Crisis in Spanje......ook zo zijn voordelen......

• Juan

Het restaurant waar ik mijn vrouw ten huwelijk vroeg……waar we veel fantastische wine & dine avonden hebben beleefd……waar ik al heel veel mooie wijnen heb gekocht en met meerdere prikkers onvergetelijke middagen aan de bar heb gedeeld heeft het zwaar…..inmiddels zijn we al 3 eigenaren verder……de formule al een paar keer aangepast…..en nog steeds is het iedere maand harken om te overleven.

Eerder deze week had ik er een lunch met prikker EricM en moesten we uiteindelijk 6 euro betalen terwijl we toch echt 4 bier dronken naast het eten…..

Vanmiddag had ik er een heerlijk 4 gangen lunch en vroeg de huidige eigenaresse of ik niet wat flessen uit het “dure” segment wil overnemen voor een vriendenprijs aangezien die toch niet gedronken worden en ze het geld goed kan gebruiken…….ik gaf aan niet echt te zitten wachten op wijn aangezien ik met het vliegtuig ben en thuis al genoeg Spanjolen in de kelder heb…..even later gaf ze mij toch maar een lijstje met wijnen en prijzen in geval dat……

Enkele wijnen van de lijst:

El Pison 2005 75 euro

Pages Viejos 2005 35 euro

Perez' Pascuas Gran Seleccion 2001 80 euro

La Fleur Petrus 1999 40 euro

Cirsion 2001 55 euro

Muga Aro 2001 60 euro

El Bosque 2005 35 euro

Amancio 2004 30 euro

Contino Graciano 2000 20 euro (vind ik prachtig!!!)

Don PX Albala marques poley 1910 99 euro

Magnum Torre Muga 2001 40 euro

Etc

Etc

Enfin….U raadt het al…….ik heb ze allemaal gekocht…….wijnpassie…..gek word je er van!

Morgen terug voor de single malt whiskey en special cognac…..al drink ik dit zelf niet….

Hasta luego

John

• Hendrik de vierde

Bijna dagelijks ontvang ik ook aanbiedingen met een steeds lagere prijs.

Ben niet zo goed in rekenen maar een Parkerpuntje is aan hevige inflatie onderhevig.

Nu in het glas naast de Espectacle 2006 een wijn van nog geen 8 euro die daar niet veel voor onder doet.

Heb daar wat ambivalente gevoelens bij:S

Hendrik

• Peter V

Hey Juan,

De PX en ontdekt ?

Lekker man !!!

Saluut,

Peter V

• ChrisW

Elk nadeel heb dus toch zijn voordeel, zo ook de crisis :D

Niet alleen voor de wijnprijzen… ook in de spits vind ik het prettig rustiger de laatste jaren :D

Ik vraag me wel af of de wijnprijzen niet nog veel verder gaan dalen in de komende jaren. Veel assets die in de laatste 10-20 jaar qua prijs enorm omhoog waren geschoten, zijn alweer redelijk terug bij ‘af’. Goud is daarbij een van de laatste goederen waarbij de lucht uit de prijs is gegaan en de marktprijs weer behoorlijk richting de huidige kostprijs is teruggevallen. Veel wijnprijzen zijn m.i. nog steeds ridicuul hoog. In ieder geval hoog genoeg om het al enorm gestegen aanbod aan ‘topwijnen’ nog steeds te laten toenemen in de komende jaren.

Mvg,

ChrisW

• Peter vdB

Mooi John. In het 15 euro plus segment zijn het volgens mij vooral liefhebbers en in het 30 euro plus segment de echt gepassioneerde wijngekken die zin hebben in deze wijnen.

In het 7,50 euro en meer segment zijn door de toegenomen kennis van techniek toch echt fraaie wijnen voor de gewone liefhebbers te koop. Dus @chris je kunt wel eens heel erg gelijk hebben, dat de prijzen naar een normaler niveau terugmoeten.

• whiskywillem

mmmm….. whisky

Hou me aanbevolen

groet

Willem

• Juan

Nu in het glas: Pesus 2003….nondeju wat een wijn!!! Complexiteit, vuistslag met een fluwelen handschoen….enorme lengte…..zo maar 97+/100!

60 euro om hier te drinken en 55 voor de overige om mee te nemen.

@ Chris, ik geloof zeker dat Spaanse, Italiaanse, Australische etc etc wijnen in prijs gaan dalen….maar geloof niet dat dit gaat gebeuren voor de toppers uit Frankrijk en icoonwijnen zoals Pingus, Masseto, Grange, Unico etc etc…

De hoeveelheid potentiële kopers voor dot segment groeit dagelijks en dit stopt de komende jaren niet. Europa speelt inmiddels geen grote rol meer als afzetmarkt voor het topsegment….

