Transnationaal Limburgs "Prikkers" Wijnclubje 2e proefsessie

• Dick Schinkel

Over 2 dagen start alweer de 2e proefsessie van dit jonge wijnproefclubje

Deze keer zijn we met maar liefst 11 deelnemers!

Als onderwerp is dit keer gekozen voor een Battle : Ornellaia VS Sassicaia

De wijnen zullen blind geproeft worden,

De lineup is alsvolgt:

1. Le Serre Nuove 2006 (2e wijn Ornellaia) - Guidalberto 2006 (2e wijn Sassicaia)

2. Ornellaia 2007 - Sassicaia 2007

3. Ornellaia 2005 - Sassicaia 2005

4. Ornellaia 2001 - Sassicaia 2001

5. Ornellaia 1999 - Sassicaia 1999

6. Solaia 1998 - Sassicaia 1998

7. Ornellaia 2004 - Sassicaia 2004

8. Ornellaia 2006 - Sassicaia 2006

9. Ornellaia 2008 - Sassicaia 2008

Ben benieuwd wie als winner uit de bus komt?

Later meer…………………….

Met smakelijke Groet Dick

• romke van dijk

wow geen crisis in het zuiden :)

• Dick Schinkel

Stef en mede proevers,

Het was weer een mooie en interessante proeverij!

Bedankt voor de gastvrijheid en het was zeer aangenaam om nieuwe wijnliefhebbers te leren kennen die net als ons besmet zijn met het wijnvirus.

De winnaar was duidelijk en unaniem: Ornellaia !

En voor mij was de WOTN de Ornellaia 2006

Later meer impressies…….

Met Smakelijke Groet Dick

• Peter Z.

Hi Dick,

Dank je!

Als ik vragen mag, wat geef jij de Ornellaia 2006 aan DS puntjes? En wat hebben jullie ervaren als grootste verschil tussen de beide iconen? Harde tannines in de Sassicaia die hem steeds een paar puntjes kosten?

Cheers!

Peter Z.

• Stefvdvorst

Peter,

Klopt. Ornellaia met zijn aandeel Merlot en nieuwe houtopvoeding pakt je vanaf het eerste moment helemaal in; verleiding pur sang. Ook de jonge jaren zijn daarmee in hun ‘puppy-tijd’ goed te drinken, daar waar de Sassicaia in zijn jeugd hardere tannines en meer reserve laat zien. Maar als ‘Sas’ in zijn balans komt (zoals gisteravond de 2001 liet zien) dan is het een heerlijk glas wijn met de aristocratie van een Pauillac, de elegantie van een Margaux met een Italiaanse handtekening!

Groet

Stef

• Juan

Benieuwd naar jouw scores Dick. Voor mij zijn deze 2 huizen niet met elkaar te vergelijken in kwaliteit. Ornellaia is prachtig terwijl Sassicaia meer naam dan kwaliteit is (al zijn de laatste jaargangen gelukkig weer wat beter)

Lees ze graag Dick!

Hasta luego

John

• Dick Schinkel

Hi Peter en John,

Hier mijn scores, die wel beduidend lager waren dan die van de andere proevers!

De verschillen tussen beide wijnen waren bij elke flyht zeer duidelijk!

Zoals Stef al aan gaf, de Ornellaia's waren vaak zwoel en verlijdelijk, en al mooi op dronk om direct ervan te kunnen genieten, komt ook door dat de blend met de druiven elk jaar verschillen met Merlot en petit verdot toegevoegd bij de CS en CF terwijl de Sassicaia stug volhoud met 85% CS en 15% CF, en de Sassicaia's vaak nog erg gesloten waren met wat hardere tannine's,

Scores in DSP puntjesB)-

1. Le Serre Nuove 2006 (2e wijn Ornellaia) 90P

Guidalberto 2006 (2e wijn Sassicaia) 88P

2. Ornellaia 2007 Bessenfruit, rokerig fijn hout, lekker fruit in de mond, redelijke tanine, maar niet storend. 92+P

Sassicaia 2007 Blauw fruit, cederhout, CS gedomineerd, gesloten, klein storend metalig bittertje! 88P

3. Ornellaia 2005 Mooi fruit, Bordoot neus, fijn hout gebruik mooie balans. 93P

Sassicaia 2005 bramen zwarte bessen, vanille, potloodslijpsel, rosenbottle 91P

4. Ornellaia 2001 Mooie balans, mooi fruit 94P

Sassicaia 2001 tres Bordoot, blauwe bes, potloodslijpsel, CS gedomineerd, bloemetje, mooie zuren 93p

5. Ornellaia 1999 Veel Maggie/foute fles? Daarom geen score!

Sassicaia 1999 Blauwe bessen, tres Bordoot, nu drinken 92P

6. Solaia 1998 Helaas vervallen ivm afmelding

Sassicaia 1998 behoorlijk bittere tanine's 90P

7. Ornellaia 2004 zwoel met weer mooi zoetfruit, Merlot duidelijk aanwezig, kers, kruiden romig zijdezacht, nu al mooi op

dronk 94P

Sassicaia 2004 Classiek Bordoot neus, erg gesloten nu 92+P

8. Ornellaia 2006 prachtig zwoel fruit, balsamico, verfijnd hout,chocolade, leer, kers, romig en nu heel lekker 96P

Sassicaia 2006 Tres Bordoot, minttoets, kruidig, zoethout, rozenbottel, nog erg gesloten 95+P

9. Ornellaia 2008 mooi bessenfruit maar ingetogen en gesloten 93P

Sassicaia 2008 gesloten 93P

Met smakelijke Groet Dick

• Dick Schinkel

Er zijn een paar foto's naar Robert gestuurd, hij zal ze vast hier wel plaatsen.

