Zaterdag avond wijnen

• Willem(***)

Vanavond een viertal wijnen in het glas:

- Estate Argyros, AIDANI 2012: lekker glas wijn wat heerlijk origineel wegdronk

- 2009 Deusyls de la Pèira, Vin de Pays de Herault: in 1 woord: Geniaal! Prikkers met kennis van mijn pallet, gooi hier uw kelder vol van! Ik weet dat dit jong en puberaal is maar o wat is dit mooi.

- Corton Clos Du Roi Grand cru 2009 Domaine de la Vougeraie - Voor een Pinoot goed binnen te houden

- Igiea Barbera d'Asti 2003, Tenuta Grillo: lekkere wat overrijpe Barbera die mij gedurende een heel glas boeide en smaakte

Conclusie?

Voor net geen 3 tientjes ga ik de Deusyls zoeken en de kelder vol gooien, wat een wijn!

Gr

W

• Dick Schinkel

Vanavond één wijn gedronken en wel Château Lafon-Rochet 2002

In de neus Cabernet aroma's van blauwe bessen en kersen met bosgrond, kruiden en een karakteristiek potloodje.

In de mond bessen fruit, milde zuren en merkbare maar zachte tannine's.

Met een middellange afdronk, fijne wijn voor mij helemaal op dronk nu 89 DSP

Met Smakelijke Groet Dick

• Juan

Op 1 avond een Griek, een Pinot en een Barbera……..ik zeg: sado-masochisme!! :D

Die Zuid Fransman ken ik….prachtwijn!

Hasta luego

John

• Patrik

Nu in het glas een Condado de Haza reserva 2007.

2007 was een slecht jaar in Spanje daarom heb ik maar één flesje van, gelukkig zo blijkt.

Ik geef hem 90p heb al betere jaargangen gedronken.

Grts,

Patrik

• Juan

Zo slecht was 2007 niet hoor Patrik….en in sommige Spaanse gebieden zelfs meer dan goed!

Hasta luego

John

• Patrik

Spanje is een groot land met een gigantische variatie aan druiven, de ervaring leert mij om 2007 te mijden, en ja er zullen wel goede wijngaarden tussen zitten.

De jaren voor 2007 waren ook goed en de jaren erna ook, (van 2004 en 2005 weten we al dat ze exellent zijn, wat ik al gedronken heb van 2009 en 2010 stemt me meer dan hoopvol) - voldoende regen in het voorjaar gevolgd door zon en nog eens zon, meer heeft een groot stuk van Spanje niet nodig.

Maar in 2012 ging het mis, in sommige streken had het meer dan 3 maanden niet geregend (normaal gezien regent het in de zomer 1 à 2 dagen per maand in het zuiden).

Ik herriner mij nog de storm in September 2012 in Malaga….

Hier een intressante link, www.winesfromspain.com/icex/cma/…/0,,,00.bin?… - of google spain's 2012 harvest wine pdf.

De vraag is dus wat te doen met 2012, nu de “en primeur” wordt aangeboden.

Ik ga het zekere voor het onzekere nemen en enkel inzetten op garnacha……

Grts,

Patrik

• sjaak

Beste Patrik,

Waar haal je vandaan dat 2007 een slecht jaar was ?

Hoe komt het dat je een wijn die je tegenvalt en waar je gelukkig maar één fles van gekocht hebt van jou 90 punten krijgt?

Dat is maar 10 punten van volmaakt af.

Vind je je bewering overtuigend?

Hoeveel punten krijgen de betere jaargangen?

Welke verschillen in de smaak zijn er een in jouw ogen slecht jaar en een in jouw ogen goed jaar (heb al betere jaargangen gedronken)?

Sjaak Kaptein

• Patrik

Sjaak schreef,

Waar haal je vandaan dat 2007 een slecht jaar was ?

Hoe komt het dat je een wijn die je tegenvalt en waar je gelukkig maar één fles van gekocht hebt van jou 90 punten krijgt?

Dat is maar 10 punten van volmaakt af.

Vind je je bewering overtuigend?

Hoeveel punten krijgen de betere jaargangen?

Welke verschillen in de smaak zijn er een in jouw ogen slecht jaar en een in jouw ogen goed jaar (heb al betere jaargangen gedronken)?

@Sjaak,

Het woord slecht is misschien ongelukkig gekozen, zoals ik al schreef, 2007 is minder dan de jaren ervoor en erna.

Het is je misschien opgevallen dat ik vorige maand wat Bordeaux GGC in de aanbieding heb gezet, ik heb geen wijnen meer onder de 90p (ik weet het dat is relatief)

Het is niet mijn bedoeling om iemand te overtuigen dat 2007 minder is, dat is gewoon mijn ervaring - toeval of niet maar bij de laatste 5 tastings bij mij thuis (alle jaargangen en wijngaarden door elkaar) was er geen enkele 2007 die kon overtuigen. (overtuigen = het gemiddelde van meer dan 10 mensen) (flessen tussen 2004 en 2009)

Op proeverijen bij handelaars waar soms 2 jaargangen van dezelde fles staan is 2007 het mindere jaar. (in dit voorbeeld dus t.o.v. 2006 - 2008)

Ik heb ook andere jaargangen gedronken, ben fan van Alejandro Fernández - heb ze niet in dezelfde maand gedronken.

Het is misschien wel een idee om bvb 5 jaargangen naast elkaar te zetten,

De zuurtjes zijn doorslaggevend in mijn beoordeling gevolgd door body. (de fles was gedecanteerd)

Vanuit mijn perspectief heeft het geen zin om wijnjaren te gaan vergelijken die niet meer in de handel verkrijgbaar zijn.

Grts,

Patrik

• Juan

In jouw posting hierboven gaf je aan dat 2007 een slecht jaar is in Spanje….en dat is absoluut niet zo.

Nu begrijp ik dat je zelf geen goede ervaringen hebt met wijnen uit 2007 uit Spanje….dat kan natuurlijk, maar is anders dan het stellen dat het jaar slecht is….

Hasta luego

John

• Sander

Enkele van de mooiste Toro's die ik dronk komen uit 2007, prachtig uitbundig jaar wat mij betreft (mooier dan 2008, maar dat is ook wat mij betreft :) ).