Zaterdag avond wijnen

• Willem(***)

Vanavond de avond doorbrengen bij vrienden die de BBQ aansteken, daarom wat wijnen in de tas die hier m.i. best goed mee samen gaan:

Jean-Paul Brun Terres Dorées Beaujolais Moulin-à-Vent 2011

‘Ça pinote’, zegt Jean-Paul Brun, wat betekent dat deze wijn kenmerkende pinot noir aroma’s aan het verkrijgen is. Hoewel van de gamaydruif gemaakt, is dit een bekend verschijnsel bij de beste Moulin-à-Vent. De manier van wijnmaken is klassiek en lijkt op die van de betere bourgogne. Langzame gistingen, geen chaptalisatie en gebruik van natuurlijke gist soorten. Deze wijn ga ik schenken op 14 graden en blijft in de koelert

Domaine du Vissoux Fleurie Poncié 2011

Martine en Pierre-Marie Chermette zijn begenadigde wijnmakers in de Beaujolais. Hun Fleurie Poncié ligt op een fraaie zuidoostelijke helling met de voor Beaujolais kenmerkende graniethoudende onderbodem. De gemiddeld 35 jaar oude wijnstokken, 100% gamay, geven een fraaie rode wijn met finesse en optimaal fruit. Heerlijk bij een veelheid aan gerechten, van paté tot tonijnsteak, in restaurants vaak lichtgekoeld geschonken. Deze wijn gaat op dezelfde temperatuur de Riedelt in

We gaan het zien, jaaaaaaaaaren geleden dat ik Beaujolais heb gedronken.

http://www.vkwijn.nl/beeld/1/8584/domaine_de_vissoux_fleurie.png

http://www.josbeeres.nl/beeld/1/9801/moulin_a_vent_terres_dorees.jpg

Gr

W

• Chris

Dronk gisteravond een Chenas VV 2009 van chat. de Chenas en kan me best voorstellen dat deze druif goed samen gaat met de BBQ.

Gr.Chris,

• Peter vdB

Lekker warm weer om koele Crus de Beaujolais te proeven, plezierwijnen!

• Jan

Goed bezig, Willem.

Dronk paar dagen geleden dezelfde MaV maar dan uit 2009.

Puur genieten. Heerlijk.

Groeten,

Jan

• H.P.B.

Hier twee keer wow..

1x Felsina Chianti Classico Riserva Berardenga 1985 - Fenomenaal, Geweldig samenspel tussen belegenheid en jeugd,

Goed opgelegde Sangiovese… blijft toch geweldig! Je merkt aan alle kanten dat dit een beetje ‘eroverheen’ is maar oh, wat houdt Sangiovese haar fruit toch lang vast… heerlijk!

1x Vin Santo Ricasoli Castello Cacciano 1990, vette zoete structuur, honing, amandelen, geoxideerd zuurtje en een bittertje…

Met de aardbeien met slagroom plank volledig misgeslagen dus toetje maar even gelaten voor wat het was en alleen genoten van de wijn…

Morgenmiddag zetten we de rest in bij de 4-uur hongerklap met wat ouwe brokkelkaas, moet beter passen denk ik… lekker inde hangmat

• Jan

HPB,

Bijzonder dat de Felsina zich zo goedgehouden heeft. Is nl het instapmodel van Felsina.

De Berardenga is één van mijn favoriete Chianti's. Vriendelijk geprijsd en altijd goed.

Vrgr,

Jan

• H.P.B.

Het was wel de Riserva… weet niet of dat veel uitmaakt…Ik heb ze gekocht uit een collectie waarvan ik al eerder de Fontalloro 1985 van had en die was ook geweldig goed bewaard dus wilde wel eens weten hoe deze Riserva zich gehouden had.

Zelfde druif, zelfde gebied, zelfde jaar, zelfde maker en zelfde bewaargeschiedenis… Die Fontalloro had een duidelijk betere balans en viel ook mider snel uitelkaar in het glas.

Overigens zou ik het zelf nooit zo lang laten liggen… Ben ervan overtuigd dat er in die dik 25 jaar dat dit nu oud is mooiere momenten waren. (geldt ook voor die Fontalloro trouwens)

Sangiovese kan natuurlijk geweldig ouderen maar je moet er wel van houden en niet te vaak drinken, blijft toch een curiositeit op deze leeftijd.

Binnenkort een Rancia 1990 maar eens nuttigen… liggen de verwachtigen iets hoger bij

• Juan

en….? overleefd? :D

Hasta luego

John

• Willem(***)

Hey Johnny!

tja wat zal ik er van zeggen, ik ben niet volledig geraakt door de wijnen.

Laten we het er op houden dat dit niet mijn type wijn is, ik zoek toch naar meer complexiteit en gelaagdheid in wijn. Deze wijn (de MaV) had dit niet.

De andere dicht gehouden maar en een Domaine Brusset Cairanne Blanc “Les Travers” 2009 opgemaakt en leeggedronken, dat beviel me beter!

gr

W