Goedemiddag,

de laatste weken zijn er mooie en, natuurlijk ook, minder mooie wijnen gedronken in Oost-Brabant.

De volgenden zijn het vermelden waard:

In wit:

2007 Lawson's Dry Hills Sauvignon Blanc - Marlborough

Echt een mooie nieuwe wereld-Sauvignon. Fijne frisheid en zuurgraad, die heel goed aangevuld worden door het fruit en de vulling. Voldoende complexiteit, maar niet heel mineralig. Moet het echt van het heerlijke, zachte fruit hebben. Buxus en kattepis nauwelijks merkbaar aanwezig. Deze witte profiteert er m.i. van dat-ie niet meer fonkelnieuw is. Dat maakt de attaque minder agressief en de zuren minder prominent. In het midden zelfs wat filmend. Kun je met een gerust hart kopen, zeker nu (WWWeken bij de G&G).

2006 Castello del Terriccio - Capannino Bianco - IGT Toscane

Gekocht op het domein. Dit is een experiment, vertelde Anne-Louise, de Deense dame die me ontving die dag. Het huis maakt al een Sauvignon en een Chardonnay. Er staat echter ook Viognier aangeplant. Over enkele jaren, als de stokken wat leeftijd hebben, zal deze cuvee internationaal verkrijgbaar zijn onder een andere naam en een ander, fancier, label. Deze botteling is wijn van jonge stokken dus, en alleen verkrijgbaar af-domein. Ik was er van onder de indruk toen (zowel van de wijn als van Anne-Louise, inderdaad (:P) ) en mocht 6 flesjes in de kofferbak gooien.

De kleur is lichtgeel en het bouquet heeft inderdaad associaties met Condrieu, maar dan koeler, misschien zelfs wat vegetaler. Mogelijk toe te schrijven aan de jonge stokken. Anders zou ik zweren dat er Sauvignon of Pinot Bianco doorheen zit. In de mond heerlijk verfrissend; ik krijg zin in salades met brokkelige geitenkaas en oude aceto. De volgende dag heeft de wijn zijn balans wat meer gevonden en is-ie wat minder onstuimig. Je proeft dan dat deze wijn meer zuren heeft dat de gemiddelde Viognier uit Zuid-Frankrijk en dat bevalt me prima.

2007 Kurt Angerer - Grüner Veltliner Loam - Kamptal

Strakke, nerveuze GruVe. 't Kenmerkende pepertje is aanwezig, verder veel grapefruit en een combinatie zuurgraad/mineraliteit die een flinke aanslag op je tanden maakt. Prima kwaliteit hoor, maar blijkbaar heb ik mijn Veltliner liever wat molliger (zoals de Lamm van Gobelsburg, de Alte Reben van Nigl of een smaragd van Knoll).

1999 Jermann - Vintage Tunina - Bianco Venezia Giulia

De eerste keer dat ik dit spul in mijn glas had, en hopelijk niet de laatste… Prachtig. Opvallend licht strogeel van kleur. Compleet in balans, geen scherpe randjes meer. Heerlijke complexe neus van acaciahoning, ingelegde citroentjes, perziken, rijpe peer, appelmoes en een opvallende hint van marshmellows en aardbeienyoghurt die me prima beviel. In de mond droog en mild zalvend, romig en uitermate fris. Geen spoor van oxidatie of vermoeidheid. Dit moet ik vaker drinken…

Vintage Tunina is gemaakt van laatgeoogste Sauvignon, Chardonnay, Ribolla Gialla, Malvasia en Picolit. De druiven worden gezamelijk vergist.

1993 Ch. Lynch-Bages - Pauillac

Ook deze is helemaal op dronk! Heerlijke, klassieke Bordeaux met zijdezachte, goed geintegreerde tannines. Mooi rood bessenfruit, krachtig ondersteund door ceder en sigaren. Een van de mooiste wijnen uit deze middelmatige jaargang; dat bleek een paar jaar terug ook al toen hij met de eerste plaats aan de haal ging tijdens een Bdx-93-proeverij.

1970 Claudio de Maria - Barolo Riserva Speciale

Ooit een meegebracht uit Italie van een particulier van wie ik wat oude Borgogno had gekocht. Deze wijn heeft veel van de bloederige, roestige ijzertonen die ik vaker ontwaar in oude Nebbiolo. Verder ook veel koffie, cola en een zekere notigheid. Staartje amarenenkersen en vijgen in het midden. Voor de liefhebber…

2003 Dom. Santa Duc - Les Quatre Terres - Cotes du Rhone

Een van de eerste Rhone's uit 2003 die me bevalt! Normaal vind ik de ultrarijpe, zoete fruittonen en het overschot aan espresso en andere geroosterde smaken teveel. Niet bij deze. Weet niet of dit door de leeftijd veroorzaakt wordt (ik hoop het, dan hebben die andere, duurdere, flessen Rhone 2003 in mijn kelder nog wat te bieden straks), maar ik vond het een prima glas voor het geld. Okee, het gebrek aan zuren bezorgt me nog steeds een lichte frons, echter verder was dit een vrolijk en opwekkend glas rood, zonder de jaargangsgebonden logheid en zwaarmoedigheid.

2001 Ch. Berliquet - St. Emilion

Bij het openen van de fles, weet je het meteen: een schot in de roos! Wat een heerlijke wijn voor een prettige prijs. Zacht als fluweel en mooi pruimachtig fruit. Verder zitten hier enkele lekkere groene adertjes doorheen (flinke scheut Cab. Franc). Goede lengte, harmonieus van begin tot het eind. Een heuse traktatie voor de doordeweekse dag. Nu goed te drinken, reserve voor een jaar of 5.

En nu ga ik koken, met nog een klein glaasje Tunina binnen handbereik.

Cheers, Jeroen