Gisteren was mijn trouwdag en deze jaarlijkse herdenking werd dit jaar gehouden in restaurant Bottles.
We werden goed in de watten gelegd met een aantal prima amuses, inmiddels bekende en prachtige gerechten en een mooie, grote kamer.
Hierbij dronken we een aantal mooie en vooral interessante wijnen.
2004 Aubry Fils Le Nombre d'Or Campanae Veteres Vites Brut
Deze champagne is gemaakt van alle in Champagne toegestane druivensoorten (Fromenteau, Pinot Blanc, Pinot Noir, Petit Meslier, Arbanne, Pinot Meunier en Chardonnay).
De naam betekent “oude druivensoorten van het land” en een aantal van de gebruikte soorten zijn nauwelijks meer te vinden in de Champagne.
Een geweldig complexe champagne met een fijne mousse, wat oxidatieve tonen, mooi vol en loepzuiver. 93p
2011 Kees-Kieren Graacher Domprobst Spätlese trocken Riesling -S-
Volgens de maker “een Mercedes onder de wijnen”, afkomstig van hellingen tussen 50-70%. Piepjong. Lekker, maar wat ongecompliceerd en vlak, meer een Opeltje . 88p
2009 Château Pauqué Fossiles
Gemaakt door de Luxemburgse Abi Duhr van Pinot Blanc met een beetje Auxerrois. Prachtige volle, romige wijn met een goede lengte, noten, mineraliteit en fraaie zuren. 92p
2009 Keets First Verse
Zuid-Afrikaanse Bordeaux-blend. Elegante wijn met een goede concentratie, subtiel houtgebruik. Mooier dan menig top-pomerol! (ik kan me Jens' vergelijk met Cheval Blanc best voorstellen). 93p
1990 Domaine de Trévallon
Zware maggi-tonen in de geur, ouderdomszuren in de smaak. Jammer, dood.
2010 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Collection Charles Giraud
Wat een verleidelijke wijn is dit toch! Romig, zwoel, enorm geconcentreerd bosfruit, kirsch, provencaalse kruiden, Goede zuren en enorme lengte. 96p
1998 Willi Opitz Opitz One
Gemaakt van 6 maanden op rieten matten gedroogde Zweigelt met een opbrengst van 7 (!!) hl/hectare.
De neus wordt overheerst door velpon. De enorm gecontreerde smaak, met rozijnen, bessen en kruiden is wat mij betreft echt te veel van het goede. Voldoende zuren om het in balans te houden, maar mist finesse. 86p