Doen!
We lunchen donderdag 12.00 sharp bij Weingut Philipps-Eckstein Panoramastrasse 11 54470 Graach-Shaeferei / Mosel
Direct daarna op excursie
romke
Ik weet niet of het nog bestaat, maar ga ook eens langs bij Alte Thorschanke in Wintrich. Ik ben daar kort na de opening geweest. De wijnkaart bood, voor mij toen, minder bekende, goede wijnboeren met een goede keuken.
wijntip
proef vooral 2012 wijnen want dat iis een goede jaargang!
Gr
vanuit Rüdesheim am Rhein
Dank ook aan Albert voor de tips. In de FEWO gelukkig Wifi, dus ik kan gelijk verslag doen.
Ben pas 2 dagen in de Mosel, maar kan er al een boek over schrijven.
Gister bij ons bevriende weingut binnengelopen……..www.gebrueder-simon.de
In het dorpje Losnich, tussen Urzig en Krov. Iets verder ligt Bernkastel en Traben-Trarbach.
afijn, na vele flessen proeven (en drinken) nog ternauwernood ergens kunnen eten.
Tja, de Duitsers zijn punktlich, ze eten allemaal om 6 uur. Wij kwamen bij hotel Heil om 8 uur en het lukte nog net.
Vandaag Weinlagenfest in Senheim. Een dorpje verder ligt Mesenich en samen organiseren ze een weekend met eten en wijn in de wijngaarden.
Boven de Moezel loopt daar een pad waar allerlei weinguts hun tentje hebben staan. Je kan er allerlei hapjes eten en wijn drinken voor weinig.
Een kartoffel salat voor 2 euro (een bord vol) en een flammenkuchen voor 3.50 euro.
De wijnen varieren van 1.50 tot 3 euro per glas. Leuk om mee te maken.
Wat minder toeristen hier, het lijkt zelfs rustig. Volgens de locals hier ook een gevolg van de crisis.
Wordt vervolgt de komende dagen. Dan o.a. op excursie bij de broers Merkelbach in Urzig.
Gr,Marco
Dat is minstens 30 jaar geleden dat ik in Senheim ben geweest. Nee, fout Senhals. De andere zijde van de brug precies in de knik van de weg. Senheim en Senhals is één gemeente. Ik ben gelijk gaan zoeken of ik de Strausswirtshaft met de grootste schnitsels die ik ooit op het bord heb gehad kon vinden in Senhals. Helaas niets van herkenning op internet terug te vinden. Rij een klein stukje door naar Ediger-Eller. Ook zo'n dubbeldorp en geef op je tomtommetje Moselweinstrasse 60 in. De Freiherr von Landenberg van het gelijknamige Weingut staat op je te wachten. Geweldige kelder. Oud, ja zeker de kelder, maar ook de Riesling. Heerlijk. Ze hebben in Cochem ook een hotel/restaurant “Alte Thorschenke”.
http://www.mosel-weinproben.de
Wat ben ik nieuwsgierig naar jullie bevindingen bij de Muppets.
Ediger-Eller: ben ik vorig jaar geweest een gegeten bij http://www.winzerschaenke.de/kueche.php
Typisch gerechten uit de Mosel hier. Enorm gezellig ingericht en erg goed eten.
Wijnkaart viel helaas iets tegen, maar wellicht ben ik geen goed voorbeeld. (lees: te kritisch).
Maar als je echt goed en bijzonder wilt eten, dan zeker langs gaan bij Winzerschanke Fieden in Ediger-Eller.
Bestel dan de Rumfort !
-Wer die Überraschung liebt und gute Küche zu schätzen weiß, der bestellt Rumfort. Was es genau gibt, bleibt bis zum Servieren das Geheimnis der Küche. Trotzdem wird auf Wünsche Rücksicht genommen. Wer etwa eine Allergie hat oder einfach keinen Fisch mag, sagt es vorher und bekommt nur Gerichte, die solche Zutaten nicht enthalten.
Stammgäste wissen, es lohnt sich! Ein Gang folgt dem nächsten. Die Geschmacksknospen jubeln und der Magen wird immer voller. Trotzdem möchte man wissen, was danach kommt …
Vandaag bij Hotel Moselschild op het terras gezeten, met de bol in de zon. Helaas geen tijd voor lunch wegens een mooie lange wandeling door de Urziger Wurzgarten en omgeving. Ook langsgeweest bij Strausswirtschaft Alte Klosterhof in Urzig, maar daar helaas Die Tur vor der Nase, oftewel gesloten.
Wel stiekem even naar binnen gekeken in de Weinprobe kamer: ook daar heeft de tijd stilgestaan.
Volgens mij niet meer sinds de jaren 60 iets gewijzigd. Maar dat zijn juist de adressen waar je moet zijn!
Bedankt John voor je verhaal en wordt vervolgt.
O ja, vanavond een hapje bij Karin's weinstube in Erden. Spargeln uberbacken met Kase………
Vandaag was de grote dag voor een Weinprobe bij de gebroeders Merkelbach in Urzig.Geweldige proeverij gehad met uitsluitend Riesling wijnen.
Andere druivensoorten hebben ze niet. Ze hebben de beste Lagen, zoals Urziger Wurzgarten, Erdener Treppchen en Kinheimer Rosenberg.
Maar wat een belevenis bij deze broers, 76 en 78, en ze doen nog alles zelf in hun weingut.
Alleen bij de oogst is er wat hulp.
De proeverij is in hun huiskamer, waar de tijd heeft stilgestaan. Oude foto's aan de muur, oude meubels, een doorgezakt bankstel en geen computer of mobieltje te vinden. De post komt er nog dagelijks aan de deur.
De kelder hebben we ook mogen bekijken en alles zorg er erg netjes en geordend uit.
Van de Trockene wijnen hebben we de 2011 en 2002 geproefd. Allebei uit de Urziger Wurzgarten. De 2011 had veel aroma en intensiteit.
Maar hun specialiteit ligt in het bereik van de wijnen met Klassischer Fruchtsusse. De vele proefnotitie's laat ik maar even achterwege.
De wijnen zijn enorm goed en klassiek gemaakt. Allemaal verkrijgbaar voor tussen de 4.50 en 6.50. Ook een serie van tussen de 7.50 en 9 euro.
50% van de productie gaat naar de VS en een groot deel nog naar de UK.
Maar op slechts een paar uur rijden van Nederland ligt dit pareltje in de Mosel bij Urzig.Kennelijk bij de freaks bekend en de gids Eichelmann heeft dit adres nog steeds niet in hun boeken staan. Bizar.
Een bezoek voor de wijnliefhebbers een absolute must. En degene die nog steeds bedenkingen heeft bij Duitse wijn, na dit bezoek weet je hoe Duitse wijn kan zijn in het glas.
Gr,Marco
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?