PROEFNOTITIES:
(+ = wijn zal over enkele jaren beter zijn!)
Le Serre Nuove 2006
Paars-robijnrood. Eerst wat gesloten neus, dan vooral rijp, rood fruit, mooie vanille toets. Stevige aanzet, met licht drogende tannine structuur. Mooi zuren en goede lengte. (Mijn score: 92+ Groepsscore: 91+)
Guidalberto 2006
Robijnrood, gesloten in de neus, iets van gebraden vlees en kersen. Kruidig. Stevige tannines. (Mijn score: 90 Groepsscore: 90)
Ornellaia 2007
Donker-robijnrood. Zwoele verleidelijke neus van rijpe amarene kersen, crème de cassis, wat van pruimen, rokerig, espresso. Valt genoeg in te ontdekken. Nog erg jeugdig met nadrukkelijke tannines en goede lengte. Nog enkele jaren wachten. (Mijn score: 94+ Groepsscore: 93,5+ )
Sassicaia 2007
Lichter van kleur dan de Ornellaia 2007. Mooie neus van roosvisé, wijnballen van de kermis, rood fruit, rozen. Mooie neus. In de smaak ligt alles nog los. Stevige, iets te krachtige (?) tannines. (Mijn score: 92+ Groepsscore: 90,8+)
Sassicaia 2005
Robijnrood. Kersen, kersensteeltjes. Beetje streng, wat stallucht. Komt langzaam los met zwart fruit, mooie toast van het hout, romige elegantie. Ook nu weer stevige tannines. (Mijn score: 93 Groepsscore: 91,6)
Ornellaia 2005
Donker robijnrood. Zwoel, rijp zwart fruit. Balsamico, geraffineerd houtgebruik. Vol, sappig met sappige tannines, mooie zuren en goede lengte. (Mijn score: 94 Groepsscore: 94,2)
Sassicaia 2001
Robijnrood. Cigar box, ceder, laurier en mint. Kruidig, grafiet, rozen. Tres Bordeaux! Verleidelijk glas met mooie structuur, goede zuren. Meest uitgebalanceerde Sassicaia. (Mijn score: 95 Groepsscore: 94,3)
Ornellaia 2001
Donker Robijnrood. Zwoeler, verleidelijker dan de Sas 2001. Vlezig, pruimen, room. Maar ook klassieke ceder, cigar box tonen. Ook weer een complex, sensueel en compleet glas. (Mijn score: 95+ Groepsscore: 94,6)
Ornellaia 1999
Wijn is niet oké; fout, maar geen kurk. Geen beoordeling
Sassicaia 1999
Robijnrood met wat karmijn in de rand. Verassend zwoele, maar ook aristocratische, Pauillac stijl. Wederom die romige elegantie. Ceder, mooi geïntegreerd hout. Heerlijk in balans. (Mijn score: 93 Groepsscore: 92,8)
Ornellaia 2004
Paars-robijnrood. Bosvruchtenlikeur, kirsch. Balsamico, chocola. Vitaal. Zijdezachte aanzet, zwoel en sensueel. Complete, complexe wijn. Wellicht iets meer zuren nodig om ultiem te worden. (Mijn score: 98 Groepsscore: 96,5)
Sassicaia 2004
Robijnrood. In de neus wat gesloten, wat van rubber en florale tonen. Klassieke stijl met mooie zuren maar ook drogende tannines. Deze wijn heeft nog tijd nodig. (Mijn score: 93+ Groepsscore 93,4+)
Ornellaia 2006
Paars-robijnrood. Wow! Weer die zwoele verleidelijke neus. Veel van alles; rijp fruit, verfijnd nieuw houtgebruik, gelaagdheid, dik, maar ook verfijnd. Complete wijn. Heerlijk! (Mijn score: 97+ Groepsscore 96,5+)
Sassicaia 2006
Robijnrood. Geweldige neus van ‘vurige’ kersen, zoethout, mint, kruiden. Rozen en balsamico. Ook hier veel van alles aanwezig, meer klassieke stijl dan Ornellaia, maar wat een wijn! Breed, gelaagd, geconcentreerd en complex! (Mijn score: 97+ Groepsscore: 97,2+)
Ornellaia 2008
Paarsrood. Opeengepakt fruit in een gelaagde neus met toets van mint, balsamico en bitterchocolade. Wat tabak en frisheid. Wederom die verleidelijke zwoelheid gecombineerd met kracht en complexiteit, maar nog duidelijk in de knop! (Mijn score: 95+ Groepsscore: 93,6+)
Sassicaia 2008
Robijnrood. Meer ingetogen neus. Tabak, kersen. Sappig, elegant en romig. Mooie zuren en nog wat krachtige licht drogende tannines. Een belofte voor over 5-10 jaar. (Mijn score: 95+ Groepsscore: 93,5+)