Horizontaaltje Luis Canas

• Mathieu Wechseler

Zoals beloofd, hier mijn bevindingen van de Canas-wijnen.

Getriggerd door marria22 (man of vrouw? echte naam of niet?….ik zou het op prijs stellen om te weten wie marria22 is? Het lijkt wel een wachtwoord!) heb ik van de week geduldig de folder van de Sligro zitten afwachten. Luis Canas ken ik al een tijdje en zijn wijnen spreken mij over het algemeen zeer aan. Klassiek en toch ook een vleugje modern.

Zaterdag, hup naar de Sligroot en wat wijnen ingeladen. Vandaag in de karaf geschonken en weer terug in de fles en vervolgens uitgebreid geproefd (heerlijk om de tijd te nemen voor slechts vier wijnen).

Mijn absolute favorieten zijn de witte Rioja en de Seleccion de la Familia. Hieronder mijn bevindingen.

Rioja Blanco 2011 Luis Cañas

Barrel fermented

Sligro EUR 4,65 (in de actie)

Geproefd: 25-11-2012

85% Viura 15% Malvasia

gemiddelde leeftijd stokken 50 jaar

gisting in nieuwe barriques 75% Frans en 25% Amerikaans eiken gedurende 4 maanden “sur lie”

Vrij lichte strogele kleur (piepjonge kleur)

In de neus wat citrusfruit, gekneusd groen en wat mineralen. Ook een lichte houttoets. Getoaste aroma’s.

In de mond pittige aanzet van groene appel, citrus en ook weer vers groen. Ook een zekere kruidigheid, op de achtergrond aangename houttonen en vooral ook grip en vetheid. Mooi filmend.

De wijn is van het type “vol” en vertoont ook een mooie frisheid.

Lange afdronk met stevige grip op het einde.

Ik ben verrast door de kwaliteit en nog meer door de prijs!!!

We dronken hem zojuist bij tonijntartaar en dat gaf de wijn een extra boost. Perfecte begeleider bij het gerecht.

Mooie eetwijn met inhoud, karakter en vooral grip (die grip komt vooral door de fijne zuren in de wijn)

Nu mooi op dronk. Ik heb niet zoveel ervaring met dit type wijn m.b.t. rijping op fles, want hij doet denken aan witte Côtes du Rhône en witte CH9dP om precies te zijn, maar ik schat dat ie nog 2 tot 3 jaar meegaat.

Score: 15,5/20 (89/100) …en dat vind ik, gezien de prijs, wonderbaarlijk!

Rioja Crianza 2009 Luis Cañas

14,5% alc.

Sligro EUR 6,10 (in de actie)

95% Tempranillo, 5% Garnacha

gemiddelde leeftijd stokken 30 jaar

12 maanden rijping op 60% Frans en 40% Amerikaans eiken.

Middeldiepe robijnkleur.

In de neus rood bessenfruit, bramen en ook wat kruidigheid. Geen complexe of expressieve neus, maar gewoon fruitig en kruidig met zelfs een hint van “garrigue” (die moet dan haast in het Rioja-gebied ook voorkomen).

In de mond veel rode bessen en ook bramen. Vervolgens houttonen en kruidigheid. Ook hier weer mooie grip vanwege fijne zuren en nog stevige tannine. Het is allemaal nog wat nerveus en nog niet alles op z’n plaats. Goede concentratie en ook wat mineraliteit.

Gemiddelde afdronk met grip en tannine op het einde

Is nu op dronk, maar zou gebaat zijn met nog een jaar rust. Houdbaar tot 2014/15

Score: 15+/20 (88/100) …en ook hier geldt een zeer goede pk-verhouding

Rioja Reserva 2005 Luis Cañas

14,5% alc.

Sligro EUR 8,50 (in de actie)

95% Tempranillo, 5% Graciano

gemiddelde leeftijd stokken 40 jaar

18 maanden rijping op Frans en Amerikaans eiken, barriques gemiddeld 2 jaar oud.

Middeldiepe kersenrode kleur met ietsje oranje in de kern.

In de neus donker fruit, bosfruit. Ook wat koffie- en teeraroma’s. Over het algemeen donkere tonen.

Op dit moment nog vrij gesloten, maar die gaat zich nog ontwikkelen

In de mond zoet braamfruit en sappige pruimen (donker fruit dus). Behoorlijk stevige tannine nog. Veel vulling en concentratie. Aardse tonen en mineralen. Mooie frisheid ook die de wijn aldoor begeleidt.

