aanzet), witte (aal)bessen, mooi! Subtiel, complex. Absoluut op zijn fruit gebouwd, het hout zo fijntjes. Prachtige balans, superwijn. My guess: Carillon. 18,5 punten.

Fles 10: Wederom(?) veel hout, lijkt mij op de Ramonet 2005. Toch klasse qua complexiteit in de mond. Licht alcoholische toets in de neus. Mooie ontwikkeling in het glas. My guess: Ramonet. 18+ punten.

Flight 5: 2002

Fles 11: Elegante, ingetogen neus. Mooie integratie, duidelijk het effect van enige rijping. “Cool” fruit, jawel dit is klasse. Superbe afdronk, wat gaat dit lang door, maar ook zo mooi, lineair. My guess: Carillon. 18 punten.

Fles 12: Wederom(?) veel hout. Notige, romige expressie. Wel veel subtiliteit, maar toch wat “branderigheid”, is dit het houtgebruik of de alcohol? My guess: Ramonet. 18- punten.

Fles 13: Is deze fles geöxideerd? Licht alcoholisch. Later ontwikkeling naar eucalyptus, mint. Dit had de wijn moeten weggeven schrijf ik met wijsheid achteraf. Wat commerciële indruk. Enorme power, ontwikkelt zich mooi hoor. My guess: Leflaive. 18- punten.

Flight 6: 2001

Fles 14: Heel subtiele aanzet, complexiteit vanaf het begin. Mooi. Prachtige balans met mooie, evenwichtige mineraliteit. Klasse. My guess: Carillon. 17,5 punten.

Fles 15: In eerste aanzet veel vanille, zelfs banaan, “dus” (my guess) Ramonet. In het begin erg gesloten, gaat wel wat open, maar blijft z'n geheimen toch voor zich houden. Wel mooi, wat rijker dan de vorige fles. My guess: Ramonet. 18 punten.

Fles 16: Veel hout in de neus, te? Weer wat commerciële stijl. Wel mooie frisheid, maar mist complexiteit voor een grote grand cru. Mooie, lange afdronk. Toch echt een mooie, heel mooie wijn. My guess: Leflaive. 18,5 punten.

Flight 7: mystery guests

Fles 17: Naast glas 2 valt dit helemaal weg. Wat boers, ruwer. Wel aardig, maar ook na de vorige flight toch wat minder.

Demasqué: BBM 2001 van Paul Pernot.

Fles 18: Tja, ik heb de wijn zelf ingebracht, dus ik heb met genoegen geluisterd naar de kreten van verbazing en verrukking. Het was een ieder wel duidelijk dat dit een zeer, zeer serieuze stap was na de vorige wijnen. Eigenlijk geen vergelijk. De uitgesproken guesses varieerden van Criots van Domaine d'Auvenay tot Chevalier-Montrachet van Ramonet. Het was toch echt een Montrachet 2006 van Ramonet. Wat een klasse! Superbe, excellente, zelfs volmaakte balans. Wat een klassewijn. Iedereen was het erover eens dat dit echt zoveel mooier was. Tja, heel mooi. Legale kindermoord. 20- punten.

Les 1: wat valt Leflaive voor mij van zijn (lees: haar) voetstuk! Met alle respect voor de mooie wijnen die ik van dit domein heb gedronken, blind naast vooral Carillon, is mij wel duidelijk hoezeer Leflaive het commerciële pad is opgegaan. Jammer. Het blijven natuurlijk mooie wijnen, maar als je nagaat dat ze het dubbele kosten van Carillon…!!!!

Les 2: ik was persoonlijk erg blij met een “moderator” als Jan van Lissum. Hij voorkwam ten dele dat de proeverij “ontaardde” in een wedstrijdje chateau-tje raden. Het leek er inderdaad op een bepaald moment op dat het er meer om ging juist te raden welk domein welke wijn had gemaakt dan een objectief, gedetailleerd oordeel te geven over de wijnen. Beetje haantjesgedrag zullen we maar zeggen. Na zijn prudente ingrijpen concentreerden we ons meer op de wijnen “an sich” wat de proeverij of eigenlijk de discussie na de wijnen proeven absoluut ten goede kwam.

Les 3: wat is 2004 een fantastisch jaar voor witte Bourgogne! Kopen!

Les 4: “why wait?” Dit zijn allemaal mooie wijnen en natuurlijk zullen sommige zich nog prachtig ontwikkelen en geheimen ontsluieren aan onze kleinkinderen die wij niet kunnen bevroeden, maar what-the-heck!? Dit is gewoon verdomd lekker spul, ook om nu te drinken. Natuurlijk niet die Montrachet, dat geef ik grif toe. Maar zelfs die wijn is ook nu al echt zo mooi. Wordt mooier natuurlijk, maar hoe oud denk jij te worden!?

Vineuze groet,

Maurice

• Ruud Göebel

Maurice! Klasse wijnen! Klasse verhaal! en Klasse P.N.s! Hulde!(tu)

Ruud.

• Peter Z.

Prachtige proeverij met prachtige beschrijvingen!

• Hendrik de vierde

Maurice,

het is voor mij grotendeels abacadabra, echter wat heb je het weer prachtig beschreven.

Tot maandag of tot over een dikke week!

je Hendrik

• Juan

Maurice,

Dank voor de notities! Carillon is mijn lievelingshuis! Heb 2 jaar geleden uit een privekelder een berg puligny-montrachets uit 83, 88 en 89 gekocht van dit huis. Je weet niet wat je meemaakt als je een fles opentrekt. Waanzinnig spul!

Why Wait?…..zeker weten…..witte bourgognes drink ik de laatste jaren altijd jong. Door de bank genomen kunnen ze ook niet meer ouderen. Al zoveel Montrachets, BBM, CM en BM gehad van een jaar of 6 oud die kapot waren dat je het risico ook niet meer kan nemen…………dus ook met die Montrachet 2006……ik zou ze de komende jaren drinken…….

Mooie notities!

Hasta Luego

John

• Eelco van Wieringen

Mooi mooi mooi Maurice… En Marcel, ik ben benieuwd naar jouw bevindingen. Anders hoor ik het zodadelijk wel als ik een flesje bij je kom halen. Staat er nog een staartje BBM op de proeftafelX(?

Salut,

Eelco

• MauriceE

Dit was voor mij de eerste intensieve kennismaking met Carillon, maar die smaakt absoluut naar meer. Ik weet niet van wanneer jouw proefervaringen met wat oudere witte Bourgognes stamt, maar als die van begin deze eeuw zijn, kan dat natuurlijk ook te maken hebben gehad met het oxidatieprobleem van midden jaren '90. Vooral 1996 is berucht.

Groet,

Maurice

• MauriceE

Ik heb de flessen voor volgende week afgegeven. Met daarbij 2 piraten die volgens mij helemaal in jouw stijlvoorkeur liggen. En uiteraard Ch Margaux '83 en nog wat andere meuk.

Nog maar 8 nachtjes slapen…

Groet,

Maurice

• John Copier

Zo worden het geen piraten meer. Hendriksstijl is “geenstijl” ;) maar een religie. En dat geloof is bekend. Wordt er vandaag niet een wet van 40 jaar geleden de nek omgedraaid?

John

• MauriceE

U bedoelt???