Produttori del Barbaresco riserva Moccagatta 1982

• Freek69

Zoals een aantal van jullie wellicht weten is prikker Thijs sinds een maand of 2 Alkmaarder. Op maar liefst 8 minuten lopen heeft hij een leuk appartement betrokken. >:D< De donderdagavond is een beetje ‘onze’ avond geworden, want mijn vriendin heeft dan workshop in onze winkel, en de mannen kunnen dan wel een verzetje gebruiken. Zo ook giseravond! Ik had een heerlijk Jamie Chili con Carne gemaakt en besloot hierbij bovengenoemde wijn te ontkurken.

Produttori del Barbaresco Riserva Moccagatta 1982: Pop and pour. Prachtige iets dakpanoranje kleur. Heerlijke snuffelwijn mooi fijn rood fruit, soms neigend naar geconfijt fruit, viooltjes, maar ook hints van ijzer, thee en fijn hout. Prachtige balans, opvallend fris en eindeloze afdronk. Het was een uitstekende match met het eten. Opvallend dat de wijn in het glas donkerder werd, dat maakt leeftijd schatten bij een wijn die al een tijdje in het glas staat een stuk moeilijker! Beiden hadden we niet de indruk dat de wijn beter werd in het glas, maar zeker ook niet slechter! Prachtglas en dat blijft hij ook nog wel wat jaartjes! 93/100

Weer een bewijs….en dat heb ik al vaker meegemaakt…..dat de wijnen van deze cooperatie bijna onovertroffen zijn in hun PQ verhouding!

Freek

• tomm

Hi Freek,

één van mijn lievelingsdomeinen. ik krijg het warmer als ik aan hun micro-cuvées denk dan aan bv gaja barbaresco.

Goed te lezen dat ie het nog zo goed doet. heb vorige maand nog een Pora 1982 geopend en die is ook nog in topconditie. heb ook nog meerdere flessen Pora 1978.

Btw, je brengt me op een idee, vanavond of morgenavond één of andere Barbaresco in het glas !!!!

• Chris

Alkmaar is om de hoek bij mij, kom wel eens langs op een donderdag…………:D:D , ben ook een grote fan van de coop. maar zo oud als die van jou heb ik ze niet liggen meer v.a. 2004 . Mooie pn Freek .

Ook de wijn uit langhe is zeer koopwaardig (van de coop).

Gr.Chris,

• Peter vdB

Fijne notitie, Freek, ik heb binnenkort twee avonden Piemonte in het verschiet, verheug me erop.

• romke van dijk

Dacht ik trek ik ook een wat oudere jongen uit de kelder….

Barolo 1971 Riserva Speciale CV Paolo Colla La Morra

En dan…. eerst maar Audouze….

Neus zeer tertiair… maar niet stuk…maar niet lekker

In de smaak rozijnen, amandel/marsepijn (zall de periode wel zijn). wel Ok aardige afdronk.

Zeker niet stuk, maar meer een wijn die je met ‘lot’genoten deelt :) Om snel weer door te gaan met het volgende kelder slachtoffer :)

Toch wel bizar ruim 40 jaar en nog steeds echt levend, maar wel een beetje alzheimer, reuma, osteoporose usw

tijd voor wat vitaals, kocht onlangs wat krachtigs uit de rioja 2005 of zo… slechts 148000 flesjes geproduceerd…

Lieve mensen in Oudewater, ik lees heel graag jullie ervaringen, ik sla me hier wel alleen door heen.

romke

• Freek69

Romke,

Wat leuk! Met zulke oude wijnen, uit 60 en 70 jaren moet je het treffen! Flesverschil bij zulke oude wijnen is meer regel dan uitzondering. Vergeet niet dat Piemontese wijnen uit die periode vaak de provincie niet uitkwamen, de grote hype is pas van later tijdstip! In die tijd beschikte men nog niet over temperatuurgecontroleerde kelders etc. Daarnaast is dit een wat minder gerenommeerde producent, dus dat zal zeker meespelen.

Ook ik heb, net als Tom, nog wat oudere jaargangen, waaronder 1971 Rabaja en Pora 1974. Ik ben toch heel benieuwd hoe die er nu voor staan!

Uiteraard speelt smaak ook een grote rol, ik ben fan van gerijpte nebbiolo! Hoewel deze 82er nog verre van belegen was!!

Freek

• Willem(***)

Hey Freek,

ik heb nog slechts 1 wijn van de serie van deze coop, het waren er ooit meer.

Ik deel al het enthousiasme, waar kopen we dit spul momenteel is het nog een beetje betaalbaar?

gr

Willem

• Freek69

Willem,

Zojuist piste ik naast de pot bij 2 loten op Ebay. Een lot van 12 flessen Pora 82 en een van 12 flessen Asili 82. Die gingen uiteindelijk iets over de 30 per fles naar een andere eigenaar! Achteraf gezien nog wel een redelijk koopje. Vergelijkbare loten een maand of 2 terug gingen onder de 340, dus ik had stille hoop…… Helaas! Komt wel weer eens wat voorbij!

Voor diegene die niet het risico willen lopen slecht bewaarde flessen te kopen, zijn recentere jaargangen tussen de 25 en 30 te koop. Momenteel is de 2007 riserva reeks, de meest recente jaargang die leverbaar is. Ik zag nog een zwikkie voor iets boven de 23 >:D< bij Garofalo in italie. Heb zelf wel eens wat bij hen besteld, redelijke verzendkosten (ik meen 35€ voor 12) en ook goed verpakt.

In april 2013 komt de Riserva 2008 op de markt, en voor wie heeft opgelet in de laatste WA…..:)o Ik stel een gezamelijke inkoopactie voor!!!

Ciao,

Freek

• Ronald Heijden

Hoi Freek,

Altijd in voor een gezamenlijke inkoop heb ik alvast wat flesjes die rondom mijn AOW leeftijd op dronk zijn.

Al heb je tegen die tijd wel kans dat dit pas rond mijn 70e zal zijn ………

Groeten,

Ronald Heijden

• Chris

Ook ik ben wel in voor de gezamelijke inkoop, Alkmaar is zo ver nog niet :D.

Gr.Chris,