Eiswein 1983

• Hans

Hallo,

Ik ben nog een redelijke leek op het gebied van wijn ondanks dat mn grootvader (ruim 10 jaar geleden) slijter was. Maar heb me nooit echt in verdiept ofzo maar kwam bij het opruimen van de zolder nog een hele reeks flesjes Eiswijn uit 1983 tegen.. Wie weet of het nog drinkbaar is? Wel heb ik ooit eens gehoord dat ijswijn in theorie 60 tot 80 jaar te bewaren is ?…

Alvast bedankt voor de info

Hans

• Freek69

Hans,

In theorie zou het inderdaad wel kunnen, maar dan moet het een goed jaar en een goed huis zijn. De plek waar je de wijnen hebt gevonden doet mij echter het ergste vermoeden. Zomesr wil het onder zo'n dak nogal eens warm worden. Wil een wijn zo'n hoge leeftijd bereiken, dan is hij gebaat bij een lieftst zo constant mogelijke temperatuur, goede luchtvochtigheid, en bij voorkeur ook donker en trillingsvrij. Ik ben bang dat de zolder aan een aantal van deze criteria niet voldoet. Maar aangezien je een aantal flesjes hebt gevonden…………..trek er eens 1 open!

Freek

• Ruud Göebel

Hans, een slijter is niet per definitie een wijnhandelaar of zelfs kenner! Freek heeft gelijk, de condities van bewaren zijn van belang. Zijn aanbeveling om een flesje open te maken en te laten proeven door lieden die er enig verstand van zouden kunnen hebben is geldig! Dus nodig een aantal prikbord prikkers uit voor het juiste oordeel, is de mening van:

Ruud.

• Eelco van Wieringen1

Er ontbreken namen en rugnummers, geef die eens. Plaats als alternatief een fotootje van het etiket.

Salut,

Eelco

• viniches

misschien zijn ze wel van J.J. Prum… die zijn zolderbestendig ;)

• Hans

Inmiddels al een flesje opengemaakt.. kurk was aan de onderkant bedekt met mooie wijnsteenzuurkristalletjes, verder goudgeel en dikke tranen aan het glas en een appelachtige en rozijnen smaak en erg zoet :)-D Gelukkig niet weggegooid dat was erg zonde geweest :D haha

Heb een foto gemaakt van het etiket voor de experts hier:;)

• Hans

Trockenbeerenauslese idem dito, maar na opening ook niks mis mee :D ‘'Oud’' over datum lijkende wijn blijkt dus (gelukkig) geen slootwater te zijn (tu):)-D

• Marco

Is er niemand meer die nog wat weet over bovenstaande Eiswein foto's? Niet interessant meer ofzo?! Ik heb ook een paar flesjes van diezelfde Wijnboer ‘'Weingut Gunderloch’' waaronder een Eiswein, en een paar flessen Auslese ook uit 1983. Allen trouwens in kelder bewaard

• lex

hoe maak je ijswijn het hele proces

• Dick Schinkel

Lex,

Even in een zoekmachine intypen en dan …………..