Clos ste Hune

• Dick Schinkel

Gek op Riesling, maar dan wel lekkere>:D<

Met Smakelijke Groet Dick

• ChrisW

Maar ik zou er wel bij meewegen dat Juan net zo over Riesling uit de Elzas denkt, als hij denkt over rode wijn uit de Bourgogne :D

Juan vindt dat ook helemaal niets, maar dat betekent natuurlijk nog niet dat niemand intens van rode Bourgogne kan genieten of de wijnen van DRC bijvoorbeeld ook maar een klein beetje als ‘goed’ kan kwalificeren :)

Ik heb hem ooit overigens een redelijke Riesling uit de Elzas (volgens mij van Boxler) als een goede wijn horen kwalificeren, maar het zal zeker hebben geholpen dat de wijn blind werd uitgeschonken en de indruk bestond dat het een Duitse Riesling was :)

Volgens mij heb ik slechts 1 keer een CsH gedronken (weet het jaar niet meer 100% zeker; geloof dat het de 2000 was) en vond het een behoorlijk glas wijn. Maar ik kan ook de goedkopere Riesling wijnen van Trimbach wel waarderen.

Ik neem aan dat je ook al op Cellartracker hebt gekeken voor de waarderingen van deze wijn. Die zijn gemiddeld genomen zeker niet slecht. Parker is volgens mij zelfs gek op CsH.

Mvg,

ChrisW

• ChrisW

zie hier trouwens een draadje met honderden replies over Clos ste Hune op WineBerserkers:

“Clos ste Hune; is it worth it?” op WineBerkerserkers

Dat geeft je wat leesvoer tijdens het leegdrinken van de fles :D Hem zelf proeven is natuurlijk sowieso de beste manier om een oordeel te vormen :)

Mvg,

ChrisW

• Juan

Dat zou ik zeker meenemen Hendrik….:D

Heb zelfs vaker een mooie riesling uit Elzas op….namelijk een Trimbach Cuvee Frederic Emilie 1997.

Hasta luego

John

• Hendrik de vierde

Tis bij de Hunnen af blijkbaar:D, bedankt voor uw aller info!

• Peter vdB

Proefnotitie 2010

Clos St. Hune Riesling 1997, Trimbach, Ribeauvillé Alsace

Dit is de absolute Riesling topper uit de Elzas. Wat Château Margaux is voor Bordeaux is Clos St. Hune voor de Elzas. Mooie mineralen en boter in de neus, boenwas. Sappige wijn en hoge zuurgraad. Herkenbaar riesling. Maar… in mijn aantekeningen staat ook: tikje eendimensionaal naast de volgende wijn. Dan laat je zo’n wijn in het glas staan en de neus is na verloop van tijd steeds mooier. Bloesem! Je weet: we moeten ons oordeel opschorten en deze wijn nog eens proeven.

Riesling Clos Windsbuhl 1993, Zind Humbrecht, Turckheim Alsace

Rijkere neus met veel complexiteit: granny Smith, brandnetels, mineralen. Later bloemrijk. Sappige wijn, honing. Prachtig nahangende wijn met ontzettend veel verfijning.

• Wimmen

Vorig jaar, tijdens een “prima wijn- en sigarenavondje”, om te starten een werkelijk prachtige 31 jaar oude Clos St. Hune uit het magere jaar 1981 gedronken. Wat kunnen grote wijnen in magere jaren toch een fantastisch resultaat opleveren. Sleutelwoord: geduld.

Wim.