Juan Schreef:
——————————————————-
> Nu in het glas: Pesus 2003….nondeju wat een
> wijn!!! Complexiteit, vuistslag met een fluwelen
> handschoen….enorme lengte…..zo maar 97+/100!
> 60 euro om hier te drinken en 55 voor de overige
> om mee te nemen.
>
> @ Chris, ik geloof zeker dat Spaanse, Italiaanse,
> Australische etc etc wijnen in prijs gaan
> dalen….maar geloof niet dat dit gaat gebeuren
> voor de toppers uit Frankrijk en icoonwijnen zoals
> Pingus, Masseto, Grange, Unico etc etc…
> De hoeveelheid potentiële kopers voor dot segment
> groeit dagelijks en dit stopt de komende jaren
> niet. Europa speelt inmiddels geen grote rol meer
> als afzetmarkt voor het topsegment….
>
> Enfin….future will tell….
>
> Hasta Luego
> John
De tijd zal het inderdaad leren. Ik zou wel willen dat ik alle grote prijsveranderingen met redelijke perfectie zou kunnen voorspellen maar helaas kan ik dat niet
Ik denk zelf wel dat de meeste lucht juist nog in de prijzen zit van de ‘iconen’. Deze zijn de afgelopen 10 jaar veruit het meeste omhooggeschoten. Als ik liv-ex mag geloven dan waren de prijzen van de Bordeaux-iconen in 2011 zo'n 3.5x hoger dan dat ze begin 2006 waren. Dat is nu nog ruim 2.5x. Er is dus al redelijk wat vanaf, maar ik zie geen enkele technische reden waarom er niet nog heel veel meer af kan. Het is niet dat deze wijnen begin 2006 spotgoedkoop waren of onder de kostprijs werden verkocht Juist van deze wijnen ligt er ook voor miljarden euro's aan wijn in kelders van investeringsfondsen en particulieren met als bestemming om ze niet te drinken maar weer te verkopen. Er zal nu meer vraag zijn naar topwijnen dan 10 jaar geleden, maar er is nu ook ongelooflijk meer aanbod van topwijn dan 10 of 20 jaar geleden. De wijnen als die van SQN, Pavie, Ausone, Pontet Canet, Masseto, Clos st Jean en noem ze maar op vechten nu om een plaatsje in de kelders van mensen naast de wijnen die 10-15 jaar geleden ook al icoonwijnen waren. Volgens mij zijn er nu ook ongeveer 10x zoveel wijnen met 95 of RP punten per jaar dan er ruim 10 jaar geleden waren.
Het gaat op korte termijn denk ik ook meer om het sentiment t.a.v. de prijs dan om volumes van de achterliggende vraag en en aanbod. De prijs van aandelen, onroerend goed of goud (allemaal iets waar anders dan bij wijn nog echt iets van waarde achter zit ) kan ook als een raket in korte tijd zakken, ook al is de achterliggende vraag niet ingrijpend gewijzigd of zelfs toenemend (er hebben nu ook meer mensen een huis nodig dan 5 jaar geleden). Als men elkaar aanpraat dat iets veel waard is, kan zelfs een beetje gefermenteerd druivensap nog lang voor veel geld verkocht worden Dat kon ook met tulpenbollen Als de prijzen echter een keer dalen en het sentiment omslaat dan kan het heel snel de andere kant opgaan en praten mensen elkaar net zo snel de volgende prijsverlaging aan. Je moet de mensen eens de kost geven die tot een paar jaar geleden geleden heilig overtuigd waren van de waarde van onroerend goed en nu vol overtuiging vertellen dat het nog verder omlaag gaat Als Parker nu eens in zijn nadagen spijt krijgt van het prijsopdrijvend effect dat hij heeft veroorzaakt bij de topwijnen en uit berouw over zijn daden een paar keer gaat roepen dat je knettergek bent als je meer dan EUR 20-30 per fles uitgeeft als je goede wijn wil drinken dan is zoiets denk ik al genoeg om de grote kudde de prijzen enorm naar beneden te doen drijven
Mvg,
Chris