DOP DOC DOCG Italie hoe zit het ook al weer?

  • romke van dijk

    Ben een stukje aan het schrijven voor mijn binnenkort te starten webwinkeltje.

    Een van de gekozen Italiaanse wijnen is een DOP met de P voor Protetta. Waar staat dit op de kwaliteitsladder ten opzichte van de DOC en DOCG?

    Ik heb haast dus heel graag jullie snelle reactie.X(

    Vriendelijke groet,

    romke

  • Dick Schinkel

    Romke,

    Hopenlijk is dit snel genoeg:D

    Wat betekenen de afkortingen I.G.T. - DOC - DOP en DOCG:

    I.G.T. : Indicazione Geografica Tipica ofwel Indicatie van geografische oorsprong.

    Wijnen met deze kwalificatie zijn kenmerkend voor een geografisch gebied. De druifsoort moet voor minstens 90% afkomstig zijn uit het geografisch gebied. Tevens moet de wijn voldoen aan het juiste alcoholgehalte en, zoals een DOC en DOCG wijn, mag deze wijn een maximale druivenopbrengst per wijnstok per hectare met een maximale wijnopbrengst hebben om te voldoen aan de I.G.T kwalificatie.

    DOP: Denominazione di Origine Protetta ofwel beschermde herkomstbenaming.

    Naast I.G.T. is, in 1992, in de Italiaanse wetgeving ook D.O.P geïntroduceerd. De wet (afgedwongen binnen de EU en geleidelijk uitgebreid tot internationale landen buiten de EU) zorgt ervoor dat alleen de producten daadwerkelijk van oorsprong uit dat gebied zijn toegestaan in de handel als zodanig. Het doel van de wet is de reputatie van de regionale levensmiddelen te beschermen en de oneerlijke concurrentie en misleiding van de consument door niet-echte producten op te heffen. Deze wetten beschermen de namen van o.a. wijnen, kazen, hammen, worsten, olijven, bier, en zelfs regionale brood, fruit en groenten.

    DOC: Denominazione di Origine Controllata ofwel gecontroleerde herkomstbenaming.

    Wijnen met een DOC kwalificatie zijn kwaliteitswijnen die gecontroleerd zijn op oorsprong, productiezone en maximale druivenopbrengst per wijnstok per hectare met een maximale wijnopbrengst. Reden van deze controle is om overproductie tegen te gaan om zodoende de kwaliteit van de wijn optimaal te behouden.

    DOCG: Denominazione di Origine Controllata e Garantita ofwel gecontroleerde en gegarandeerde herkomstbenaming.

    Wijnen met een DOCG kwalificatie zijn uniek in hun soort en gegarandeerd van topkwaliteit. De DOCG wijn is t.o.v. de DOC verschillend doordat de wijn een “proeftijd” van 5 jaar moet doorlopen als DOC, voordat het de kwalificatie DOCG krijgt. Testen die worden uitgevoerd zijn te onderscheiden in twee testen:

    1) deze test vindt plaats tijdens de productiefase. Hierbij wordt de wijn dmv chemische analyses gecontroleerd

    2) deze test vindt plaats na de rijping en botteling. De wijn wordt gekeurd op o.a. smaak, geur en kleuranalyses waarbij wordt gekeken of deze voldoen aan de karakteristieken van de wijn.

    Na goedkeuring van bovenstaande testen mag de wijn de kwalificatie DOCG dragen.

    Met smakelijke groet Dick

  • romke van dijk

    Super Dick,

    Maar hoe zit het hiërarchisch.

    Is een DOP eenvoudiger dan een DOC.

    Of kan een DOC\G ook een DOP zijn? :S

    Groet en zeker dank!

    romke

  • Christian Callec

    Als ik het goed heb begrepen, …

    AOP / DOP = AOC / DOC + DOCG

    Maar ik kan mij vergissen, hé…

    M.vr.gr.

    Christian

  • romke van dijk

    Moeilijk uitleggen zeker Christian, als je niet zeker weet of je je niet vergist hebt…

    Maar in ieder geval een leuke formule om een nachtje over te gaan slapen :)

    Dank en groet,

    romke

  • Ruud Göebel

    Hoi Romke, ik denk dat DOP een Italiaanse vertaling is van wat ze in Brussel (lees: EEG hebben bedacht) De Italianen hebben hun eigen versies van DOC en DOCG hieronder laten vallen! De formule van Christian is dan zeker geldig! :)

    Ruud.

  • John Copier

    Romke,

    Even via de mail. Ik heb je adres nodig om wat zaken op te sturen.

    1. CD

    2. DVD

    3. Lectuur

    John

    Langskomen mag ook.

  • viniches

    Blijft een heisa met die kwalificaties…

    Naar mijn mening geeft een DOCG geen enkele garantie om beter te zijn dan een DOC…

    Een aantal producenten laten hun DOCG status bewust schieten om gewoon mooiere wijnen te kunnen maken.

    Mooi voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld gaja die een pietsie barbera of wat dan ook toevoegt aan de nebbiolo bij zijn topwijnen.

    Verder ken ik ook een aantal zeer mooie Barbera's maar uit bijvoorbeeld de Langhe… geen DOCG dus maar wel erg mooi.

    Sommige wijnmakers op dit gebied gaan ertoe over om aan de Barbera een scheutje Nebbiolo toe te voegen om de wijn net dat beetje extra geweld te geven.

    Die wijnmakers zijn de terreur van de kwalificatie dus eigenlijk al weer vooruit. Een mooi stukje eigenwijzigheid.

    als ze maar van de DOCG Brunello afblijven… hihihihihi

  • Roberto

    Beste Romke,

    Ik zie dat Dick Schinkel zo vrij is geweest om letterlijk onze teksten te kopieren van onze site…. geen wonder dat hij zo snel jouw vraag kon beantwoorden…Mocht je vragen hebben mbt italiaanse wijnen, dan hoor ik dit graag..

    roberto@gusto-pavan.com

    groet,

    roberto

  • Ruud Göebel

    Beste prikkers, het is in het verleden al eens vaker voorgekomen en veroordeeld, dus toch nog maar weer eens een oproep! Als je als prikker een antwoord weet op een hier gestelde vraag en het antwoord is niet door jouw zelf geformuleerd, maar gevonden op het WWW, doe dan even aan bronvermelding. Dit doet recht aan de oorspronkelijke auteur, maar geeft volgens mij aan de “vinder” van het antwoord, ook een beter gevoel.

    Ruud.