Wine & Dine @ Bottles

• Sander

Gisteren was mijn trouwdag en deze jaarlijkse herdenking :) werd dit jaar gehouden in restaurant Bottles.

We werden goed in de watten gelegd met een aantal prima amuses, inmiddels bekende en prachtige gerechten en een mooie, grote kamer.

Hierbij dronken we een aantal mooie en vooral interessante wijnen.

2004 Aubry Fils Le Nombre d'Or Campanae Veteres Vites Brut

Deze champagne is gemaakt van alle in Champagne toegestane druivensoorten (Fromenteau, Pinot Blanc, Pinot Noir, Petit Meslier, Arbanne, Pinot Meunier en Chardonnay).

De naam betekent “oude druivensoorten van het land” en een aantal van de gebruikte soorten zijn nauwelijks meer te vinden in de Champagne.

Een geweldig complexe champagne met een fijne mousse, wat oxidatieve tonen, mooi vol en loepzuiver. 93p

2011 Kees-Kieren Graacher Domprobst Spätlese trocken Riesling -S-

Volgens de maker “een Mercedes onder de wijnen”, afkomstig van hellingen tussen 50-70%. Piepjong. Lekker, maar wat ongecompliceerd en vlak, meer een Opeltje :). 88p

2009 Château Pauqué Fossiles

Gemaakt door de Luxemburgse Abi Duhr van Pinot Blanc met een beetje Auxerrois. Prachtige volle, romige wijn met een goede lengte, noten, mineraliteit en fraaie zuren. 92p

2009 Keets First Verse

Zuid-Afrikaanse Bordeaux-blend. Elegante wijn met een goede concentratie, subtiel houtgebruik. Mooier dan menig top-pomerol! (ik kan me Jens' vergelijk met Cheval Blanc best voorstellen). 93p

1990 Domaine de Trévallon

Zware maggi-tonen in de geur, ouderdomszuren in de smaak. Jammer, dood.

2010 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Collection Charles Giraud

Wat een verleidelijke wijn is dit toch! Romig, zwoel, enorm geconcentreerd bosfruit, kirsch, provencaalse kruiden, Goede zuren en enorme lengte. 96p

1998 Willi Opitz Opitz One

Gemaakt van 6 maanden op rieten matten gedroogde Zweigelt met een opbrengst van 7 (!!) hl/hectare.

De neus wordt overheerst door velpon. De enorm gecontreerde smaak, met rozijnen, bessen en kruiden is wat mij betreft echt te veel van het goede. Voldoende zuren om het in balans te houden, maar mist finesse. 86p

• Willem(***)

Klinkt als een mooie avond Sander,

de Trevallon is geen nieuwtje, de meeste 1990ers van dit huis zijn al een tijdje dood.

gr

Willem

• Peter B

Gefeliciteerd man… was een feestje zo te zien!

Peter

• ChrisW

Gefeliciteerd!

Mooi dat je dit vierde in het prikkersbolwerk :)

Persoonlijk zie ik niet het kwaliteitsverschil tussen een Mercedes en Opel. Ik heb van beide geen hoge dunk. Maar da's persoonlijk :D

Mvg,

ChrisW

• romke van dijk

Mooi verhaal Sander!

En 92 punten voor een Luxemburger dat is toch verrassend hoog.

Maar ik was al gewaarschuwd door Roman van van Volxem :)

En 2011 voor een serieuze Riesling is wel heel pril. Overigens Opel en Mercedes mijn merken niet om wijn mee te vergelijken. Ben geen bierliefhebber :)

Groet,

romke

• Hendrik de vierde

Hey Sander, van harte!

Ik weet dat jij regelmatig een wereldkampioen op de bank aantreft:D

• Dick Schinkel

Hi Sander,

Gefeliciteerd man, moet een mooie avond/nacht zijn geweest,

Thanks voor de notities!

Met Smakelijke Groet Dick

• Peter Z.

Hoi Sander,

Leuk idee om dit in Bottles te vieren! Dan weet je zeker dat je tenminste op culinair vlak goed verwend gaat worden!

Een paar van de wijnen komen me zeer bekend voor. De bubbel proefde ik voor het eerst op een recente Champagne trip, prachtige complexiteit en puurheid in de smaak. Bij Kees Kieren ben ik zelf vooral fan van zijn licht zoete en edelzoete wijnen, en het lijkt er op dat jij ook niet uit je dak ging van de trocken. Wat betreft de Préfert Giraud vraag ik me af of we (en dan met name jij als ik zie hoe vaak die voorbij komt!) niet even wat rust moeten gunnen om over twee/drie jaar weer vol van te gaan genieten.

Cheers!

Peter Z.

• Robèrt Koopman

Sander, bedankt voor de foto's (tu)

• Sander

Ik ben inderdaad vooral fan van de halfdroge en zoete wijnen van Kees-Kieren, maar ook de droge wijnen vind ik meestal prima. Ik heb wel de fout gemaakt deze wijn veel te vroeg te openen (ik dacht dat ik 2010 had meegenomen) en denk dat deze zich op dit moment nog niet gaf. De volgende fles blijft voorlopig dus nog dicht.

Wat de Giraud betreft: dat is inderdaad een afweging. Maar ik vind hem op het moment zo waanzinnig mooi drinken dat ik me afvraag of dit ooit lekkerder gaat worden. Ik heb nog één fles en die gaat zeker 5 jaar achter slot en grendel om uit te vinden hoe de wijn zich zal ontwikkelen.