Kruidigheid vanaf het midden tot het einde. Gemiddelde tot lange afdronk.

Prachtige Rioja met kracht, terroirtonen en een enorme tanninestructuur.

De wijn is nu reeds te drinken (bijv. bij een stevig gekruide vlees- of wildschotel) maar wordt m.i. nog beter na een jaar of drie/vier.

Houdbaar tot 2016/17

Score: 16/20 (90/100) …en ook hier geldt een zeer goede pk-verhouding

Rioja Reserva 2005 Seleccion de la Familia Luis Cañas

14,5% alc.

Sligro EUR 11,40 (in de actie)

85% Tempranillo, 15% andere druivenrassen

20 maanden rijping op nieuw eiken 50% Frans en 50% Amerikaans.

Middeldiepe tot diepe robijn/kersenkleur met nog maar weinig ontwikkeling naar de rand toe.

In de neus rijp braamfruit, pruimen, hint vanille, specerijen. Hele fraaie neus die veel belooft.

In de mond veel rijp en sappig braamfruit, cassis en pruimen. Veel concentratie en zeer fijne tannines, poederachtig. Geweldige balans tussen zoet, zuur en ook mineralen en op het einde die aangename bitterheid van de fijne tannine. Ook hier een mooie frisheid die de wijn van begin tot einde begeleidt.

Fraaie houttonen die op de achtergrond waarneembaar zijn in de vorm van romigheid en babbelaar.

Een complete wijn met karakter, finesse, diepgang en bewaarpotentieel.

Lekker lange afdronk.

Wat een wijn, alles zit erop en eraan. Nu reeds lekker op dronk, maar kan zeker nog 5 tot 6 jaar (of langer) rijpen waardoor het geheel nog afgeronder en rijper gaat worden en meer finesse aan de dag gelegd zal worden.

Een klassieke Rioja uit een groot jaar van een gerenommeerde producent .

Score: 17+/20 (93/100) …uitstekende pk-verhouding

• WilD

Top PN (tu). (daar kan Neil Martin nog een puntje aan zuigen)

Gr, Wil

• Juan

Hey Mathieu

Ik heb mijn kelder ook volgeladen met de Seleccion de la Familia 2005. Gisteren geproefd en gaf hem ook 93+/100. Prachtwijn voor dat geld!

Hasta luego

John

Ps is het trouwens de goedkoopste wijn ooit met 95 Parkerpunten (of hoger)?

• Hendrik de vierde

Met alle respect maitre Mathieu, de Reserva Familia heeft naar mijn smaak op dit moment een te grote bos hout voor de deur liggen. ( en ik sta toch niet te boek als hout-hater:D)

Fraaie houttonen die op de achtergrond waarneembaar zijn???

Mijn openhaard vloog vanzelf in de fik>:D<

Spreek u binnenkort in Oudewater,

Hendrik

• Hendrik de vierde

Dit laat onverlet dat met een paar jaar geduld dit een superkoopje is

• Mathieu Wechseler

Goed gezien John! Inderdaad een prachtwijn voor dat geld.

Amitiés,

Mathieu

• Mathieu Wechseler

Harry, ik verheug me op vrijdad a.s. om ff bij te praten. Het overwelmende hout kon ik niet ontdekken in de Seleccion de la Familia, maar dat is een perssonlijke perceptie!

Amitiés,

Mathieu

• Willem(***)

Hey old Friend!

heerlijke PN man, ouderwets genieten van jouw wijnbeschrijving.

Ik dronk vandaag ook de Familia Rioja en deel jouw PN grotendeels. Als ik naast alle positiviteit een vleugje kritiek mag laten horen dan zou dit zijn dat ik wat vulling mis in het middenstuk. Maar dat komt wellicht weer door een teveel aan Artadi wijnen de laatste jaren.

Amitiés

Willem

• Mathieu Wechseler

Hey Willem my man. Uiteraard kan Canas niet aan Artadi tippen. Hoeft ook niet, want Canas kent z'n plek en vervult die met verve!

Amitiés,

Mathieu

• P.Woesthoff

Oehhh Mat, Tjeerd uit de Bilt had aardig wat Cañas liggen toentertijd..

Pat had toen de Rioja Reserva 1997 Seleccion de la Familia Luis Cañas

geproefd ergens in 2005

Neus: vanille/aarebei/tabak/leer/aards

Choco in de mond, aarebeitjes kwam ook weer flink naar boven

tannine en zuur dartelen er lekker doorheen.

P r a c h t i g !

17,5/20

ps. wanneer gaan we weer naar Stairway? (:D