Weekendje Parijs: graag hotel- en resto tips

• Jan

Beste Prikkers,

Terugkerend gespreks onderwerp tussen mijn vrouw en ik is dat we weer eens met z'n tweeën (dus zonder kids) een weekendje Parijs zouden moeten pakken. En dit lijkt nu eindelijk te gaan lukken.

Het is voor ons al een decenniumpje geleden dat we voor het laatst in Parijs waren, dus mijn restaurant kennis is wat gedateerd (Is La Coupole nog steeds een leuke Brasserie of inmiddels een toeristenval geworden?).

Wie is recent in Parijs geweest en wil enige tips met mij delen?

We zoeken een leuk/goed hotel in centrum. Dit hoeft geen YMCA te zijn maar zeker ook niet Georges V of vergelijkbaar. Enigszins betaalbaar maar verder goed.

Ook stellen we restaurant tips op prijs. Ook hier geldt: dit hoeven zeker geen sterrententen te zijn maar het eten (en wijnkaart!) en de sfeer moeten goed zijn. Zo gingen we plm 10 jaar geleden graag naar Willies Winebar. Lekker eten en mooie wijnen (ach, het is zo simpel:)).

Ik realiseer me dat dit een wat brede vraagstelling is, maar jullie hulp wordt erg gewaardeerd.

Hartelijke groet,

Jan

• Chris

Beste Jan,

Ik heb zelf geen bijzonder goede tips. Maar ik ben wel erg geïnteresseerd in tips die je krijgt van anderen :)

Mocht je geen tips krijgen, dan zou ik de michelin gids van Frankrijk aanschaffen of via viamichelin.com een speurtocht naar goede restaurants ondernemen. Tot ruim tien jaar geleden kwam ik vaker in Parijs maar heb daar weinig bijzondere herinneringen op culinair gebied aan over gehouden. In veel andere regio's van Frankrijk (en in andere landen) heeft de Michelingids in latere jaren mijn leven op culinair gebied verbeterd. En dat niet alleen om restaurants met michelinsterren te vinden; ook in een lagere prijsklasse kun je daar van alles in vinden. Net als met wijn kun je m.i. gemakkelijk op critici als parker afgeven, maar is het denk ik nog altijd beter om blind achter deze critici aan te lopen dan blind op zoek te gaan/te kopen.

Mvg,

ChrisW

• Dick Schinkel

Dag Jan,

Via een vriend is me deze Bistro aanbevolen :

Chez Dumonet (117 rue du Cherche-Midi 75006 Paris, France)

Wel bekend, vlak bij het Louvre

Café Angelina (226 rue de Rivoli 75001 Paris, France).

En deze bistro:

Aux Lyonnais par Alain Ducasse (32 rue St-Marc 75002, Paris, France)

Veel plezier in Parijs………

Met Smakelijke Groet Dick

• John Copier

Maak een rondtour op deze site. Je komt dan vanzelf op leuke ideetjes.

http://www.o-chateau.com/

• John Copier

Deze blog hoort er natuurlijk ook bij. Deze man moet een ongekend sterke maag en lever hebben. Leeft in restaurants, slaapt er en… schrijft er over. Hij komt naar mijn idee Paris niet uit. Geweldig veel adviezen, waar wel en waar niet.

http://www.davidlebovitz.com/paris/

• Hendrik de vierde

30 jaar geleden was Petrus een voortreffelijk restaurant voor zeevruchten (verkochten ze ook rauw op de stoep)

Sindsdien mijd ik deze stad:D

p.s. ze bestaan nog steeds!

http://www.tripadvisor.nl/Restaurant_Review-g187147-d857969-Reviews-Petrus_Exploitation-Paris_Ile_de_France.html

• Olivier

Zoveel keus… een kleine greep:

Een van de beste deals is L'Astrance***, rue Beethoven vlakbij de Eiffeltoren. Fantastische, zeer verfijnde keuken waar veel gewerkt wordt met citruszuren en aardse smaken. Geen a la Carte, alleen menu's - maar dat kan al vanaf € 70 (lunch)! Ook een van de weinige plekken waar een wijnarrangement echt een aanrader is - anders is er genoeg moois op de kaart te vinden die zowaar ook wijnen van buiten Frankrijk heeft, met name veel mooie Duitse rieslings. Wel op tijd reserveren want deze tent zit begrijpelijkerwijs lang van te voren vol. Geen website, bellen dus.

Ook leuk: Relais de LouisXIII** - zeer klassiek, mooie schilderijen aan de muur - en je kan er drie gangen lunchen voor € 50 (twee jaar geleden) - en Au Trou Gascon*, met een vijfgangen dinermenu voor € 50. Accent op zuidelijke keuken (Gascogne), meerdere jaargangen Gauby (wit en rood) op de kaart een waanzinnige verzameling (Bas)-armagnacs.

Een van de leukste Bistro's is Melac, met heel veel wijnen per glas. Eten is boers, maar superlekker (de chacuterie- en kaasplank zijn aanraders) en de welbesnorde eigenaar houdt niet van waterdrinkers - er staat op een bord dat Water in deze tent alleen wordt gebruikt om de aardappels in te koken!

• Jan

Olivier, John en Dick,

Bedankt voor de goede tips.

Hier ga ik zeker wat aan hebben!

Hartelijke groet,

Jan

• Olivier

Check wel goed de openingstijden - veel restaurants zijn in het weekend (dus ook zaterdag) dicht.

Veel plezier!

• Jacob Molendijk

De spannendste winebars - Paris/ici

Misschien vind je hier inspiratie.

http://www.foodlog.nl/artikel/de-tien-leukste-winebars-in-parijs/

Veel plezier in Parijs

Jacob Molendijk

Drink more Riesling!