Waarde Prikkers,
Jancis heeft de Purple Pages, Parker heeft een membership area net als Wine Spectator. En er zullen nog wel een aantal sites zijn.
Welke (betaalde) site(s) zijn nu echt het geld waard?
Gert.
Dat hangt er van af wat je zoekt Gert.
Voor mij is het lidmaatschap van Parker zijn geld dubbel en dwars waard. Onze smaakvoorkeuren zijn hetzelfde. Vaak heb ik wijnen gekocht die door hem in een vroeg stadium hoog beoordeeld werden. Na de uiteindelijke hoge scores op fles steeg de prijs in 2-, 3- of meervoud….Zonder die voorinformatie zou ik de wijnen na de scores pas kopen….tel uit mijn winst….
Lidmaatschap is overigens 90 dollar per jaar…….met de huidige dollarkoers is dat 6 euro per maand………
Met Jancis heb ik het tegenovergestelde……geeft zij een wijn hoge scores….weet ik bijna zeker dat ik die wijn vooral niet moet kopen……..
Toen wij een paar maanden geleden in de Minervois op Chateau Canet waren heb ik met de eigenaar/wijnmaker Floris nog over Jancis gesproken. Zij had een maandje eerder een bezoek gebracht aan het chateau. Tijdens dat bezoek had ze Floris aangesproken op het feit dat ze niet echt te spreken was over de fleskeuze van Floris voor zijn topcuvee Les Evangiles. De fles was te groot en te zwaar en dit was niet goed voor het milieu. Daar bleef ze maar over bezig…….was voor haar belangrijker dan zijn wijnen. Typisch Jancis……
Maar ieder zijn voorkeur uiteraard…..
Hasta Luego
John
Voor een Duitsland specialist heeft Parker als nadeel dat de proefnotities van David Schildknecht
heel erg achter lopen. Zo werden in het laatste nummer de tweede serie wijnen uit 2007 beoordeeld.
Jancis Robinson besteed wel regelmatig aandacht aan Duitsland, ik zal je wel wat recente PN sturen.
Verder noem ik het zwitserse www.weinwisser.com Hier kun je een gratis “Kennenlernen” uitgave van bestellen.
Beste groeten,
Jacob Molendijk
In de VS is Steve Tanzer nog populair.
Voor Bourgogneliefhebbers is Burghound een potentieel heel nuttige toeleverancier van informatie.
Naast al die betaalde sites zijn er twee databases op internet die geheel gratis zijn en naar mijn bescheiden mening steeds belangrijker worden voor vergaren van allerlei wijninfo:
1) de wijnforums als deze, maar vooral ook Squires en Winebersekers. Daar wordt heel veel info gedeeld over wijnen, met proefnotities en bijvoorbeeld tips over “nieuwe” goede wijnen. Deze forums hebben vaak ook een eenvoudige zoekfunctie. De informatie op deze forums is vaak sneller dan de info van de wijnpublicaties.
2) cellartracker. Dit is een enorme database van proefnotities van mensen; eigenlijk dus dezelfde soort info als op de wijnforums maar dan véél meer proefnotities en ook met een handige zoekfunctie. Ik geloof dat er nu al dagelijks meer proefnotities worden gepost dan dat er per twee maanden door de wine advocate (“parker”) en wine spectator worden gepubliceerd. Voor veel wijnen is deze actuele database voor mij al veel relevanter dan een enkele oude proefnotitie van een vatmonster of wijn die net in de fles zit van één van de bekende critici.
Deze twee bronnen passen natuurlijk ook heel erg bij hoe er nu en zeker in de toekomst in deze wereld informatie met elkaar gedeeld wordt. De publicaties van de critici hadden voor internet vrijwel het alleenrecht op het verspreiden van proefnotities en waarderingen, maar dat wordt in toenemende mate ingehaald door de mogelijkheid voor iedereen om informatie te verspreiden en te verzamelen.
