Lees net in een boek van Thomas Rosenboom dat er medicijnmannen zijn die hun rode wijn oppeppen met een paar druppels hypnine (blijkbaar een narcose middel?)
Iemand? Desnoods anoniem:D)
uw nieuwsgierige Hendrik
Ons heeft daar nog nooit van gehoord, Hendrik.
Moest ook effe googlen en dat levert niet veel op.
Mogelijk dat het een synoniem is voor procaine.
En dat is een ouderwets locaal anestheticum (middel voor plaatselijke verdoving, vroeger met name gebruikt in de tandheelkunde en door KNO-artsen) en geen narcose-middel.
Procaine kennen de Anglosaksen als Novocaine.
Einde verhaal.
Jeroen
Deed ik mijn waarde. Dit is wat ik vond:
De dag voor de storm werd er iets na zessen aangebeld bij
dierenarts Rebert van Buyten. Hij zat net aan zijn avondmaal,
met een pipet in de mond gebogen over een flacon
met narcosevloeistof uit eigen apotheek, omringd door de
stilte van de klok. Het bord warm eten voor hem was nog
onaangeroerd, eerst moest hij zijn wijn versterken. Omdat
deze routinehandeling niet te onderbreken viel ging hij
ermee door: hij zoog een kleine hoeveelheid op, zwaaide
het buisje over het bord tot boven het glas rode wijn daarnaast,
telde de druppels hypnine die hij erin liet vallen,
sloot de flacon af met de porseleinen stolp. Tot nu toe was
het na het aanbellen volkomen stil gebleven, toen begon
de klok weer te tikken en stond hij op.
Zeg, het is zaterdag en ik breng de hele middag door achter het fornuis. Mogen we al?
Salut,
Eelco
Het verbaast me niets dat Klaas het niet kent, hij is een echte professionele wegmakert.
Echter hypnine is een veel voorkomende stof. Het wordt gewonnen uit de hyperbool van de hyppopotamus en is zonder recept te verkrijgen bij de hypotheek, sommige damesbladenmakers voegden jaren geleden de stof toe aan de drukinkt van hun producten en dat werkte als hypnopedie. Zo hebben ze hele volkstammen aan de slappe rosé gekregen. Later is er nog een synthetische variant uitgevonden met de naam prohypnine, de uitwerking op de hypofyse van vele hypochonders was toen, dat die massaal aan de Prosecco gingen. Geheel ongevaarlijk is dat goedje daarom dus niet! B)
Ruud.
Nu is de mus een heel onschuldig vogeltje maar een hyppopotamus is andere koek. Nederlanders hebben de gewoonte om in barre en onzekere vogeltijden bij te voeren. Maar kijk uit. Personen die het voeren niet kunnen laten zou ik adviseren de pipet niet te gebruiken. Bij de laatste “mus” kan dit gevaar voor de gezondheid opleveren. Ruud gaf het al aan; Prosecco!!!!!!!!!!! Eigenschuld.
John
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?