De Opleiding
Zomaar een zaterdagmiddag in november. Wat is de herfst toch mooi voor wie het ziet, en hoe krachtig voelt de zon nog achter glas. Met het hoofd nog vol van het zojuist verrichte werk zoef ik naar de dealer. Het is tijd voor een goed glas Bordeaux. Met het vertrouwde licht krakende geluid open ik de deur naar de mij zo geliefde wereld, die weliswaar niet iedereen begrijpt. De flessen staan keurig geordend. Ik ruik, nip en proef. De Smith-Haut-Lafitte blanc 2007 is een ontwapenend begin voor ik naar het rood oversteek.
Ondertussen ben ik deelgenoot van een gesprek over Sauternes, welke 2005 nu de mooiste is. De Lafaurie-Peyraguey is nu al mooi rijp, romig en vol fruit. De La Tour Blanche lijkt zich minder te presenteren op dit moment en oogt wat flets. Dan de Rieussec, tja dat is kwaliteit, maar nog zo jong. Dan merkt een omstander op dat Rieussec werkelijk de mooiste is, maar kopen: nee dat niet. Er wachtten namelijk nog 24 hele flessen Rieussec 2001, zo laat hij weten. En Rieussec 2001 drinken, dat kan eigenlijk niet want het is wel een heel dure wijn.
Ik had moeite niet in lachen uit te barsten en bedacht me hoeveel malen ik al van de Rieussec had genoten, en niet alleen van de 2001. Oh geliefde Sauternes, wat houd ik van uw gouden schittering, kracht en warmte. Ook dacht ik aan de legendarische Yquem proeverij. Deze gelukzalige gedachten werden nog eens versterkt door de Lafite 2006 die mijn zintuigen op dat moment oprecht beroerde. Wat een verfijnde kracht, ingetogen grootsheid en elegantie. Alsof deze wijn zich daadkrachtig verzette tegen de wat lomp aandoende zwakheid van de arme man. Ik werd er een klein beetje erg verdrietig van. Hier hadden alle boekjes van Hugh Johnson en co hun uitwerking compleet gemist. Maar op papier klopte alles!
Die avond droomde ik alleen maar over Rieussec 2001. Alle 24 flessen werden door de rode ridders van het prikbord bevrijd, zij werden allen de vrijheid geschonken. Met plakken dikke foie omlijst. Een opleidingsdag met een klein traantje maar bovenal een gouden randje.
Thijs