Wat is jullie favoriete wijnglas om een C9dP uit te drinken?
Riedel Bordeaux? Riedel Bourgogne….of Zalto Bordeaux/Bourgogne…? Of een ander glas?
Ik drink de betere Zuidelijke Rhône wijntjes graag uit m'n Schott Zwiesel glas van de Top Ten series. Een schitterend overall glas.
Hier de link: Top Ten glas voor mijn Chateauneufs…
Prijs ligt zowat bij de 10€/stuk
CdP is naar mijn mening niet zo kritisch wat het glas betreft.
Ik vind het Riedel Bourgogne glas heel mooi om uit te drinken en gebruik dit vaak voor CdP. De Bordeaux glazen van Riedel (of de look-a-likes van Spiegelau) gaan naar mijn mening ook heel goed. Evenals het Syrah glas van Riedel. Voor wat meer gesloten wijnen uit CdP (wat niet zoveel voorkomt) of gesloten wijnen uit andere regio's vind ik de Open Up glazen van Mikasa echt wonderglazen. Deze glazen gebruik ik ook vaak bij wat minder bijzondere en minder aromatische wijnen om ze een kunstmatige “boost” te geven.
ChrisW
Stef,
Mijn bescheiden mening geldt zeker ook voor de grenache cuvees.
Ik denk zelf dat CdP niet zo kritsch is omdat het behoorlijk aromatisch is (mede door de gezonde dosis alcohol). Port vind ik om dezelfde reden uit vrijwel elk glas goed uit de verf komen. Dat is toch wat anders bij wijnen uit klassieke regio's als Bordeaux of Bourgogne waar de wijnen vaak veel minder aromatisch en krachtig in de neus zijn.
ChrisW
ik heb weinig ervaring met glazen gezien ik al meer dan 5 jaar op Riedel Vinum rij. Ik had ooit 18 stuks Vinum van de belangrijkste glazen (Syrah, Bordeaux, Pinot Noir/nebbiolo, Chardonnay, Chianti/Riesling en Champagne) en 6 tot 12 van de andere (Port, Sauternes, Bier, Cognac, Spanje, Water, …) maar door weinig ervaren noch gemotiveerde afwassers in ons gezin is dit drastich gereduceerd (Syrah : nog 3, Bordeaux : nog 7, …). Btw, ik heb van de Riedel O glazen ook nog eens zo'n 48 exemplaren staan (wordt nauwelijks gebruikt !!!!).
Heeft in feite niets te maken met jouw vraag maar toch, eventjes voor mezelf om tot het besef te komen dat het tijd is voor nieuwe glazen.
Ik heb steeds het Vinum Hermitage/Shiraz/Syrah glas genoten maar sta open voor nieuwe voorstellen. Ik zou graag eens Zalto uitproberen maar de prijs heeft me er tot nu toe van weerhouden. Ik kijk de komende weken eens uit naar alternatieven.
Is niet direct een antwoord op jouw vraag maar ik ben tot het besluit gekomen dat ik voor max. 2 soorten glazen rood en 1 voor wit opteer. De Riedel variëteiten hebben me ooit een volledige kast ingenomen en dit wil ik niet meer.
Enfin, ik geniet toch ook het meest van het Vinum Syrah glas voor rode wijn (uiteraard ook voor C9). Als ik wat wil genieten van estetisch aspect ga ik voor het Nebiolo/Pinot Noir glas.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?