Cederberg-proeverij met David Nieuwoudt

• Sander

Gisteravond was er in Tilburg een wijnproeverij olv David Nieuwoudt, de wijnmaker van Cederberg.

Een groot deel van het assortiment van Cederberg werd hier geproefd, ondertussen met veel enthousiasme in rap Zuid-Afrikaans toegelicht door David.

Achtereenvolgens kwam in het glas:

Cederberg Sauvignon Blanc 2012 -

Moderne SB met naast kruisbes en peer ook veel tropisch fruit. Goed concentratie, zoetje naast stevige zuren. Lange afdronk met wat peper en bittertje. 90p

David Nieuwoudt Ghost Corner Sauvignon Blanc 2011 -

Afkomstig uit het aan de oceaan gelegen koele Elim. Een heel andere stijl SB, veel klassieker met asperges, groene paprika en limoen. Mineraal en wat ziltig. Mediumlange afdronk. 87p

Cederberg Chenin Blanc 2012 -

Hoog op zuur, grapefruit, mineraal, bloemig. Vrij lange afdronk met behoorlijk wat bitter. Niet mijn stijl Chenin. 88p

Cederberg Five Generations Chenin Blanc 2010 -

Dit is een stuk meer in mijn straatje! Flink wat vuursteen in de neus. Geconcentreerd, vettig, stevige zurenstructuur, rijp tropisch fruit. Bittertje in de lange afdronk. 91p

David Nieuwoudt Ghost Corner Semillion 2009 (Elim) -

Asperge en groene paprika in de neus. Goede concentratie, erg stevige zuren, stoffig. Op dit moment wat één-dimensionaal, maar heeft nog tijd nodig. 88+p

Cederberg Bukettraube 2012 -

Ik had nog nooit van deze druif gehoord, een kruising tussen Silvaner en Trollinger. 25 gram restsuiker. Muskaat-karakter, druivig en bloemig, peer. Redelijke concentratie, voldoende frisheid. Leuke aperitiefwijn of voor bij gekruide gerechten. 87p

Cederberg Merlot-Shiraz 2009 -

Merlot gedomineerde wijnen staan me vaak tegen, te soepel, jammig fruit. Dit was geen uitzondering. Lompe neus met rijpe pruimen. In de smaak aardbeienjam, soepel en makkelijk. Zachte tannines en romig. In de afdronk komt de 25% Shiraz pas duidelijk naar voren met flink wat peper. 84p

Cederberg Cabernet Sauvignon 2009 -

Braam, zwarte bes en cederhout in de geur. Vol van smaak met vleeskers en bramen, zwoel, laurier, munt, licht zoetje. Zachte, romige tannines, mediumlang. 89p

Cederberg Shiraz 2009 -

Drop, koffie, donkere chocolade in de geur. Vol van smaak, kruidig, peperig. Stevige tannines, lang aanhoudende afdronk. Nog erg jong, mooi. 91+

Cederberg Five Generations Cabernet Sauvignon 2009 -

Direct na inschenken erg gesloten. Zwarte bes, kers en tabak in de geur. In de smaak zacht en zwoel met rijp zwart fruit en vanille. Duidelijk aanwezige, maar fluweelzachte tannines, mediumlang tot lang. Na een tijdje luchten al een stuk uitbundiger, erg mooi. 92p

Cederberg Teen Die Hoog Shiraz CWG 2007 -

Dikke, zware geur van zwarte bessen. In de smaak ook pruimen, koffie en kruiden. Lange afdronk met prachtig geïntegreerde tannines. 92p

(al eerder in het glas gehad, toen had de wijn een aantal uren in de karaf gestaan en kwam een stuk beter tot zijn recht)

Aan het eind van de avond kwam Jan Aartsen nog met een leuke toegift: 1994 Kanonkop Pinotage CWG.

