PN Il Poggione Brunello 2004

• MartinL

Van de week deze wijn open gemaakt met toch wel wat verwachting.

Il Poggione Brunello di Montalcino 2004

14,5%

In de neus eerste aanzet fruit, braam iets gestoofd en het typische sangiovese neus (weet niet met wat ik dit moet identificeren)

In de mond hier hetzelfde als de neus braam wat kers iets gestoofd wat zacht tannines met erachteraan een enorme zuurgraad.

Ook in de afdronk overheersend zuur.

Damn wat een tegenvaller na de 1e fles geopend en geproefd te hebben begon ik te twijfelen of de fles wel goed was bijna geen body, ronding zachtheid fluwelig het had het allemaal niet, wel veel zuren.

Toch maar een 2e fles opengemaakt om te vergelijken.

En hier precies hetzelfde erg jammer gezien mijn eerdere ervaringen met Brunello.

Na 3 dagen de flessen gedeeltelijk gekaraffeerd en in de fles te hebben laten staan en herhaaldelijk geproefd te hebben zijn deze uiteindelijk verdwenen in het gootsteen putje, geen verbetering.

Kan ik hier nu concluderen dat de wijn op zijn retour is ? ik weet het niet, iemand hier ervaring mee en kan/moet je een Brunello uberhaupt bewaren ?

Vriendelijke groet,

MartinL

• tomm

i second your opinion Martin

http://wijn.startpagina.nl/prikbord/read.php?3319,16149070,16149641#msg-16149641

• H.P.B.

Je bevindingen verbazen me… Heb deze wijn jong gedronken en war er behoorlijk van onder de indruk en was er ook van overtuigd dat deze in de loop der jaren verbetering in het verschiet zou hebben.

Ik ben meteen naar de kelder gestiefeld om er ééntje te halen… Kom ik later deze week op terug als de boel op temperatuur is en de maaltijd het toelaat.

Was toch de ‘brunello van het jaar’ volgens Galloni…Ik ben benieuwd!

• MartinL

@HPB Ben benieuwd naar je bevindingen.

@Tomm, ja zo ervaar ik deze ook.

Vriendelijke groet,

MartinL

• iRalph

ik dronk m ongeveer een half jaar geleden en toen vond ik m zeer mooi. Wel nog gesloten en compact. Ik ga binnenkort nog een fles openen en ben benieuwd of ik dezelfde ervaring zal hebben als jij

• H.P.B.

Vandaag de proef op de som genomen…

fles vroeg in de middag geopend en schouder leeggekieperd en fles rustig laten staan…

Om uurtje of 5 eerste bodempje in het glas… Interessante neus maar ietwat vermoeid. In de mond fris zuurtje in de aanzet en aardig wat fruit maar vervelend zuurtje wat in de keel bleef hangen.

Nu vier uur verder en het is inderdaad ontluisterend. Er kwam gewoon weinig en de zuren bleven maar overeind staan en de neus bracht meer en meer bejaardheid.

Geen idee wat er met deze wijn mis is gegaan… In haar jeugd geweldig en veelbelovend maar maakt het absoluut niet waar.

Ik maak me ook geen illusie dat dit een gesloten fase is ofzo… het mist gewoon alle diepgang.

Wat te doen met de 2006? Is nu net zo schitterend als de 2004 toen maar ja… Ik opteer voor nu genieten van de kracht en het fruit maar wellicht was 2004 gewoon een misser?

Ik hoop niet dat het het jaar was want ik heb nog wat Poggio di Sotto en Madonna del Piano liggen…

Gelukkig was de PN van Juan voor de Poggione Riserva wel goed dus dat geeft hoop…

Zeer jammer… had ze achteraf bekeken gewoon veel eerder moeten drinken.

• romke van dijk

Gisteren bij mij thuis een gpshtje gedaan.

Een van de tien was de Il poggione 2004. Ben erg teleurgesteld. Behoorlijk tertiair, nergens finesse, spanning of lengte.

Matige Brunello… Nog 5 flessen te gaan.

Op CT lees ik andere, heel positieve berichten. Meestal met de opmerking nog jaren van af blijven.:S

Gelukkig had een van de proevers de appelatie en het jaartal helemaal goed.:)

romke

• iRalph

Toevallig gisteren 2 glazen hiervan gedronken.

NIets tertiair. Piepklein beetje gerijpt en best verfijnd juist. De wijn is echter ook nog zeer compact en gesloten. Ik denk ook dat deze wijn nog lang mee kan. Ik vind m te jong op dit moment. Waar ik t wel mee eens ben dat het niet op en top genieten is als je de wijn nu drinkt

• romke van dijk

Mooi dan gaat het met een gerust hart op de veiling!

• iRalph

:D