Brunello di Montalcino proeverij

• Ronald Heijden

Beste prikkers,

Vanavond de allerereerste door mij georganiserde wijnproeverij beleefd.

Om 00:30 verliet de allerlaatse proever het pand en stonden er o.a. 32 tere

Riedeltjes op mij te wachten om met de hand te worden afgewassen + gedroogd X(

Morgen meer maar het was een succes en dat is een hele opluchting !

Nu nog in het glas een staartje Mas Negrel Cadenet , Sainte Victoire , ac Cotes

de Provence 2004. Op Christian na kent werkelijk niemand dit en dat is

echt eeuwig zonde ! Was van de 2003 vorig jaar al wild maar dit is nog

veel mooier.

Groeten,

Ronald

• VinnoTIM

Ronald,

Welke Brunello's zijn er geslacht!

Tim

• Ronald Heijden

Hoi Tim en anderen ,

De nu volgende wijnen zijn op de tafel en in het glas verschenen :

Flight 1

1988 Fuligni Brunello di Montalcino

- flinke verkleuring naar het bruin met een oranje rand (cognac kleur) , stallucht ,

in de mond nog flink veel zuren aanwezig en ook nog wel wat tannines. Fruit was

erg afgezwakt. De wijn was over zijn top maar toch was er nog genoeg plezier

te vinden in deze wijn (lijkt me een echte “Freek-Wijn”)

1999 Casanuova delle Cerbaie Brunello di Montalcino

- nog steeds een mooie donkere kleur met een kleine oranje verkleuring in de rand

ten opzichte van de jongere wijnen uit deze proeverij opvallend donker. Alcoholgeur overstijgt in de

neus het fruit. In de mond wel veel jammig fruit , erg drogend , tranen langs het glaswerk , in de

afdronk nog wel wat wrang en plakkende tannines in het gehemelte. Een van de favorieten

van de avond

Flight 2

2000 Campo della Spinaia Brunello di Montalcino

- robijnrode kleur met een lichte rand verkleurig naar het oranje en daarom heen weer een witte rand

lichte alcoholtoets in de neus , zachte aanzet in de mond met heerlijk zacht fruit , allemansvriend

en nu optimaal op dronk. Zuren prima in balans zeker top zichte van wijn 1 en 2 , Goede p/q verhouding

2000 Domus Caia Sangiovese di Romagna Superiore van Stefano Ferruci (- piraat - )

- donkere kern met een rode rand , stal in de neus maar na enig walsen veranderd de neus

juist naar een fruitbommetje , in de mond een lekkere volle wijn met in de afdronk een

klein mooi zuurtje , zeer fraai !! (een van de proevers haalde de piraat er uit omdat hij dacht aan

een amarone en dat klopt gedeeltelijk. Na de druivenpluk drogen de druiven namelijk 1 maand

op de amarone wijze voordat het persen daadwerkelijk begint)

Flight 3

2001 Il Poggione Brunello di Montalcino

- Robijnrode kleur met een mooie iets verkleurde rand , in de neus lekker boers / stal maat niet te

overdreven. In de mond lekker jammig en de zuren zijn fraai. De wijn is nu al zeer toegangelijk

Zo drink ik ze heel graag !

2001 Caparzo Riserva

- KURK - en niet zo'n beetje ook zeg……… zonde

Flight 4

2002 Col d'Orcia

- in de neus overduidelijk de geur van die oud hollandse rechthoekige gele snoepjes met ruitjesmotief

waarvan de naam mij ontschoten is , ook nog wel een flinke dosis getoast hout in de neus. De kleur is

bruin/rood maar ook flink transparant. In de mond heel zacht , drinkt makkelijk weg beetje dunnig.

2003 Pallazzo Comunale

- rode kleur met zeer veel transparantie en al een klein beetje verkleurend naar het bruin , in de neus

iets dat lijkt op verfoplosser / terpetine , kalksteen. Dit is een A-typische Brunello met veel tannines

en in de afdronk vervelende bitters

Flight 5

2003 Siro Pacenti Rosso di Montalcino (- piraat -)

- Een van de mooiste wijnen van de avond, Roodbruine kleur met een lichte oranje rand

Jonge geur met veel kersen en ook een klein beetje zoetig in de neus , in de mond toch

een lekkere volle bek met wijn , lichte tannines in de afdronk een lekker licht bittertje.

(na demasque was iedereen verrast dat het hier maar ging om de "simpele' rosso en

dat men dan wel zeer benieuwd was naar de Brunello van dit jaar. Mijn gezicht bleef strak

in de plooi en uiteraard was ik ook benieuwd hoe dat ooit zou smaken)

2003 Siro Pacenti Brunello di Montalcino

- WOTN , mooie rode kleur kleur met een witte rand nog weinig verkleuring. In de neus erg zwoel

en volop kersen. In de mond zalvend , dit is echt plezierig !! Afdronk is zalig zacht

Al met al een zeer leerzame & plezierige avond waarbij ik persoonlijk de nu volgende conclusies heb

getrokken. Siro Pacenti is een tophuis ! , je kan niet spreken over een duidelijke Brunello stijl

en zijn veel verschillende stijlen wat het moeilijk maakt om deze wijnen te kunnen plaatsen ,

een wijnproeverij organiseren is heeeeeeeel leuk zeker als je al voor 09:00 twee hele mooie

bedankmails hebt gekregen. Van oud naar jong proeven is een prima keuze. Misschien dat we

wijn 1 beter wat korter voor de proeverij hadden kunnen open de zuurstof heeft de wijn geen

goed gedaan.

Ciao,

Ronald

• Robèrt Koopman

Ronald, heeft iemand nog een foto gemaakt van een rijtje flessen? (:D

Vind ik altijd leuk om te (laten) zien!

Bedankt voor het uitgebreide verslag (tu)

• VinnoTIM

Ronald,

Fantastische notities!!!! Heerlijk om te lezen.

Fuligni is mijn Brunello!!! (Werk bij de importeur) heb prive 1999 Riserva, 2001 Riserva en 2004 op meerdere flessen….Mijn ervaringen zijn 1996, 1997, 1998, 1999, 1999 riserva 2000, 2001, 2001 riserva, 2003 als eerste Nederlander op oudjaarsdag 2007 bij Roberto thuis!!!!

en de 2004………

Mijn laatste 1996'er in September was op zijn top!!! Had geen 5 jaar mee gekunnen!!! Dus moet de 88'er wel super geweest zijn om deze leeftijd te halen!!!

Probeer ook is Poggio di Sotto en Conti Constanti…..

Constanti heeft 3 flessen van 6lt gemaakt in 2004 en ik heb er 1:D

• Eelco van Wieringen

Bedankt voor je bijdrage Tim!!!

Salut!!!,

Eelco!!!