Enfin….future will tell….

Hasta Luego

John

• Hendrik de vierde

Je spreekt jezelf tegen Juan, Pesus voor 6 tientjes!:)o

• Juan

Dat is anders Harry…..fles stond geprijsd voor 160 euro maar speciale prijs omdat het restaurant in geldnood zit…

Hasta luego

John

• ChrisW

Juan Schreef:

——————————————————-

> Nu in het glas: Pesus 2003….nondeju wat een

> wijn!!! Complexiteit, vuistslag met een fluwelen

> handschoen….enorme lengte…..zo maar 97+/100!

> 60 euro om hier te drinken en 55 voor de overige

> om mee te nemen.

>

> @ Chris, ik geloof zeker dat Spaanse, Italiaanse,

> Australische etc etc wijnen in prijs gaan

> dalen….maar geloof niet dat dit gaat gebeuren

> voor de toppers uit Frankrijk en icoonwijnen zoals

> Pingus, Masseto, Grange, Unico etc etc…

> De hoeveelheid potentiële kopers voor dot segment

> groeit dagelijks en dit stopt de komende jaren

> niet. Europa speelt inmiddels geen grote rol meer

> als afzetmarkt voor het topsegment….

>

> Enfin….future will tell….

>

> Hasta Luego

> John

De tijd zal het inderdaad leren. Ik zou wel willen dat ik alle grote prijsveranderingen met redelijke perfectie zou kunnen voorspellen maar helaas kan ik dat niet :)

Ik denk zelf wel dat de meeste lucht juist nog in de prijzen zit van de ‘iconen’. Deze zijn de afgelopen 10 jaar veruit het meeste omhooggeschoten. Als ik liv-ex mag geloven dan waren de prijzen van de Bordeaux-iconen in 2011 zo'n 3.5x hoger dan dat ze begin 2006 waren. Dat is nu nog ruim 2.5x. Er is dus al redelijk wat vanaf, maar ik zie geen enkele technische reden waarom er niet nog heel veel meer af kan. Het is niet dat deze wijnen begin 2006 spotgoedkoop waren of onder de kostprijs werden verkocht :D Juist van deze wijnen ligt er ook voor miljarden euro's aan wijn in kelders van investeringsfondsen en particulieren met als bestemming om ze niet te drinken maar weer te verkopen. Er zal nu meer vraag zijn naar topwijnen dan 10 jaar geleden, maar er is nu ook ongelooflijk meer aanbod van topwijn dan 10 of 20 jaar geleden. De wijnen als die van SQN, Pavie, Ausone, Pontet Canet, Masseto, Clos st Jean en noem ze maar op vechten nu om een plaatsje in de kelders van mensen naast de wijnen die 10-15 jaar geleden ook al icoonwijnen waren. Volgens mij zijn er nu ook ongeveer 10x zoveel wijnen met 95 of RP punten per jaar dan er ruim 10 jaar geleden waren.

Het gaat op korte termijn denk ik ook meer om het sentiment t.a.v. de prijs dan om volumes van de achterliggende vraag en en aanbod. De prijs van aandelen, onroerend goed of goud (allemaal iets waar anders dan bij wijn nog echt iets van waarde achter zit :D ) kan ook als een raket in korte tijd zakken, ook al is de achterliggende vraag niet ingrijpend gewijzigd of zelfs toenemend (er hebben nu ook meer mensen een huis nodig dan 5 jaar geleden). Als men elkaar aanpraat dat iets veel waard is, kan zelfs een beetje gefermenteerd druivensap nog lang voor veel geld verkocht worden :) Dat kon ook met tulpenbollen :) Als de prijzen echter een keer dalen en het sentiment omslaat dan kan het heel snel de andere kant opgaan en praten mensen elkaar net zo snel de volgende prijsverlaging aan. Je moet de mensen eens de kost geven die tot een paar jaar geleden geleden heilig overtuigd waren van de waarde van onroerend goed en nu vol overtuiging vertellen dat het nog verder omlaag gaat :D Als Parker nu eens in zijn nadagen spijt krijgt van het prijsopdrijvend effect dat hij heeft veroorzaakt bij de topwijnen en uit berouw over zijn daden een paar keer gaat roepen dat je knettergek bent als je meer dan EUR 20-30 per fles uitgeeft als je goede wijn wil drinken dan is zoiets denk ik al genoeg om de grote kudde de prijzen enorm naar beneden te doen drijven :D

Mvg,

Chris