Hotel Moselschild te Urzig langs de Mosel

• Marco***

Binnenkort ben ik 10 dagen in de Mosel. Nu heb ik gezocht in de historie op Hotel Moselschild te Urzig omdat ik mij herinnerde dat dit erg goed was.

Ik kan niet veel vinden op dit moment op prikbord, maar wie kan er iets over vertellen?

John Copier?

Ik tref Romke daar ook kort en die wil vast ook wel ergens goed eten(:P)

Mijn verblijf is in Losnich en ik ken het gebied vrij goed, maar wie heeft nog een goede tip voor een wijn of eet adres?

Losnich ligt globaal tussen Bernkastel en Traben.

Ik ga in ieder geval naar Molitor en wellicht weer eens naar Marco in Wittlich.

Bedankt alvast voor jullie tips!

Gr,Marco

• John Copier

Marco,

Hotel Moselschild is gewoon een prima hotel met restaurant. De Pünderich-gangers kennen dat restaurant van de openingslunch. Romke dus ook. Daarnaast ben ik er verschillende keren bij mijn bezoeken aan de Mosel geweest. Is mij nog nooit tegengevallen. Is het mooi weer dan zit je op de eerste verdiep buiten met de bol in de zon. Ze hebben een mooie wijnkaart en eigen wijn meebrengen is geen probleem. Ben je eenmaal in Ürzig dan moet je beslist naar Weingut Alfred Merkelbach. Kijk even in het archief van dit WPB. Ik heb er vorig jaar iets over geschreven. Oer-Duitse wijn zoals Duitse wijn moet zijn. De beide heren, ver op leeftijd, lijken zo uit de Muppetshow te komen maar een wijnen….! Geweldig. Maak even een afspraak +49 (0)6532 4522. Het adres is Brunnenstrasse 11, zowat midden in Ürzig. Beslist langsgaan. Wat zeg ik, je MOET, en laat hier weten wat je er van vond. In Pünderich breng je een bezoekje bij Clemens Busch. Kijk op http://www.clemens-busch.de Kirchstrasse 37. In Lösnich zal wel iets zitten maar waarschijnlijk van weinig belang. Ik ken daar eigenlijk niets. Maar rij door naar Zeltingen-Rachtig en je komt bij Weingut Selbach-Oster http://www.selbach-oster.de . Het huis heeft prachtige wijnen van de Steillagen Zeltinger- en Wehlener Sonnenuhr, de Schlossberg en Domprobst. Genoeg om je nu vast lekker te maken.

• Mathieu Wechseler

Ook ik heb goede herinneringen aan Moselschild te Ürzig. Lekker klassiek en een mooie wijnkaart.

Amitiés,

Mathieu

• romke van dijk

OK Moselschild was dus de start van onze trip.

Heerlijke plek. Aangenaam verpozen :).

Een andere keer hebben we heerlijk geluncht in de serre van een restaurant. Daar werd ik helemaal blij van. Wat was de naam en adres van dat restaurant ook al weer John?

Groet,

Romke

• John Copier

Romke,

Daar lig ik ook wel eens aan te denken. Ik weet het niet meer. Ik vraag mij af of wij die lunch hebben genoten toen wij naar Philipp Kuhn zijn gegaan. Kan ook voor ons bezoek bij Knipser geweest zijn. Wellicht kunnen anderen ons even helpen. Ik heb het jammer genoeg niet vastgelegd. Inderdaad een restaurant om voor om te rijden. Maar waar o waar…

• John Copier

Juist Mat, om U tegen te zeggen. Die wijnkaart dan. BYO is dus niet nodig maar ze doen het wel.

• John Copier

Een nog niet door de massa uit Nederland ontdekt Weingut vind je hier; http://www.alter-klosterhof.de/index.html In Ürzig zit aan de Mosel-oever een Strausswirtschaft. In de tuin in de zon met een glas riesling is het goed toeven. Als hapje voor bij het glaasje vraag je naar de “Handkäse mit Muzik”.

Maak een afspraak om langs te komen, vraag naar Benedict, en laat je de jaren goed smaken. Prijs/kwaliteit is geweldig, zeker op Spätlese en Auslese niveau. Je slaapt ergens anders maar vraag of je de kamers (ze verhuren er een aantal) even mag zien. Goed voor een volgende reis naar de Mosel.

• Marco***

Bedankt voor de tips John! En als jij zegt dat ik naar de gebroeders Merkelbach MOET, tja, wie ben ik dan om dat niet te doen?

Dus ga ik (en Romke gaat mee) op donderdag 9 mei. Ik beloof je verslag te doen op dit prikbord.

Bij Hotel Moselschild ga ik proberen een keer te lunchen.

Zit zelf in Losnich in een prachtige FEWO met Moselblick!

Al vele, vele jaren boek ik daar jaarlijks de Wanderfrühling. Dit jaar met het thema: “Weinhandel auf der Mosel – Wirtschaftsstraße Mosel”.

http://www.gebrueder-simon.de/aktuelles.htm

Dus dat is 4 dagen bomvol met wandelingen en wijn drinken. Elk jaar weer een waar feest!

Gelukkig ben ik er al op 4 mei, dus genoeg tijd voor ontdekkingen.

Ook het Alter Klosterhof klinkt een bezoek waard. Kan bijna niet wachten het allemaal te beleven daar in de pracht Mosel.

Op de dag van aankomst lunchen we bij Philipps Eckstein in Graach. Eenvoudig eten op de kaart, maar vers en het mooiste uitzicht van de hele Moezel.

http://www.weingut-philipps-eckstein.de/weingut-Dateien/winzerwirtschaft/wws.html

Kortom we vermaken ons wel. En nogmaals dank voor de tips! Ik maak verslag bij terugkomst.

Gr,Marco

• John Copier

Ik neem aan dat je vanaf de Moseloever de weg naar boven naar de Schäferei in Graach neemt. Let dan eens op de muren naast de weg. Daar hebben ze kleine nissen in aangebracht. Wij katholiekjes zouden daarvan het juiste gebruik moeten kennen.

• Ronald Heijden

Hoi Marco,

Hoe laat hebben jullie in de planning staan om naar Merkelbach te gaan ?

Zit op 50 minuten afstand rijden die dag en het lijkt me wel leuk om

me bij jullie aan te sluiten als jullie mij ook leuk vinden natuurlijk :D

Groeten,

Ronald