Beste Rob,
Volgens mij zie je alles weer door een met kurk betaalde en gekleurde bril
Ik snap nog steeds niet hoe teveel sulfiet in één bepaalde wijn nu ‘positief’ voor de kurk of ‘negatief’ voor de schroefdop zou zijn Als er al een verband is tussen de afsluiter en de hoeveelheid sulfiet dan moet dat in het nadeel zijn van de kurk.
Ik geloof verder niet dat de kurk aan het terugkomen is; volgens mij zijn er vrijwel geen wijnhuizen die zijn overgestapt op de schroefdop ‘omgekeerd’ en stappen er nog steeds dagelijks wijnhuizen over. Ruim 5 jaar geleden was de schroefdop in Nederland nog ‘bijzonder’; als ik in nu in Nederland in de supermarkt loopt dan lijkt het wel alsof de meerderheid van de flessen daar een schroefdop heeft.
Ik zie ook het verband niet tussen een eventueel wijnoverschot in Australië en de schroefdop. Is het al heel lang bestaande wijnoverschot in Frankrijk en in heel veel andere delen van Europa te wijten aan de kurk? Dat moet dan wel volgens jouw logica. Wijn is gewoon een agrarisch product waar net als bij de meeste van deze producten een ‘varkenscyclus’ zichtbaar is. In Australië is het een bepaalde periode heel erg goed gegaan met veel groei voor prijzen waarbij geld werd verdiend. Er zijn steeds meer wijnstokken geplaatst totdat er een productieoverschot was. Complexer is het volgens mij niet. Heeft niets met de schroefdop te maken.
Het onderwerp van dit draadje zullen we de komende tien jaar denk ik wel vaker terugzien. De Australiërs zijn zo na het jaar 2000 op grote schaal op de schroefdop overgestapt. Volgens mij zijn zo van 2003 tot 2006 ook redelijk wat betere wijnen onder schroefdop verzegeld. We komen nu zo langzamerhand in de periode dat met proefondervindelijk bewijs kan worden aangetoond of wijn onder schroefdop kan ouderen of niet … en of de angstverhalen over de schroefdop die de kurkindustrie ons met veel EU-subsidie probeert aan te praten nu kloppen of totale onzin zijn. Ik durf wel wat geld op het laatste te zetten Ik heb namelijk nog nooit iets vanuit de kurkindustrie gezien - ondanks al het geld dat ze voor de promotie beschikbaar hebben gekregen - waarin ook maar iets van een wetenschappelijk testresultaat van ‘kurk versus schroefdop" werd gebruikt. Het was toch niet moeilijk geweest om zo’n experiment op te zetten om daarna triomfantelijk met de voor de kurk voordelige resultaten te pronken Bovendien … een wijn waarbij een kurk met een grote lage wax is afgegoten oudert toch ook? Daar durven we zelfs de duurste flessen wijn mee af te sluiten
Over de laatste opmerking van je over ‘slechte kurken komen nagenoeg niet meer voor’ verschillen we zeker van mening. Kurk is een enorm variabel product. Wat jij een partij ‘goede’ kurken noemt, is een partij kurken waarbij de luchtdoorlating enorm varieert tussen de kurken. Dit kan niet anders dan uiteindelijk in grote flesverschillen resulteren (en volgens mij in wat bij de slechtste gevallen ‘premature oxidation (premox)’ wordt genoemd). Dat vindt in anno 2013 gewoon een slecht product. Als ik een auto koop dat accepteer ik ook niet dat ik een exemplaar krijg waarbij door productieafwijkingen de topsnelheid niet 220 km/uur is maar 60 km/uur, de auto na 1 jaar uit elkaar valt of de lak er na een maand afbladert. Ik verwacht bij alles wat ik koop een uniforme goede kwaliteit. Ik zie niet in waarom ik zou moeten accepteren dat mijn dure wijnfles die ik bijvoorbeeld 15 jaar in de kelder heb laten liggen na opening belabberd smaakt omdat een kurk teveel lucht heeft doorgelaten of omdat de kurk zelfs de wijn met TCA heeft besmet. Er wordt op sommige plekken zo verschrikkelijk veel geld in de wijnindustrie verdiend, dat het niet ondoenlijk moet zijn om een afsluiter te ontwikkelen die de wijn wel uniform goed kan afsluiten. Of dat de schroefdop in een bepaalde variant is weet ik niet, maar in de komende tien jaar zullen we in ieder geval kunnen vaststellen of de flessen die ermee zijn afgesloten redelijk uniform en goed ouderen.
Mvg,
ChrisW