Zo ik ben weer thuis van een paar weken Frankrijk. En daar is wat gaande zeg. In tegenstelling tot hetgeen *** schrijft is er wel degelijk sprake van een crisis. En niet zo'n kleintje ook. En wanneer je rondkijkt ook voor iedereen waarneembaar. Voor iedereen is die crisis overigens anders maar laten we ons beperken tot de dagelijkse realiteit. Hotels waar wij al eerder waren geweest hadden hun restaurant gesloten en waren overgegaan op logies + ontbijt. Vaak incl. met de hotelkamerprijs. En dat was vroeger toch anders. Veel, heel veel hotels gesloten. Restaurants die het niet gered hebben. Dan heb ik het nog niet over de rest van het MKB.
Terug naar de naam van dit verslag, L'Assemblée Direct. Dat is een TV programma vergelijkbaar met Politiek 24 alhier. Van zo’n programma kan je wat opsteken. Wat heb ik de afgelopen weken meegekregen? De AOC gaat op de helling. En wel bij wet. De L'Assemblée vindt dat deze richtlijn uit de begin 30er jaren op z’n retour is. Ooit begonnen om het begrip terroir te onderstrepen. Maar volgens de senaat dus achterhaald. Wijnen zijn allang niet meer aan hun terroir te herkennen. Dus weg met die AOC en meer vrijheid. Geen idee wanneer dit wet wordt.
We hebben het over terroir en dan heb je het automatisch ook over de producten in het restaurant. Teveel wordt er in/aan de onderkant van het restaurantwezen gebruik gemaakt van kant en klare producten. Hup de magnetron in en opdienen maar. Daar wil men van af en wel direct. De Franse Wientjes kwam ook zijn zegje doen.” Dit jaagt de prijzen op en dat kost arbeidsplaatsen”. Maar de senaat houdt z’n poot stijf. De Franse keuken is de beste ter wereld en dan moet de onderkant van de markt ook een afspiegeling zijn van dat beste en dat is het momenteel niet.
Om enkele voorbeelden te noemen; Een “Plat du Jour voor € 8,60. Dat is drie gangen met een karaf koud water. In de chauffeurscafe’s is het nog erger Voor € 9,00 krijg je ook drie gangen maar nu met een karaf water en een karaf rode wijn. Karaf leeg dan wordt deze automatisch bijgevuld. Moules Frites voor € 8,40. Die Moules kan je beter niet eten. Veuls te klein. Maar in Frankrijk eten ze alles ook wanneer ze de Moules moeten laten groeien. Het hoofdgerecht is vaak een steak. Van Bœuf zoals als op het krijtbord staat. Maar bij navraag krijg ik te horen dat het Cheval Blanc is dus Bœuf volgens de dame. Anmehoella. Cheval of Cheval Blanc is gewoon paard maar wel lekker. Niets mis mee. En thuis eet ik ook wel eens een bekertje vla uit de koelkast dus de toetjes zijn best te pruimen. Niets mis met die chauffeurshap. Maar top is het niet.
In de L'Assemblée liep de binnentemperatuur flink op toen het onderwerp “Soldes” werd besproken. Ja dat hadden wij ook al gezien. Kortingen van 30, 40, 50 tot wel 70% toe. De dames en heren kwamen er niet uit maar het blijft wel op de agenda want niemand is daar blij mee. Maar voor ons als toerist is er wel wat te halen. Wijnen bijvoorbeeld gaan vaak met 50% korting de deur uit. Ik heb dus Pibarmon. Poujeaux, Cantemerle, De Fieuzal en Clos Saint Jean met vooroorlogse prijzen in kunnen laden. Helaas geen ruimte meer in de wagen anders…
Wat kreeg ik nog meer uit de L'Assemblée mee? De accijns op alcohol en tabak gaat omhoog. Nee nog niet dit jaar. Maar in Spanje is het nu al een feit. 10% verhoging en wel met onmiddellijke ingang. Nee nog niet op wijn en bier. Maar het woord van de politiek is rekkelijk. In Spanje gaat dit nog dit jaar 700 miljoen opleveren. Volgend jaar dik boven een miljard. Verlekkerd kijken ze in de Franse senaat naar deze move. Het zal dus wel in de maak zijn. Wat we gezien en gehoord hebben zijn het ballonnen maar dat is vast om te wennen.
Dat het in de restaurants ook anders kan bewijzen 64 restaurants/hotels Du terroir in Bretagne. Prachtige gerechten. Geweldige bediening en dito wijnen. Kijk even op http://www.restaurantduterroir.fr Kwaliteit om U tegen te zeggen. Ik ben er in een aantal geweest en kan dit van harte aanbevelen.