Prikrestaurants: Mei 2013

• Robèrt Koopman

Dit draadje is bedoeld voor beschrijvingen van wijn-spijscombinaties (privé alswel in restaurants), restaurantbezoeken en restaurantrecensies. Wel plaatsen we daarbij de wijn-spijscombinaties, zowel privé als in een restaurant en de wijnkaart centraal en geven we in voorkomende gevallen aan hoe er wordt omgegaan met BYO/kurkengeld. Van een restaurant kunnen verder alle facetten beschreven worden als sfeer, inrichting, keuken, bediening en wijnkaart.

Ook korte berichten over bezochte restaurants zijn welkom. Notities over prijzen, open wijnen, sortering halfjes, kwaliteiten en de bevlogenheid van de Sommelier. Meld het hier, daar worden we met zijn allen wijzer van.

Webmaster en moderatoren

• John Copier

Nu nog 1000 inspecteurs aanstellen want zo'n maatregel vraagt natuurlijk om contrôle. Maar de zienswijze van de EU is wel juist. Kijk bij de groothandel wat er wordt aangekocht en je kan een redelijke inschatting maken of dit bericht juist is.

http://kurier.at/lebensart/genuss/olivenoel-kein-grund-fuer-eu-bashing/13.375.352

• Sander

Ik begrijp eerlijk gezegd helemaal niets van die zienswijze van de EU en vind dit weer een knap voorbeeld van Brusselse betutteling 8-).

Waartegen moet de consument dan precies beschermt worden? Tegen het feit dat een flesje vanuit een 5 liter blik met olie wordt bijgevuld? Ik heb de olijfolie nog nooit op de rekening zien staan in een restaurant, het zal me dan eigenlijk ook worst wezen waar het vandaan komt. Als het maar lekker is :).

Op deze manier zal de olie voor de restaurateur waarschijnlijk duurder worden. Dit moet aan de klant doorberekend worden, die uiteindelijk de verliezer is van weer zo'n zinloze maatregel.

• Chris

Ik ben het 100% met Sander eens.

Toen ik dit eerder deze week in de krant las, kwam bij me de gedachte op dat dit wel een van de meest zinloze regels is die de EU in het leven heeft geroepen. Echt weer een soort van paarse krokodil voor de EU.

Net als dat de restauranthouder bij andere ingrediënten, zoals vlees, vis, groenten de keuze heeft om topspullen voor te schotelen of goedkope en slechte troep, moet hij dat wat mij betreft ook hebben met de olijfolie. Ik zie echt het verschil niet. De klant bepaalt uiteindelijk gewoon of hij hetgeen wat is voorgezet (voor de prijs) goed genoeg vindt om nog eens terug te komen. Als dat niet zo is, is het snel gedaan met het restaurant. Daar is geen met belastinggeld betaalde EU-controleur voor nodig en daar hoeven de dure politici in de Toren van Babel in Brussel zich wat mij betreft ook niet mee bezig te houden.

Mvg,

ChrisW

• John Copier

Het leuke van deze onzin is de gedachte sprongetjes die bij mij spontaan opkomen en die dan stuk voor stuk als onbruikbaar worden afgevoerd. De EU die goedkope troep gaat weren en wat dan…? Dat vraagt om controle. Waar? In het restaurant, bij de boer, de klant, zeg het maar. Dat kan nog een aardige diskussie worden. Goedkoop maar wel lekker, wat doen we daarmee? De laatste oprisping die ik krijg is deze. De EU begroting gaat omhoog ondanks de Europese recessie waar we met z'n allen in rond dobberen, de regering is tegen maar onze MP gaat toch niet tegen de verhoging van de EU-begroting stemmen. We hebben weer wat extra geld en we bedenken wel wat leuke dingen zullen ze in Brussel redeneren.

Voor de Brusselse jongens en meisjes heb ik er nog een. Maak een EU-regel dat slechte wijn in een restaurant niet mag.

• romke van dijk

van de baan, gelukkig.

bron teletekst nos 127

• Robèrt Koopman

Storm in een glas water en iedereen kon weer even lekker tekeer gaan tegen Brussel :D

Dit topic is gesloten, er kunnen geen reacties meer worden geplaatst.