Het lijkt me bijna ondenkbaar dat dit werkt, als het ten minste gaat om het product in deze link:
pulltex
Dit stukje staat vol met onzin; erg vergelijkbaar met de beschrijving van medicijnen uit het ‘alternatieve’ circuit. Als je er echter heilig in zult geloven, zul je misschien ook bij de pulltex dop een positieve werking kunnen ervaren
Er staat in het stukje bijvoorbeeld dat een vacuümpomp niet werkt omdat “Immers, met de lucht worden ook aroma’s mee en verliest de wijn toch aan kwaliteit”. Wat een onzin. De bekende vacuümpomp werkt niet goed omdat je met zo'n plastic pompje de fles alles behalve goed vacuüm kunt trekken. Er blijft dus nog altijd veel lucht (met zuurstof) achter waardoor de oxidatie doorgaat.
Bij de pulltex zeggen ze dat “Een actief koolstoffilter neutraliseert de chemische reactie tussen wijn en lucht en gaat zo oxidatie tegen”. Lijkt me grote onzin
Een koolstoffilter kan misschien bepaalde elementen uit de lucht filteren, maar de zuurstof komt er gewoon doorheen. En meer dan zuurstof heeft wijn niet nodig om te oxideren. Bovendien blijft er bij het plaatsten van de dop een enorme hoeveelheid lucht (en zuurstof) onder de dop zitten.
Ik volg de route van Hendrik: ik heb glazen flesjes met een schroefdop in allerlei formaten. Als ik niet een hele fles wil drinken dan giet ik een deel van de wijn over in een glazen flesje tot vlak onder de rand (nog net een beetje lucht erboven). Witte wijn plaats in dan in de koelkast; rode wijn niet. Blijft maanden goed. Volgens mij is dit niet veel anders voor de wijn dan wanneer ze bijvoorbeeld een nieuwe kurk plaatsen op je erg oude dure Bordeaux wijn. De wijn kan best een heel korte tijd bij het overgieten tegen blootstelling aan zuurstof. Voordat de wijn oorspronkelijk geflest werd, is dat ook diverse keren gebeurd. Ik probeer wel de wijn af te gieten vlak nadat ik de fles heb geopend (i.p.v. het restant af te gieten nadat de fles al een paar uur openstaat).
Mvg,
ChrisW