Voorverkoop Bordeaux 2012

• Berry

Beste Prikkers,

Ik ben benieuwd hoe jullie ervaring is met de voorverkoop van Bordeaux.

Met welke winkels hebben jullie goede ervaring? betrouwbaarheid/prijs……..

Al een idee wat je gaat inslaan? Of sla je 2012 maar even over?

2012 is voor mij een belangrijk jaar geweest….getrouwd en vader geworden. Ik moet dus 2012 gaan kopen :-)

Ik ben benieuwd!!

Gr, Berry

• Chris

Beste Berry,

Ik heb bijna medelijden met je dat je 2012 Bordeaux moet gaan kopen :)

Eigenlijk wilde ik net een draadje starten met als vraag of er überhaupt wel iemand Bordeaux 2012 heeft gekocht of gaat kopen. Ik heb in de afgelopen 12 jaar dat ik de Bordeaux EP volg nog nooit zo'n kille ontvangst van de nieuwe oogst gezien. Ik heb zelf in ieder geval nog geen fles gekocht en ben dat ook niet van plan.

Er zijn waarschijnlijk meer goede wijnwinkels waar je de wijn kunt kopen dan dat er echt goede wijnen te kopen zijn in 2012 :)

Je kunt bijvoorbeeld denken aan Henri Bloem (hun verkoop is volgens mij net gestart) of Ton Overmars, maar er zijn veel meer goede wijnwinkels voor Bordeaux EP.

Moet het overigens persé Bordeaux uit 2012 worden? Er zullen veel betere regio's zijn in 2012. Chateauneuf du Pape is bijvoorbeeld weer top. Ik geloof dat Californië in 2012 ook heel goed is en dat Duitsland ook weer goede wijnen heeft voortgebracht. Goede wijnen uit deze regio's uit de betere jaren kun je ook heel lang opleggen, waarschijnlijk nog wel langer dan wijnen uit Bordeaux uit een slecht jaar als 2012.

Als je toch iets uit Bordeaux 2012 moet kopen, zou ik voor een select groepje wijnen van de rechteroever gaan. Als je op de grote gemene deler van de wijze woorden van de critici af moet gaan, is daar nog wel wat redelijke wijn voortgebracht.

Mvg,

ChrisW

• Hendrik de vierde

Berry, doe wat Sauternes, Yquem zal niet lukken maar la Tour Blance en Climens moeten zeer de moeite waard zijn, en zijn goed te bewaren.

• Ronald Heijden

Beste Berry,

Een prikborkdelegatie is onlangs al wezen voorproeven in de Bordeaux zelf. Zie hun

verslag en bevindingen in het draadje genaamd “Bordeaux 2012 in 2013” ondertussen

wat afgezakt naar pagina 2 van dit prikbord.

Groeten,

Ronald Heijden

• Chris

Zie ook dit eerdere draadje van Dick met de scores van meneer Parker over Bordeaux 2012. Er zijn mensen die beweren dat hij er wat vanaf weet :D

draadje met Bordeaux 2012 scores van Parker

Mvg,

ChrisW

• Berry

@Chris:

Tja….als ik dit had geweten…..was ik dan wel getrouwd…scheiden…..euhhhh nee, dat dan nog niet.

Het zal zeker niet alleen bordeaux worden. Integendeel zelfs. Ben groot liefhebber van Duitsland!!

Ik ben juist opzoek wat ik allemaal wil inslaan van het jaar 2012 en ik vind dat zeker iets van de bordeaux niet mag missen.

Maar bordeaux 2012 kan ook gunstig zijn??? Troplong-Mondot (94-96 Parker) voor nog niet geen 70euro……interessant??

Hey….Ch9…2012 top jaar……kijk leuk om te horen!

@Hendrik:

Uiteraard wat Sauterens!

@Ronald:

Uiteraard dit verslag gelezen (ik lees hier veel maar prik hier weinig :-) met veel plezier.

Gr, Berry

• Chris

@ Berry,

Voordat je je kelder vult met Sauternes 2012 is het misschien wel handig om te weten dat Hendrik een enorme Sauternes fan is en waarschijnlijk elke jaargang kan aanbevelen :) Op basis van de beschrijvingen die ik heb gelezen, lijkt me 2012 één van de minst aanbevelingswaardige jaargangen van de afgelopen 15 jaar als het gaat om wijnen om lang op te leggen.

Met de huidige techniek, zal er natuurlijk ook in een onrijp jaar als 2012 wel wat rode Bordeaux zijn gemaakt die je de komende 20 jaar goed kunt drinken, zeker als je zo'n EUR 70,- per fles wil uitgeven.

Uit Spanje 2012 zul je overigens ook wel veel toppers kunnen vinden; ook voor veel minder dan EUR 70,- per fles. Hendrik zal je hier ook wel wat aanbevelingen voor kunnen doen :D

Mvg,

ChrisW

• Berry

@Chris:

Bedankt voor de waarschuwingen :)

Het is niet zo dat al die flessen uit 2012 70euro of meer moeten kosten. Het zijn dan de bijzondere flessen!

Ik zoek flessen voor bewaar van 5,10,15,20,25 en misschien 30 jaar of langer.

Het mooie is natuurlijk dat je een aantal jaren hebt om dit te verzamelen.

@Hendrik:

Kom maar op met Spanje…….

• Peter Z.

De enige 2012 wijn die ik en primeur bestelde is Ridge Monte Bello. Ik sla 2012 Bdx (voorlopig) even over.

Getrouwd en vader geworden in één jaar … toch wel in die volgorde ;)! Geniet van deze aanwinsten!