Hoi Tim en anderen ,
De nu volgende wijnen zijn op de tafel en in het glas verschenen :
Flight 1
1988 Fuligni Brunello di Montalcino
- flinke verkleuring naar het bruin met een oranje rand (cognac kleur) , stallucht ,
in de mond nog flink veel zuren aanwezig en ook nog wel wat tannines. Fruit was
erg afgezwakt. De wijn was over zijn top maar toch was er nog genoeg plezier
te vinden in deze wijn (lijkt me een echte “Freek-Wijn”)
1999 Casanuova delle Cerbaie Brunello di Montalcino
- nog steeds een mooie donkere kleur met een kleine oranje verkleuring in de rand
ten opzichte van de jongere wijnen uit deze proeverij opvallend donker. Alcoholgeur overstijgt in de
neus het fruit. In de mond wel veel jammig fruit , erg drogend , tranen langs het glaswerk , in de
afdronk nog wel wat wrang en plakkende tannines in het gehemelte. Een van de favorieten
van de avond
Flight 2
2000 Campo della Spinaia Brunello di Montalcino
- robijnrode kleur met een lichte rand verkleurig naar het oranje en daarom heen weer een witte rand
lichte alcoholtoets in de neus , zachte aanzet in de mond met heerlijk zacht fruit , allemansvriend
en nu optimaal op dronk. Zuren prima in balans zeker top zichte van wijn 1 en 2 , Goede p/q verhouding
2000 Domus Caia Sangiovese di Romagna Superiore van Stefano Ferruci (- piraat - )
- donkere kern met een rode rand , stal in de neus maar na enig walsen veranderd de neus
juist naar een fruitbommetje , in de mond een lekkere volle wijn met in de afdronk een
klein mooi zuurtje , zeer fraai !! (een van de proevers haalde de piraat er uit omdat hij dacht aan
een amarone en dat klopt gedeeltelijk. Na de druivenpluk drogen de druiven namelijk 1 maand
op de amarone wijze voordat het persen daadwerkelijk begint)
Flight 3
2001 Il Poggione Brunello di Montalcino
- Robijnrode kleur met een mooie iets verkleurde rand , in de neus lekker boers / stal maat niet te
overdreven. In de mond lekker jammig en de zuren zijn fraai. De wijn is nu al zeer toegangelijk
Zo drink ik ze heel graag !
2001 Caparzo Riserva
- KURK - en niet zo'n beetje ook zeg……… zonde
Flight 4
2002 Col d'Orcia
- in de neus overduidelijk de geur van die oud hollandse rechthoekige gele snoepjes met ruitjesmotief
waarvan de naam mij ontschoten is , ook nog wel een flinke dosis getoast hout in de neus. De kleur is
bruin/rood maar ook flink transparant. In de mond heel zacht , drinkt makkelijk weg beetje dunnig.
2003 Pallazzo Comunale
- rode kleur met zeer veel transparantie en al een klein beetje verkleurend naar het bruin , in de neus
iets dat lijkt op verfoplosser / terpetine , kalksteen. Dit is een A-typische Brunello met veel tannines
en in de afdronk vervelende bitters
Flight 5
2003 Siro Pacenti Rosso di Montalcino (- piraat -)
- Een van de mooiste wijnen van de avond, Roodbruine kleur met een lichte oranje rand
Jonge geur met veel kersen en ook een klein beetje zoetig in de neus , in de mond toch
een lekkere volle bek met wijn , lichte tannines in de afdronk een lekker licht bittertje.
(na demasque was iedereen verrast dat het hier maar ging om de "simpele' rosso en
dat men dan wel zeer benieuwd was naar de Brunello van dit jaar. Mijn gezicht bleef strak
in de plooi en uiteraard was ik ook benieuwd hoe dat ooit zou smaken)
2003 Siro Pacenti Brunello di Montalcino
- WOTN , mooie rode kleur kleur met een witte rand nog weinig verkleuring. In de neus erg zwoel
en volop kersen. In de mond zalvend , dit is echt plezierig !! Afdronk is zalig zacht
Al met al een zeer leerzame & plezierige avond waarbij ik persoonlijk de nu volgende conclusies heb
getrokken. Siro Pacenti is een tophuis ! , je kan niet spreken over een duidelijke Brunello stijl
en zijn veel verschillende stijlen wat het moeilijk maakt om deze wijnen te kunnen plaatsen ,
een wijnproeverij organiseren is heeeeeeeel leuk zeker als je al voor 09:00 twee hele mooie
bedankmails hebt gekregen. Van oud naar jong proeven is een prima keuze. Misschien dat we
wijn 1 beter wat korter voor de proeverij hadden kunnen open de zuurstof heeft de wijn geen
goed gedaan.
Ciao,
Ronald