Diam kurk

• Udo Göebel

Graag advies van deze fijne groep wijndrinkers. Een van mijn leveranciers (rode wijnen rond de € 15,-) overweegt over te stappen van normale kurk naar DIAM. Dat is een merknaam voor een samengestelde kurk. Groot voordeel is een garantie dat er geen TCA problemen mee kunnen zijn.

Hij vraagt mij advies en hoe de acceptatie van dit soort kurken in Nederland is.

Dus zeg het maar!

Voor de zekerheid een plaatje van zo'n kurk:

• paul brasz

Doet wel erg goedkoop aan, dan toch maar liever schroefdop, of vinolok.

Gr. Paul

• Ruud Göebel

Udo, ik ben het met Paul eens, de markt in dat prijssegment is daar nog niet rijp voor! Maar dat gaat gerust wel komen!!

Ruud.

• Hendrik de vierde

BAH,

zelfs zo n composiet kurkje kan geen besmetting voorkomen.

Hendrik

p.s. bij Spaanse wijn kom ik zelden “kurk ” tegen

• TGG

Zulke kurken zie je toch vaker? Zelf zie ik het probleem niet zo, als de wijn maar goed is. Al dat sentimentele gedoe over het verdwijnen van de standaard kurk. Waarom gaat je leverancier niet over op een schroefdop, lijkt me nog goedkoper ook?

Vraag me echter wel af hoe een TCA besmetting kan worden voorkomen, maar das een ander verhaal.

Theo

• Robèrt Koopman

Ik sluit me aan bij Theo.

Zie het probleem ook niet zo, maak geen studie van de kurk.

Haal dat ding eruit en gooi het weg, keur het amper een blik waardig.

Gaat mij om de inhoud van de fles (:D

Hoe ze TCA voorkomen zou ik wel eens willen weten.

• TGG

Overigens Robert…. waarom weet ik niet… ik bewaar alle kurken… heb een heel stel 12 flessen kisten vol staan…. Miss Douvaine vind dat het tijd wordt om ze weg te doen, en de kisten te vullen met wijn. Maar ja, waar laat ik ze… in de haard?

TG

• John Copier

Ik bewaar ze ook. Het gaat mij om de opdruk op de kurk. Verder blijft het wat mij betreft gewoon kurk. Eenmaal per jaar zoek ik de kurken met bijzondere opdruk uit en de rest gaat naar de Wereldwinkel. Volgens zeggen wordt het hergebruikt en zoiets moet je natuurlijk ondersteunen.

Theo, in Frankrijk is er waarschijnlijk geen Wereldwinkel. Gewoon aan opa en oma meegeven.

Op de vraag van Udo kan ik kort zijn. Maakt mij niet uit. En waar hebben we het over? Over een wijn van rond de 15 euro. Is dat in twintig tien bijzonder? Gewoon doen.

John

• Robèrt Koopman

Lekker opstoken die dingen Theo B)

Of allemaal rechtop zetten op de vloer in de wijnkelder, maak je er een mooie kurkvloer van.

• Eelco van Wieringen

Zeg, een paar jaar geleden hebben wij op dit forum een aantal keren Rob Kies, directeur van Amorim Benelux, mogen verwelkomen. Ik wil ook zijn licht over deze kwestie laten schijnen en nodig hem middels een mail uit op het door Udo voorgelegde geval in te gaan.

Salut,

Eelco