Robijnrood, nauwelijks verkleuring. In de neus lichte maggi-tonen, maar vooral nog dik fruit. In de mond zoetig rijp bessenfruit , paddestoel en tabak. Stevige tanninestructuur, wat drogend. Indrukwekkend voor een pinotage op leeftijd! 92p

Een geslaagde en leerzame avond, met gelukkig geen enkele “Nie te drink nie-wijn” :D.

• Chris

Klinkt als een mooie proeverij Sander, er worden steeds mooiere wijnen gemaakt in ZA .

Bedankt voor het delen.

Gr.Chris,

• Robèrt Koopman

Sorry voor de vertraging maar de foto's staan in het draadje B)

• Ronald Heijden

Beste Prikkers,

Was een erg leuke proeverij afgelopen donderdag in het Tilburgse !

Toen de sigaretten en de La Trappe op tafel kwamen en men nog aan

een Brabantse verlening wilde beginnen zijn we maar afgetaaid want

ja we komen tenslotte van (net) boven de brug :)

Kan me prima vinden in de puntjes van Sander op de Merlot-Shiraz na

die ik toch wel een paar puntjes hoger geef (87) , Sander is nou eenmaal niet

echt een Merlotliefhebber zo blijkt maar weer.

Leuk om het verschil te proeven tussen de twee Sauvignon Blanc wijnen

100 % hetzelfde gemaakt op het eigen domein in Cederberg alleen komt het ene druifje

van 1000+ meter hoogte uit het eigen Cederberg gebied (Noord-Zuid-Afrika)

en het andere druifje van een flink stuk vederop uit Agulhas / Elim

(Zuid-Zuid-Afrika) practisch met de wortels in de zee. De Cederberg

versie beviel ons toch beter op dit moment maar de zee versie heeft

zeker toekomst dus project zal zeker doorgaan en waarschijnlijk gaat

men de wijn in de toekomst ook daar maken i.p.v. de druifjes transporteren

naar Cederberg om de wijn daar te maken.

De Bukettraube valt onder de categorie curiositeiten leuk om een keer in

het glas gehad te hebben maar om dit vaker te drinken ? Van deze druif staat

maar 77 ha in heel Zuid-Afrika aangeplant waarvan 2 ha bij Cederberg. Is weer

typisch zo'n druivenras dat op een paar stokkies na was uitgestorven in de

wereld en op het nippertje kon worden gered. De wijn had 26 gram restsuiker

maar dat was niet hinderlijk heb vaak wijnen gedronken met de helft aan

restsuiker die al wel hinderlijk waren qua zoetheid.

De Cederberg Five Generations Chenin Blanc 2010 was mijn favoriete witte wijn

van de avond. “Oude” stokken van 27-30 jaar , 11 maanden hout 1/3 nieuw ,

1/3 second fill en 1/3 third fill en daarna nog 12 maanden op fles. Vooral het

vuursteen en het rijke volle karakter stonden mij wel aan. (Prijsnivo = E 24,95)

Rode wijnen allemaal keurig , helaas kwam de 2007 CWG Teen die Hoog niet

helemaal mooi uit de verf. De deelnemers aan de Zuid Afrika proeverij eind 2012

bij Peter B weten echter dat het een fantatische wijn kan zijn.

Sander en ik hadden ons CWG Cellarmasters in the Kitchen boek meegenomen

(gekregen op de Boekenhoustkloof proeveij) en dat vond David Nieuwoudt geweldig

en wilde er met alle liefde ook in schrijven. Nog een leuke annekdote hierover was

dat bij zijn recept voor een hartige Quiche staat dat je een 1 KG bloem moet

toevoegen dit had echter moeten zijn 1 cup. Toen het boek net uit was werd hij

's-ochtends gebeld door een mevrouw die zijn recept had gemaakt maar de

Quiche nogal “pluffy” vond of het recpet wel helemaal klopte :)

Na afloop nog een CWG Kanonkop Pinotage 1994 zo uit de kelder in een keer

in het glas fantastisch glas geouderde Pinotage zo hoort het te smaken , hulde !

Sympathieke wijnmaker en we hebben ons Zuid-afrikaans weer eens kunnen ophalen.

Groeten,

Ronald Heijden