Met Smakelijke Groet Dick

• Robèrt Koopman

Bedankt voor de foto's Dick (tu)

• Stefvdvorst

PROEFNOTITIES:

(+ = wijn zal over enkele jaren beter zijn!)

Le Serre Nuove 2006

Paars-robijnrood. Eerst wat gesloten neus, dan vooral rijp, rood fruit, mooie vanille toets. Stevige aanzet, met licht drogende tannine structuur. Mooi zuren en goede lengte. (Mijn score: 92+ Groepsscore: 91+)

Guidalberto 2006

Robijnrood, gesloten in de neus, iets van gebraden vlees en kersen. Kruidig. Stevige tannines. (Mijn score: 90 Groepsscore: 90)

Ornellaia 2007

Donker-robijnrood. Zwoele verleidelijke neus van rijpe amarene kersen, crème de cassis, wat van pruimen, rokerig, espresso. Valt genoeg in te ontdekken. Nog erg jeugdig met nadrukkelijke tannines en goede lengte. Nog enkele jaren wachten. (Mijn score: 94+ Groepsscore: 93,5+ )

Sassicaia 2007

Lichter van kleur dan de Ornellaia 2007. Mooie neus van roosvisé, wijnballen van de kermis, rood fruit, rozen. Mooie neus. In de smaak ligt alles nog los. Stevige, iets te krachtige (?) tannines. (Mijn score: 92+ Groepsscore: 90,8+)

Sassicaia 2005

Robijnrood. Kersen, kersensteeltjes. Beetje streng, wat stallucht. Komt langzaam los met zwart fruit, mooie toast van het hout, romige elegantie. Ook nu weer stevige tannines. (Mijn score: 93 Groepsscore: 91,6)

Ornellaia 2005

Donker robijnrood. Zwoel, rijp zwart fruit. Balsamico, geraffineerd houtgebruik. Vol, sappig met sappige tannines, mooie zuren en goede lengte. (Mijn score: 94 Groepsscore: 94,2)

Sassicaia 2001

Robijnrood. Cigar box, ceder, laurier en mint. Kruidig, grafiet, rozen. Tres Bordeaux! Verleidelijk glas met mooie structuur, goede zuren. Meest uitgebalanceerde Sassicaia. (Mijn score: 95 Groepsscore: 94,3)

Ornellaia 2001

Donker Robijnrood. Zwoeler, verleidelijker dan de Sas 2001. Vlezig, pruimen, room. Maar ook klassieke ceder, cigar box tonen. Ook weer een complex, sensueel en compleet glas. (Mijn score: 95+ Groepsscore: 94,6)

Ornellaia 1999

Wijn is niet oké; fout, maar geen kurk. Geen beoordeling

Sassicaia 1999

Robijnrood met wat karmijn in de rand. Verassend zwoele, maar ook aristocratische, Pauillac stijl. Wederom die romige elegantie. Ceder, mooi geïntegreerd hout. Heerlijk in balans. (Mijn score: 93 Groepsscore: 92,8)

Ornellaia 2004

Paars-robijnrood. Bosvruchtenlikeur, kirsch. Balsamico, chocola. Vitaal. Zijdezachte aanzet, zwoel en sensueel. Complete, complexe wijn. Wellicht iets meer zuren nodig om ultiem te worden. (Mijn score: 98 Groepsscore: 96,5)

Sassicaia 2004

Robijnrood. In de neus wat gesloten, wat van rubber en florale tonen. Klassieke stijl met mooie zuren maar ook drogende tannines. Deze wijn heeft nog tijd nodig. (Mijn score: 93+ Groepsscore 93,4+)

Ornellaia 2006

Paars-robijnrood. Wow! Weer die zwoele verleidelijke neus. Veel van alles; rijp fruit, verfijnd nieuw houtgebruik, gelaagdheid, dik, maar ook verfijnd. Complete wijn. Heerlijk! (Mijn score: 97+ Groepsscore 96,5+)

Sassicaia 2006

Robijnrood. Geweldige neus van ‘vurige’ kersen, zoethout, mint, kruiden. Rozen en balsamico. Ook hier veel van alles aanwezig, meer klassieke stijl dan Ornellaia, maar wat een wijn! Breed, gelaagd, geconcentreerd en complex! (Mijn score: 97+ Groepsscore: 97,2+)

Ornellaia 2008

Paarsrood. Opeengepakt fruit in een gelaagde neus met toets van mint, balsamico en bitterchocolade. Wat tabak en frisheid. Wederom die verleidelijke zwoelheid gecombineerd met kracht en complexiteit, maar nog duidelijk in de knop! (Mijn score: 95+ Groepsscore: 93,6+)

Sassicaia 2008

Robijnrood. Meer ingetogen neus. Tabak, kersen. Sappig, elegant en romig. Mooie zuren en nog wat krachtige licht drogende tannines. Een belofte voor over 5-10 jaar. (Mijn score: 95+ Groepsscore: 93,5+)