Nit de Nin 2005

  • Hendrik de vierde

    Na ruim een jaar weer eens een fles van deze cult wijn opengemaakt, en 3 uur in de karaf laten staan.

    Het hele agressieve Velpon aroma is er gelukkig wat vanaf.

    Echter vage Bison kit aromaten prikkelen nog wel mijn (gevoelige :D) reukorganen.

    Mag hopen dat dit de komende jaren ook vervliegt?

    Zeker weten dat er dan een super wijn overblijft.

    Hendrik

  • petervB

    google eens op piqure acétigue oftewel azijnsteek en op ethylacetaat.

    ik kan je bijna garanderen dat de wijn wellicht allen deze fles fout is

    vr gr Peter

  • Juan

    Nee Peter, dan zit je er naast. De Nit de Nin 2005 is veullllllllls te jong en heeft heftig aceton in de neus gehad…….de geur is al 90% afgenomen….nog 2 jaar en hij is daar waar ie wezen moet…….

    Hasta Luego

    John

  • Peter vB

    Een wijn hoort gewoon niet naar velpon te ruiken. De velpongeur komt van ethyacetaat wat in de wijn komt door een reaktie van ethanol met azijnzuur.

    Je kan die vinificatiefout want dat is het, natuurlijk als typique voor de wijn beschouwen maar dan ben je net zo bezig als degenen die jaren geleden een grote Bordeaux prezen om zijn typische kurksmaak. Was onzin, de wijnen hadden gewoon kurk door de bekleding van de kelders met geimpregneerd hout.

    vr gr Peter

  • Juan

    Beste Peter,

    Dan hebben alle flessen Yquem 2001 (en nog heeeeel veel andere jaargangen en veel te jonge sauternes uit grote jaren) een vinificatiefout……..want dat hadden ze namelijk allemaal in de 1e jaren (net zoals de Nit de Nin 2005)

    Kortom: ben het niet met je eens………gewoon kwestie van laten rijpen…“velpon” neus verdwijnt en de grootse wijn komt te voorschijn……..

    Hasta Luego

    John

  • PetervB

    Velpon neus dat is lachen. Ethylacetaat oftewel een vinificatiefout die ik overigens nooit in Sauternes heb aangetroffen bestempelen als een typische eigenschap.

    Nog zotter is dat Ethylacetaat bij ouderen zou verdwijnen. Geef me de chemische reaktie waardoor in een anaerobe omgeving ethylacetaat wordt afgebroken in iets wat geen onaangename reuken achterlaat.

    Ik heb alweer spijt dat ik hier reageerde ik ben nog van de newsgroep genaratie waar je inhoudelijke discussies kon voeren met o.a. Christian Callec maar ook vele anderen die wat van wijn wisten. Hier is het geneuzel.

    einde discussie

    groeten aan Robèrt hij herinnert me wel denk ik

    vr gr Peter

  • Juan

    zo is het…zij die het altijd beter wisten….nu beter weten….en het ook altijd beter zullen blijven weten…bepalen ook wanneer het einde discussie is….

    dat jij bij jonge sauternes (vooral yquem) nooit “velpon” hebt geroken omdat dit blijkbaar technisch niet kan (tenminste niet zonder flesfout) is jouw probleem. Ik heb het regelmatig geroken en met mij vele anderen…..dan die personen veroordelen omdat dit niet kan zegt heel veel over jou als persoon……prima…..heel veel plezier met jezelf Peter…..je bent echt goed! (tu)

    Hasta Luego

    John

  • VinnoTIM

    Is het niet gewoon over geur en smaak valt niet te twisten…Even over het Ethylacetaat, een goedevriend van me gepensioneerd voedingsmiddelen technoloog, ruikt Ethylacetaat al in het kleinste stadium en naar veel walsen in het glas en inwerking van zuurstof ‘kan’ het voor het grootste deel vedwijnen en dat zijn mijn ervaringen ook…..

    En mijn ervaringen zijn ook dat het veel meer bij jonge wijnen voorkomt en niet bij oude wijnen

    Groet Timmus

  • Juan

    Timmus,

    Wat een geneuzel! je hebt net toch gelezen dat dit niet kan……of het moet een flesfout zijn natuurlijk…….tjonge tjonge….je weet er duidelijk niets van……..B)-

    Hopelijk blijft deze diskwalificatie alleen bij ons…….

    Hasta Luego

    John

  • VinnoTIM

    :D