Vertikaaltje Luddite

• Hendrik de vierde

Vandaag mee mogen maken een vertikale proeverij van alle jaargangen Luddite, in aanwezigheid van de wijnmaker.

Nu klinkt dat dramatischer dan het is want ze maken er maar een wijn, en de eerste oogst stamt uit het jaar 2000:D

Het is allemaal Shiraz wat daar de klok slaat, en proeven deden we van oud naar jong.

2000 was meteen al een visitekaartje. Volledig ontwikkeld, gedistingeerd, het is Shiraz, maar zonder opdringende pepertjes, heerlijk.

Dat vond eigenaar/wijnmaker Niels Verburg ook. Hij wil wel ruilen in een 1 op 3 verhouding met recentere jaren!

Er zijn n.l. destijds maar 6000 flessen van gemaakt.

Tegenwoordig ligt de produktie op plm 25.000 flessen. Kan echter ook zo maar 10.000 flessen zijn

Niels is niet te beroerd n.l.om indien dat noodzakelijk is een deel van de finale essemblage als bulk te verkopen indien de kwaliteit niet aan zijn hoge standaard voldoet.

Grappig ook dat alle wijnen duidelijk het signatuur van de maker dragen, plus de klimatologische kenmerken van het wijnjaar.

De even wijnjaren zijn allemaal heet, en de oneven, koel.

Goed geregeld daar in Zuid Afrika!

Mijn favoriet was de 2004, die het bij de aansluitende lunch ook uitstekend deed bij het Hert.

Kortom, als dit zo doorgaat met proeverijen komt Hendrik wel door de winterX(

• Christian Callec

Hier herken je de warmbloedige Spanjoolfreak aan… ;-)

Kort door de bocht, ik vond zelf de ‘warme’ (even) jaren zeer ‘verleidelijk’, maar veel minder complex in diepte en breedte dan de ‘koele’ (oneven) jaren…

Alle wijnen waren van bijzonder goede kwaliteit, maar mijn favorieten waren duidelijk de 2001, 2005 en 2007… (2003 ontbrak wegens … breuk)

Met name aan tafel, en zeker bij hert + chutney vond ik de 2004 een diplomatisch verantwoorde keuze, maar de 2005 had m.i. veel meer te vertellen, veel meer passie en spanning, veel meer ‘testosteron’ (ander woord voor ‘ballen’) dan de 2004…

Het blijft vanzelfsprekend als altijd een persoonlijke waarneming en interpretatie.

Graag wil ik hierbij nog Udo (voor de uitnodiging en de perfecte organisatie), Niels (voor de verrukkelijke wijnen, de openheid, de spontaneïteit, de glimlach en het prachtige ‘Nederlands’…) en natuurlijk ook de chef en Arjen van de volkomen onterecht genegeerde culi- en genottempel Kasteel Engelenburg (www.engelenburg.com - Brummen, Gelderland) heel erg hartelijk bedanken voor deze vermoeiende maar o zo spannende en leerzame dag…

Meer t.z.t. op mijn nieuwe blog…

M.vr.gr.

Christian

• Ruud Göebel

Beste Christian, ik mocht gisteren in Leiden aanwezig zijn bij het vertikaaltje Luddite. We proefden in restaurant: “In den Doofpot” Maar daar stop ik niet mijn mening in.:) Ik ben het met je eens, de 2001 stond nog recht overeind en de 2005 is hiervan een waardige opvolger en zal nog verbeteren. Ik hoop over een jaar of 4 à 5 nog wat over de belofte: 2007 op dit prikbord te mogen schrijven! (Deze wijn is trouwens nog niet eens “vrijgegeven”) Geduld derhalve!

Ruud.

• Ger

Ook ik mocht gisteren in Leiden aanschuiven. Vanaf de eerste jaargang 2000 is de wijn al top. Duidelijk beter dan ik had verwacht.

Helaas had bij ons de 2003 iets of wat kurk en was de 2004 bij de proeverij ook niet 100%. Gelukkig ken ik de 2004 ondertussen wel en bij het diner was hij weer gewoon zoals hij moet zijn.

De 2005 vind ik zelf op dit moment nog wat lastig hoewel hij bij het eten veel beter uitkomt. De 2006 (ook nog niet vrijgegeven) is weer duidelijk een krachtige wijn, hoewel ook nog jong. De 2007 heeft zeker een mooie toekomst. Ruud, ik lees tzt je PN wel. :D

Na ons bezoek aan Luddite afgelopen mei waren mijn verwachtingen hoog gespannen en ik durf wel te zeggen dat deze verwachtingen helemaal uitgekomen zijn.

Ger

• Hendrik de vierde

Ach Christian,

het moet jou toch ook opgevallen zijn dat bij het gerecht de glazen 2004 helemaal leeggedronken werden?

Voor wat dat dan ook waard is.

Vond het hele gebeuren een uiterst plezierige waste off time:D

je Hendrik

• Christian Callec

Hé hé hé, beste Hendrik…

Niet aan onze kant… ;-)

Beide glazen werden leeggedronken, alleen die 2005 langzamer, juist omdat wij er extra van genoten… Het beste bewaar je toch voor het laatst? :D

M.vr.gr.

Christian