hulp gevraagd

• jenny.hmns

Hallo Tom,

Tayac was ook mijn eerste gedachte maar dat wapen plaats ik daar niet

Als ik mag gokken trek ik toch meer naar een gebied van kruistochten enz.

Of pelgrimage en dat liep toendertijd dacht ik meer in Saint Emilion en Pomerol

Kan de wapenspreuk ook niet thuis brengen In Hoc en dan lijkt het op mero of merd daar kom ik niet verder mee

Allemaal super bedankt voor jullie hulp

grts

Jenny

• tomm

wapenschild moet je je geen fluit van aantrekken. de cannière gebruikt dit om indruk te maken en/of omdat dit het hun familieschild is. Het geeft echter geen symbolische waarde aan de wijn in de fles. kijk naar de foto van Mats en je zult merken dat ze hetzelfde schild gebruiken voor een pomerol wijn.

• jenny.hmns

Je hebt gelijk dat staat ook op die etiketten

Blijft puzzelen

grts

jenny

• Robèrt Koopman

Plaatje in de bijdrage van Ruud gezet B)

• jenny.hmns

en wat is de 1 er cru!

grts

Jenny

• tomm

vroeger was het schering en inslag om 1 Cru op pomerol etiketten te vermelden, zeker bij negociant bottelingen. 1 cru is geen beschermde vermelding in pomerol.

heb je dit werkelijk nog nooit gezien ?

• jenny.hmns

Tuurlijk dat staat overal op en heeft niets te betekenen.

Ik bedoel dat staat niet op het Chambolle etiket van Ruud

grts

Jenny

• Ruud Göebel

Jenny, bij nadere beschouwing is het gebruikte heraldische familie/firma wapen een bijelkaar geharkt zooitje. Zoals Tom al opmerkte was alles gericht om een “eerbiedwaardig” wapen neer te zetten. Welnu: de “kroon” bestaat uit gestileerde bladeren van de europese eik en de drie afgebeelde tonnen verwijzen naar alle waarschijnlijkheid dat het bedrijf ook bindingen had met tonnellerie. Dit wordt nog versterkt door het stuk gereedschap onder in het wapen, dit is een zgn. “haalmes” om hout een ronde vorm te geven. Men gebruikte vroeger dit soort gereedschap in de scheepsbouw van houten schepen maar ook voor het vormgeven van duigen van wijnvaten. Dat er een gestileerde druiventros is afgebeeld lijkt mij voor hun bezigheden logisch. De bischops-staf en mijter lijken mij symbolen om ook het “aanzien” van het bedrijf te benadrukken.

• b.cloquet@telenet.be

Hallo,

Ik viel toevallig op de discussie over het wapenschild op de flessen van de negociant bottelaar De Cannière en vond het leuk om te lezen wat er allemaal over verteld wordt.

Zelf ben ik de kleinzoon Jules De Cannière die de eigenaar van het huis was.

Indien jullie interesse hebben kan ik even navragen aan mijn tante (dochter van Jules De Cannière en zuster van mijn moeder) wat het wapenschild eigenlijk echt betekent, aangezien zij het vroeger ontworpen heeft.

Misschien kan het leuk zijn om de werkelijkheid te confronteren met wat er op de site gepost werd.

Groeten,

Benoit Cloquet - De Cannière

• jenny.hmns

Hallo Benoit,

Graag alle toelichting is welkom

grts

Jenny