De ratings van alle bronnen vertonen overigens een enorme correlatie; in ieder geval voor de klassieke regio's (er is wat meer verschil voor wat betreft bijvoorbeeld Australische wijnen). Bijvoorbeeld de 50 wijnen die Parker in Bordeaux de hoogste waardering geeft, hebben ook vrijwel zonder uitzondering een heel hoge waardering op Cellartracker, van Tanzer of van Jancis Robinson. Het omgekeerde geldt ook. Het is echt voor de wijnnerds (zoals ikzelf) om stil te staan bij de enkele uitzonderingen en daar een hele heisa van maken (Pavie 2003 is zo'n “interessante” uitzondering). Voor de normalere wijnliefhebber zijn vrijwel alle genoemde databases een nuttige bron om uit de miljoenen wijnen die aangeboden worden een short-list te destilleren waar je dan zelf op basis van je eigen proefervaringen en smaakvoorkeuren een keuze uit kunt maken.
Paul: daar zit denk ik ook de nuttige factor van deze databases. Als je namelijk niets leest over wijnen, hoe kom je er dan achter wat uit dat miljoenenaanbod mogelijk voor jou interessant kan zijn? Een mening van een criticus of van veel andere wijnliefhebbers zoals in cellartracker is geen substituut voor een eigen oordeel en uiteindelijke koopkeuze, maar maakt wel mogelijk dat je gerichter te werk kan gaan in je selectie. Niemand kan alle wijnen in de wereld zelf proeven om daaruit te kiezen. De wijnwereld is gelukkig dusdanig groot en dusdanig aan veranderingen onderhevig dat je mogelijk héél veel mist (als fanatiek wijnliefhebber ten minste) als je bijvoorbeeld niet bijblijft over wat de nieuwe opkomende wijnhuizen zijn.
Cellartracker wordt steeds interessanter. Ik zou dat niet negeren. Je ziet ook dat de invloed van WS en WA tanende is. Prijzen gaan niet meer zo hard over de kop als voorheen. Sociale netwerken als Cellartracker worden steeds interessanter omdat daar in 1 oogopslag meerdere notities vergeleken kunnen worden. Ook daar kun je mensen volgen waarvan je op een gegeven moment door hebt dat de smaak van die persoon in jouw straatje past.
Om te zeggen dat je de WA blind volgt, vind ik oliedom. Dat je zegt dat je Parker volgt, is begrijpelijk. Maar bij de WA werken veel meer proevers dan alleen Robert Parker. Net als Winespectator.
Ik denk dat je MENSEN moet volgen en niet instanties.
Hetzelfde vind plaats in de nieuwswereld. Tot voor kort werd het nieuws gebracht door de journalistieke elite. Deze bepaalde wat iedereen in de wereld te lezen krijgt. Een heel klein select groepje is dat maar, omdat zij de enige zijn die het hebben gered content te mogen maken voor de grote traditionele media die bepaalt wat we te lezen krijgen
Dat gaat heel erg hard veranderen door de opkomst van weblogs en twitter. Het draait nu als het ware om: het volk maakt nu de artikelen voor het volk. Iedereen kan gaan schrijven over van alles en nog wat en mensen die informatie en nieuws zoeken kunnen hun bronnen zelf kiezen.
Brands als WA en WS zullen brandwaarde inleveren ten faveure van de brandwaarde van MENSEN die content produceren.
gr, Ralph
Beste Paul,
Het liefst ga ik altijd uit van eigen smaak, maar in het enorme aanbod moet je een voorselectie kunnen maken. Gezien mijn specialisatie in Duitsland ben ik lid van Wein-Plus.de, en de meeste (zakelijke) ontdekkingen doe ik naar aanleiding van proefnotities daar.
Er zijn twee nadelen aan Wein-Plus:
a) de selectie Duitse producenten is lang niet volledig
b) er staan voornamelijk Duitse wijnen op
Prive drink ik ook graag buiten Duitsland, en daar heb ik minder kijk op. Cellartracker gebruik ik regelmatig, en Squires kijk ik ook vaak. Winebersekers ken ik nog niet, ga ik even rondkijken.
Premium sites bieden dus niet al te veel aanvullende info, of ga ik nu te kort door de bocht?
Gert.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?